مصطفی خمینی (ره) فرزند امام(س) و حوزه؛ تلخیصی از کتاب «مصطفای من»

مصطفی خمینی (ره) فرزند امام(س) و حوزه؛ تلخیصی از کتاب «مصطفای من»

سید مصطفی خمینی اولین فرزند زندگی مشترک حضرت امام خمینی و خانم خدیجه ثقفی است که در 21 آذر1309 متولد شد. وی از حدود شش سالگی وارد مکتب خانه شد و همچون پدر خود از تحرک و شادابی و چالاکی بالایی برخوردار بود وی خیلی سریع دوره سطح را در حوزه به پایان رساند و در سن کم جزو ممتازین و شاگردان برجسته حوزه بود. و به عنوان مستشکلی دانا و آگاه جای خود را بین ممتازین حوزه باز کند و در سن 25 سالگی به درجه اجتهاد برسد. وی جزو بهترین شاگردان حوزه و درس امام بود و بعنوان یک مدرس معروف میان طلاب و فضلا و مدرسین حوزه مطرح شده و فلسفه و فقه تدریس می کرد.

معرفی کتاب (2)  تعلیقه بر فوائد رضویه

معرفی کتاب (2) تعلیقه بر فوائد رضویه

دومین کتابی که به قلم امام خمینی(س) نوشته شده و یک جلد از مجموعه «موسوعه الامام الخمینی» می باشد، کتاب «التعلیقه علی الفوائد الرضویه» است.
امام خمینی(س) که به حق آیتی بزرگ از جامعیت علوم عقلی و نقلی بوده، در حکمت و عرفان بیشتر مشی و منهج و آراء جناب محی الدین و صدرالمتألهین(رضوان الله علیهما) را دارد و در عین حالی که قاضی سعید قمی را از «أعظم عرفاء شیعه» و «اکرم أمناء شریعت» میداند اما از منظر علمی و مبانی حکمی، ملاحظات و تعلیقاتی به عنوان شرح و توضیح، یا نقد و بیان اشکال دارد که در دومین اثر قلمی خود به آن اقدام کرده است.

شهریه متفاوت

شهریه متفاوت

بیست و ششم مهرماه مصادف است با آغاز شهریه حضرت امام در نجف اشرف در سال 1345 یعنی یکسال پس از حضور ایشان در عراق. حضرت امام پس از سخنرانی شدید اللحن خود در 4آبان 1343 علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلسین ایران در سحرگاه 13آبان 1343دستگیر و بلافاصله از ایران به ترکیه تبعید شدند. رژیم شاه امام را در تاریخ سیزدهم مهرماه 1344از ترکیه به عراق منتقل کرد ولی بنا به شرط دولت این کشور، حضرت امام تبعیدی تحت نظر محسوب نشده و در این کشور تا حدودی از آزادی عمل برخوردار بودند.

شهادت امام رئوف

شهادت امام رئوف

علی بن موسی الرضا(علیه السلام) ملقب به رضا، عالم آل محمد و صابر است. منش و رفتار امام رضا(علیه السلام) به گونه ای بود که حتی نزد مخالفان خود جایگاهی با عظمت داشت و همگان از وی به نیکی و بزرگ منشی و سخاوت و کرامت یاد میکردند.
امام خمینی(س)، زیارت و نذر برای آن حضرت را عملی شایسته و لازم می داند و خدمت به زائران آن حضرت را بسیار پسندیده می شمارد.

زمزم احکام، جلسه اول: احکام نام و حرم مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

زمزم احکام، جلسه اول: احکام نام و حرم مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
مسّ نام مبارک پیامبر اکرم (ص) بدون وضو و نیز در حال جنابت و حیض و نفاس بنابر احتیاط واجب حرام است.

برگی از دیوان امام

گر مرا ره به در پیر خرابات دهی
‏به سر و جان به سویش راه نوردم، نه به پا‏
‏‏سالها در صفِ ارباب عمائم بودم‏
‏‏تا به دلدار رسیدم، نکُنم باز خطا‏

در اسلام شخص حکومت نمی کند، ولو پیامبر اسلام باشد!

در اسلام شخص حکومت نمی کند، ولو پیامبر اسلام باشد!

«در اسلام آن چیزی که حکومت می‏کند یک چیز است، و آن قانون الهی. پیغمبر اکرم هم به همان عمل می‏کرده است؛ خلفای او هم به همان عمل می‏کردند؛ حالا هم ما موظّفیم که به همان عمل کنیم. قانون حکومت می‏کند. شخص هیچ حکومتی ندارد. آن شخص و لو رسول خدا باشد، و لو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام.» امام خمینی

جمعه, شهریور 14, 1399 12:3
نمایندگان مجلس، وکیل مردمند نه ولیّ آنها

نمایندگان مجلس، وکیل مردمند نه ولیّ آنها

نمایندگان مجلس، وکیل مردمند نه ولیّ آنها «دمکراسی این است که آراء اکثریت معتبر است؛ اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی‏خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید.» امام خمینی صحیفه امام، ج‏9، ص: 304

دوشنبه, مرداد 27, 1399 11:14
هدف ما ارتباط با همه دولت هاست، با حفظ احترام متقابل!

هدف ما ارتباط با همه دولت هاست، با حفظ احترام متقابل!

هدف ما ارتباط با همه دولت هاست، با حفظ احترام متقابل! «ما می‏خواهیم با همه دولتها- چه اسلامی و چه غیر اسلامی- با حفظ احترام متقابل روابط دوستانه داشته باشیم.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 250)

دوشنبه, مرداد 06, 1399 8:16
پیامدهای تعدی به مردم!

پیامدهای تعدی به مردم!

«خدای نخواسته، چنانچه از سربازهای اسلام به مردم یک تعدّی بشود... این پای اسلام حساب می‏شود... اگر خدای نخواسته، از بعضی جوان های شما یک تندی، یک چیز مکروهی واقع بشود که مردم مثلًا خوششان نیاید، حالا دیگر نمی‏گویند رژیم طاغوتی، می‏گویند در رژیم اسلامی هم این مسائل هست.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 220)

پنجشنبه, مرداد 02, 1399 8:37
مشکل در جدایی ملت با حکومت هاست!

مشکل در جدایی ملت با حکومت هاست!

امام خمینی: «مشکل دیگری که هست؛ عدم تفاهم بین دولت ها و ملت است. جدایی ملت از دولت بلکه رودررو قرار گرفتن آنها، موجب ضعف آنها و گرفتاری دولت و ملت شده است و تا این مشکل را خود دولت ها رفع نکنند، روی سعادت را نخواهند دید، و همیشه گرفتار دست خیانت کاران و اجانب خواهند بود.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 130)

پنجشنبه, تیر 26, 1399 9:32
عدالت و احترام متقابل

عدالت و احترام متقابل

امام خمینی: «ما کلیه دیکتاتوریها و ظلم را محکوم می‏کنیم. مبنای جمهوری اسلامی بر عدالت اجتماعی است و حسن روابط با همه کشورها، با احترام متقابل.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 71)

دوشنبه, تیر 23, 1399 9:17
تفاوت حکومت اسلامی و طاغوتی!

تفاوت حکومت اسلامی و طاغوتی!

امام خمینی: [حکومت ها] و دولت ها خدمت گزار مردم هستند، نه فرمانفرما. این رژیم طاغوتی است که مثلًا یک نخست وزیرش، یک رئیس جمهورش، فرمانفرمایی بخواهد بکند، طاغوت همین است. (صحیفه امام، ج‏9، ص: 18)

سه شنبه, تیر 17, 1399 9:48
با اعمال قدرت مردم را پایین تر ندانید!

با اعمال قدرت مردم را پایین تر ندانید!

«حکومت ها خودشان را جدا ندانند از مردم. رؤسا این طور نباشد که بروند هر کس در هر جایی یک ریاستی داشت بخواهد اعمال قدرت بکند؛ اعمال ریاست بکند؛ مردم را پایینتر بداند؛ با مردم رفتاری بکند که رفتار یک مثلًا زورمند خیلی کذا است با دیگران. این اسباب این می‏شود که مردم از آن جدا بشوند.» (صحیفه امام، ج‏8، ص: 233)

پنجشنبه, خرداد 29, 1399 19:15
اساس انقلاب از دو جا سرچشمه گرفت

اساس انقلاب از دو جا سرچشمه گرفت

«اساس این نهضت از دو جا سرچشمه گرفت: یکی، از شدت فشار خارجی و داخلی و چپاولگری های خارجی و داخلی و اختناق های فوق العاده؛ که در ظرف پنجاه و چند سال ایران و ملت ایران یک روز خوش ندید؛ و اخیراً هم کشتارهای فوق العاده دسته جمعی، که در اکثر بلاد ایران پیش آمد، مردم را به جان آورد که این نهضت را همراهی کنند.» (صحیفه امام، ج‏8، ص: 85)

چهارشنبه, خرداد 21, 1399 8:43
ملت را خفه نکنید!

ملت را خفه نکنید!

«اگر ملت یکوقتی نارضایتی پیدا کرد، اگر امروز صحبت نکنند، چند روز دیگر صدایشان درمی‏آید؛ چند وقت دیگر صدایشان در می‏آید. آن روزی که ملت صدایش در بیاید، دیگر نمی‏تواند یک قدرتی با آن مقابله بکند. از این جهت، باید همه ما توجه به این معنا داشته باشیم.» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 508ـ 513)

سه شنبه, خرداد 13, 1399 8:21
پایداری حکومت ها با مردم است.

پایداری حکومت ها با مردم است.

«وقتی حکومتی پایه قدرتش به دوش ملت نباشد و ملت با قلبش با آن موافق نباشند، هر چه قدرتمند باشد هم نمی‏تواند پایداری کند.» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 511)

پنجشنبه, خرداد 08, 1399 9:49
خاطره ای از محمدعلی انصاری

خاطره ای از محمدعلی انصاری

جدول کاری شبانه روزی...

چهارشنبه, خرداد 07, 1399 9:14
پایگاه مردمی

پایگاه مردمی

«این باید یک سرمشق و یک الگو باشد که ببینیم که یک قدرت بزرگ وقتی پایگاه ملی ندارد، این قدرت نمی‏تواند بایستد سرپای خودش. یک قدرت و لو بزرگ نباشد اگر پایگاه ملی داشته باشد، این غلبه می‏کند. کوشش کنید که پایگاه ملی برای خودتان درست کنید.» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 510)

سه شنبه, خرداد 06, 1399 12:54
23. زمان پرداخت زکات فطره

23. زمان پرداخت زکات فطره

23. زمان پرداخت زکات فطره م 1. کسی که نماز عید فطر می خواند، بنا بر احتیاط واجب باید فطره را پیش از نماز عید بدهد، ولی اگر نماز عید نمی خواند، می تواند دادن فطره را تا ظهر تأخیر بیندازد. (م ۲۰۲۹)...

شنبه, خرداد 03, 1399 11:51
مناجات

مناجات

مناجات امام: بار الها، از طاعت‏ ما ناچیزان‏ بسطی در ملک تو حاصل نشود، و از سر پیچی ما نقصی در مملکت راه نیابد، و از عذاب و شکنجه گناهکاران نفعی به تو عاید نگردد، و از بخشش و رحمت افتادگان نقصانی در قدرت تو حاصل نشود، عین ثابت خطاکاران طالب رحمت است و فطرت ناقصان طلبکار تمامیّت، تو خود با لطف عمیم با ما رفتار فرما و به سوء استعداد ما نظر نفرما. آداب الصلوة ؛ متن ؛ ص380 - 381

شنبه, خرداد 03, 1399 7:55
ارزش آزادی

ارزش آزادی

زندگانی که در آن آزادی نباشد، زندگانی نیست. زندگانی که در آن استقلال نباشد، زندگانی نیست. (صحیفه امام، ج 7، ص 419)

پنجشنبه, خرداد 01, 1399 9:38
تقاضای هدایت به صراط مستقیم انسانیت

تقاضای هدایت به صراط مستقیم انسانیت

تقاضای هدایت به صراط مستقیم انسانیت / خداوندا، ما را به‏ صراط مستقیم‏ انسانیّت‏ هدایت فرما و از جهل خودپسندی و ضلالت خودبینی مبرّا کن و به محفل انس اربابِ عروج روحانی و مقامِ قدسِ اصحاب قلوب عرفانی بار ده و حجابهای انانیّت ظلمانی و انّیّت نورانی را از چشم بصیرت ما برافکن، تا به معراج حقیقی نمازِ اهل نیاز واصل گردیم و به جهات اربعِ مُلک و ملکوت چار تکبیر زنیم؛ و فتح باب اسرار غیبیّه بر ما فرما و کشف استار احدیّت بر ضمایر ما نما، تا به مناجات اهل ولایت نایل شویم و به حلاوت ذکر ارباب هدایت فائز آییم و تعلقات قلبیه ما را از غیر صرف و به خود مصروف دار و چشم ما را از اغیار که شیاطینِ راه سلوکند بپوش و به جمال جمیل خود روشنی‏بخش. انّکَ وَلِیُّ الْهِدایَةِ وَ التَّوْفیق. سر الصلوة ؛ ص1

شنبه, اردیبهشت 27, 1399 10:16
روح بزرگ متواضع امام علی (علیه السلام)

روح بزرگ متواضع امام علی (علیه السلام)

روح بزرگ متواضع امام علی (علیه السلام) آن کسی که زمام‏ یک‏ مملکتی‏ که از حجاز گرفته تا مصر و همه اینجاها را؛ ایران و سایر جاها تحت سلطه او بود، و قدرت جسمی و روحی خودش آن طور بود، می‏بینیم که از یکی از افراد پایین و متوسط متواضعتر است. و این قدرتها ابداً در روح او تأثیر نکرده. برای اینکه، روح این قدر بزرگ است که همه عالم را می‏گیرد. یک روح مجردی که از این آلایشها تجرد پیدا کرده است......... آنها لایق زمامداری‏اند. صحیفه امام ؛ ج‏11 ؛ ص268

پنجشنبه, اردیبهشت 25, 1399 9:39
افتخار به امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام)

افتخار به امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام)

ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول‏ خدا مؤسس‏ آن‏ به امر خداوند تعالی بوده، و امیر المؤمنین علی بن ابی طالب، این بنده رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است‏ صحیفه امام ؛ ج‏21 ؛ ص396

چهارشنبه, اردیبهشت 24, 1399 13:23
قرآن کتاب احیاء قلوب

قرآن کتاب احیاء قلوب

این صحیفه الهیّه کتاب احیاء قلوب به حیاة ابدی علم و معارف الهیّه است، این کتاب خدا است و به شئون الهیّه جلّ و علا دعوت می‏کند. مفسّر باید شئون الهیّه را به مردم تعلیم کند، (آداب الصلاة ، ص194)

شنبه, اردیبهشت 20, 1399 7:10
تفسیر درست قرآن

تفسیر درست قرآن

معنی «تفسیر» کتاب آن است که شرح‏ مقاصد آن‏ کتاب‏ را بنماید، و نظر مهم به آن، بیان منظور صاحب کتاب باشد. این کتاب شریف، که به شهادت خدای تعالی کتاب هدایت و تعلیم است و نور طریق سلوک انسانیّت است، باید مفسّر در هر قصه از قصص آن، بلکه هر آیه از آیات آن، جهت‏ اهتداء به عالم غیب و حیث راه نمایی به طرق سعادت و سلوک طریق معرفت و انسانیّت را به متعلّم بفهماند. مفسّر وقتی «مقصد» از نزول را بما فهماند مفسر است، (آداب الصلاة ، ص192-193)

جمعه, اردیبهشت 19, 1399 7:28
درخواست از خدا با زبان استعداد رد نمی شود!

درخواست از خدا با زبان استعداد رد نمی شود!

تقاضا و درخواست از خداوند با زبان استعداد رد نمی شود و دعا با زبان استعداد مقبول و مستجاب می باشد؛ چرا که فاعل [حق تعالی] تام و فوق تمام است و فیض او کامل و فوق کمال است و اینکه فیض و افاضه الهی ظهور نکند، به خاطر نقصان استعداد است. پس اگر قابل برای قبول فیض الهی باشد، از خزائن بی پایان و زوال ناپذیر الهی بر او افاضه می شود. (شرح دعای سحر، ص 11)

پنجشنبه, اردیبهشت 18, 1399 10:7
چرایی قدر و منزلت دعای سحر

چرایی قدر و منزلت دعای سحر

دعای سحر از دعاهای جلیل القدر و رفیع المنزلة است، چرا که مشتمل بر صفات حسنای الهی و نمونه های والای ربوبی و در بردارنده اسم اعظم و نخستین و کاملترین تجلّی الهی است. امام خمینی (شرح دعای سحر، ص 5)

چهارشنبه, اردیبهشت 17, 1399 9:0
سرّ تکرار حوادث و وقایع در قرآن

سرّ تکرار حوادث و وقایع در قرآن

این کتاب، کتاب‏ قصه‏ و تاریخ‏ نیست‏، بلکه کتاب سیر و سلوک إلی اللّه و کتاب توحید و معارف و مواعظ و حکم است. و در این امور، مطلوب تکرار است تا در نفوس قاسیه تأثیری کند و قلوب از آن موعظت گیرد. (آداب الصلاة ، ص187)

سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 9:47
علت صدور دعای سحر

علت صدور دعای سحر

دعای سحر از ائمه اطهار (علیهم السلام) صادر شده، برای اینکه در سحرهای ماه مبارک رمضان به نورالانوار توسّل جسته شود. امام خمینی (شرح دعای سحر، ص 5)

دوشنبه, اردیبهشت 15, 1399 9:42
صفحه 1 از 2 1 | 2

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


در اسلام شخص حکومت نمی کند، ولو پیامبر اسلام باشد!

«در اسلام آن چیزی که حکومت می‏کند یک چیز است، و آن قانون الهی. پیغمبر اکرم هم به همان عمل می‏کرده است؛ خلفای او هم به همان عمل می‏کردند؛ حالا هم ما موظّفیم که به همان عمل کنیم. قانون حکومت می‏کند. شخص هیچ حکومتی ندارد. آن شخص و لو رسول خدا باشد، و لو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام.» امام خمینی