حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.
سه شنبه, شهریور 22, 1401 11:45
اعمال مکه در حج تمتع:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حجاج می توانند اعمال مکه را بجا آورند و تا آخر ذی الحجه وقت دارند.
معمولاً حجاج گرامی از روز دوازدهم به بعد که از منا به مکه بر می گردند اعمال مکه را انجام می دهند. و در حج تمتع محرمات احرام در سه مرحله حلال می شود:
دوشنبه, تیر 20, 1401 20:51
مقومات طواف و نماز طواف:
منظور از مقومات طواف، شرایطی است که داخل در حقیقت طواف می باشد. بعد از انجام طواف با شرایط و مقومات آن، باید بدون فوت موالات نماز طواف را بجا آورد.
محل نماز طواف واجب پشت مقام ابراهیم علیه السلام و نزدیک آن است.
دوشنبه, تیر 20, 1401 13:5
طواف و شرایط صحت آن:
طواف یا واجب است یا مستحب
طواف واجب، یا طواف عمره (مفرده و تمتع) است یا طواف نساء و طواف زیارت حج تمتع
دوشنبه, تیر 20, 1401 11:6
بیتوته در منا و رمی جمرات سه گانه:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید، واجب است شب یازدهم و شب دوازدهم ذی الحجه را در منی بیتوته کند؛ یعنی از غروب آفتاب تا نصف شب در آنجا بماند. و روز یازدهم و دوازدهم بعد از طلوع آفتاب باید سه جمره اولی و وسطی و عقبه رمی شود، یعنی به هر جمره هفت سنگ زده شود.
چهارشنبه, تیر 15, 1401 20:33
اعمال منا در روز عید:
روز عید بعد از طلوع آفتاب باید به جمره عقبه 7 سنگ با قصد قریت و امتثال امر الهی زده شود. بعد از رمی جمره عقبه اعلام می شود تا برای کسانی که رمی را انجام داده اند قربانی کنند.و بعد از قربانی باید حلق یا تقصیر کنند.
چهارشنبه, تیر 15, 1401 13:16
وقوف به عرفات و مشعرالحرام:
بعد از احرام حج تمتع در مکه، حجاج جهت وقوف به طرف سرزمین عرفات می روند. جز توقف و حضور کاری دیگری در عرفات واجب نیست اگرچه بهترین زمان و بهترین مکان است جهت مناجات با پروردگار عالم خصوصاً دعای عرفه امام حسین علیه السلام و بعد از اذان مغرب روز نهم حجاج محترم به طرف مزدلفه حرکت می کنند جهت وقوف به مشعر الحرام.
چهارشنبه, تیر 15, 1401 11:38
احرام حج تمتع:
واجبات احرام حج مانند احرام عمره سه چیز است؛محل احرام حج تمتع شهر مکه است حتی قسمتهای توسعه یافته آن اگر چه بهتر است در مسجد الحرام در حجر اسماعیل محرم شوند.
با گفتن تلبیه محرمات احرام بر شخص محرم حرام می شود: 18 مورد مشترک بین زن و مرد و 2 مورد اختصاصی بانوان و 4 مورد اختصاصی مردها)
سه شنبه, تیر 14, 1401 10:29
نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)
وقتی که در «مسجد الحرام» یا «مسجد النبی» نماز جماعت منعقد شد، مؤمنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند. این حکم اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبی ندارد، بلکه در سایر مساجد مکه و مدینه نیز جاری است.
شنبه, تیر 11, 1401 12:9
نوافل در سفر
در غیر سفر نوافل شبانه روز دو برابر رکعات نمازهای یومیه است؛ یعنی 17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله شبانه روز در مجموع 51 رکعت نماز.
کسی که در سفر است و قصد ماندن ده روز را ندارد، نمازش شکسته است و در این صورت نافله نماز ظهر و نافله نماز عصر ساقط است، ولی بجا آوردن نافله عشاء رجاءاً اشکال ندارد.
پنجشنبه, تیر 09, 1401 20:41
نماز مسافر در مکه و مشاعر
کسانی که از بدو ورود به مکه تا روز هشتم ذی الحجه ده روز و بیشتر در مکه هستند که در این صورت در مکه و همچنین در عرفات و مشعر و منا و نیز بعد از برگشت به مکه باید نماز را تمام بخوانند.
پنجشنبه, تیر 09, 1401 10:41
مدینه منوره یکی از اماکن چهارگانه تخییر است، زائران گرامی مدینه می توانند بلکه بهتر است نمازهای ظهر و عصر و عشا را تمام بخوانند. حضرت امام (س) می فرماید: مسافر فقط در مسجد النبی (ص) حتی قسمتهای توسعه یافته آن بین قصر و تمام مخیر است،
چهارشنبه, تیر 08, 1401 11:58
احکام بیمه
بیمه عقد مستقلی است اما می توان آن را در قالب عقود دیگر از قبیل صلح، اجرا نمود.
یکشنبه, آذر 14, 1400 14:18
گریاندن دیگران، گریه کردن در عزای حضرت سیدالشهدا و برپایی مجالس سوگواری از جمله کارهای مستحب مؤکد و از افضل قربات و دارای ثواب بسیار است.
پنجشنبه, مرداد 21, 1400 11:15
یکی از اعمال واجب در منا برای کسانی که حج تمتع یا افراد انجام می دهند قربانی کردن است.
اعمال منا در روز عید سه عمل است: اول: رمی جمره عقبه؛ دوم: قربانی؛ سوم: حلق یا تقصیر
سه شنبه, تیر 29, 1400 23:32
حج از ارکان دین اسلام است و ترک آن از گناهان کبیره است.
بر کسی که شرایط وجوب حج را داشته باشد یک بار در طول عمر واجب می شود و وجوب آن فوری می باشد که در همان سال اول استطاعت باید انجام دهد و تاخیر آن جایز نیست.
سه شنبه, تیر 29, 1400 8:28
نماز عید فطر در زمان حضور امام معصوم علیه السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود. ولی نماز عید فطر در زمان غیبت مستحب میباشد و احتیاط واجب آن است که آنرا به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانع ندارد، و چنانچه ولیّ فقیه یا مأذون از طرف او، اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد.
چهارشنبه, اردیبهشت 22, 1400 19:57
در فطره چه چیز و چه مقدار باید داده شود؟
مصرف زکات فطره
زمان پرداخت زکات فطره
سه شنبه, اردیبهشت 21, 1400 12:25
کسی که پرداخت فطره بر او واجب است، علاوه بر فطره خود، باید فطره کسانی را که در غروب شب عید فطر نان خور او حساب می شوند بدهد؛ کوچک باشند یا بزرگ ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.
دوشنبه, اردیبهشت 20, 1400 10:18
در زکات فطره به 5 سوال باید پاسخ داده شود:
1. زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟
2. مصرف زکات فطره چیست؟
3. زمان پرداخت زکات فطره؟
4. چه چیزی باید پرداخت شود؟
5. چه مقدار باید بپردازد؟
یکشنبه, اردیبهشت 19, 1400 14:41
اگر روزه دار عمداً اماله کند، یا سر زیر آب ببرد، بنابر احتیاط واجب کفاره هم باید بدهد.
اگر روزه دار عمداً دروغی را به خدا یا پیامبر و ائمه معصومین نسبت دهد بنابر احتیاط واجب باید کفاره جمع دهد.
اگر غیر از موارد فوق، کار دیگری که روزه را باطل می کند عمداً انجام دهد، دو حالت دارد:
یکشنبه, اردیبهشت 19, 1400 10:59
در بعض از موارد با اینکه شخص روزه دار روزه خود را عمداً باطل کرده است، کفاره واجب نمی شود؛
اول: روزه دار در روزه ماه رمضان عمداً قی کند. (به شرط آنکه بعد از آن مبطل دیگری انجام ندهد).
شنبه, اردیبهشت 18, 1400 10:43
دروغ گفتن و قسم دروغ خوردن اگرچه از گناهان کبیره است، ولی روزه را باطل نمیکند. ولی اگر روزه دار به خدا و پیامبر اکرم (ص) و جانشینان آن حضرت، و نیز بنابر احتیاط واجب حضرت زهرا و سایر پیامبران و جانشینان آنان، عمداً نسبت دروغ بدهد؛ روزه او باطل میشود؛ هر چند فوراً بگوید دروغ گفتم یا توبه کند.
دوشنبه, اردیبهشت 13, 1400 12:26
مضمضه یعنی گرداندن آب در دهان، غرغره یعنی گرداندن آب در حلق، و استنشاق یعنی آب داخل بینی کردن
مضمضه زیاد آب برای روزه دار مکروه است.
شنبه, اردیبهشت 11, 1400 12:42
خوردن وآشامیدن اگر از روی عمد باشد روزه را باطل می کند. فرقی نمی کند که خوردن چیزی باشد که معمول است؛ مثل نان و آب، یا غیر معمول است؛ مثل خاک وشیره درخت.
شنبه, اردیبهشت 11, 1400 12:18