نماز عید فطر
رضا هوشیاری
حکم نماز عید فطر
م 1. نماز عید فطر در زمان حضور امام معصوم علیه السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود. (م 1516)
م 2. نماز عید فطر در زمان غیبت مستحب میباشد و احتیاط واجب آن است که آنرا به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانع ندارد، و چنانچه ولیّ فقیه یا مأذون از طرف او، اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد. (م 1516)
وقت نماز عید فطر
م 1. از اول آفتاب روز عید است تا ظهر میتوانیم نماز عید فطر بخوانیم. (م 1517)
م 2. مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب، با خرما افطار کند و زکات فطره را نیز بپردازد و سپس نماز عید را بخواند. (م 1518)
م 3. مستحب است قبل از نماز عید فطر، غسل کند و دعاهایی که قبل و بعد از نماز ذکر شده است رطا به امید ثواب بخواند. (م 1518)
طریقه نماز عید فطر
م 1. نماز عید فطر دو رکعت است. در رکعت اول آن بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفته شود و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و پس از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوم، چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و پس از آن تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع دو سجده بجا آورد و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. (م 1519)
م 2. نماز عید سوره مخصوصی ندارد. ولی بهتر است در رکعت اول آن، سوره شمس و در رکعت دوم آن، سوره غاشیه خوانده شود، یا در رکعت اول، سوره اعلی و در رکعت دوم، سوره شمس خوانده شود. (م 1522)
م 3. مستحب است در نماز عید فطر، قرائت و سایر اذکار را بلند بخواند. (م 1521)
م 4. بر زمین سجده کنند. (م 1525)
م 5. در وقت گفتن تکبیرها، دستها را بلند کنند. (م 1525)
م 6. خواندن نماز عید در زیر سقف کراهت دارد. (م 1528)
م 7. مستحب است بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید:
اَللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُ اَکْبَرُ. لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ. اللّهُ اَکْبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ. اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانَا.
و هچنین گفتن آن تکبیرها بعد از نماز مغرب و عشا شب عید و بعد از نماز صبح و نماز ظهر و عصر روز عید فطر مستحب است. (م 1526)
ذکر قنوت و احکام نماز عید فطر
م 1. در قنوت نماز عید فطر، خواندن هر دعا و ذکری کافی است.
م 2. بهتر است این دعا در قنوت نماز عید فطر خوانده شود:
اَلّلهُمَّ أهْلَ الْکِبْریاءِ وَالْعَظَمَةِ وَ أهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أهْلَ الْعَفوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أهْلَ التَّقْوی وَ الْمَغْفِرَةِ أسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزیداً أنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ محمّدٍ و أنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمّداً و آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَلّلهُمَّ إنّی أسْأَلُکَ خَیْرَ ما سَألَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ أعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلَصُونَ.
م 2. اگر نمازگزار در تکبیرها و قنوتهای نماز عید شک کند، در صورتی که از محل آن نگذشته است، بنا را بر اقلّ بگذارد و اگر بعداً معلوم شود که آنها را گفته است، اشکال ندارد. (م 1529)
م 3. اگر قرائت و یا تکبیرها و یا قنوتهای نماز عید را فراموش کند و بجا نیاورد، نماز او صحیح است. (م 1530)
م 4. اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرة الاحرام را فراموش کند، نماز او باطل است. (م 1531)
م 5. اگر در نماز عید، یک سجده یا تشهد را فراموش کند، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز آنرا رجائاً بجا آورد. (م 1532)
م 6. اگر کاری کند که برای آن، در نمازهای یومیه سجده سهو لازم است، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز رجائاً دو سجده سهو برای آن بجا آورد. (م 1532)
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ویدئو
.
انتهای پیام /*