کد مطلب: 4398 | تاریخ مطلب: 22/02/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

زمزم احکام، جلسه بیست و یکم، نماز عید فطر (رمضان المبارک 1400ش)

زمزم احکام، جلسه بیست و یکم،  نماز عید فطر (رمضان المبارک 1400ش)

نماز عید فطر در زمان حضور امام معصوم علیه‏ السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود. ولی نماز عید فطر در زمان غیبت مستحب می‏باشد و احتیاط واجب آن است که آن‏را به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانع ندارد، و چنانچه ولیّ فقیه یا مأذون از طرف او، اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد.

 نماز عید فطر

رضا هوشیاری

حکم نماز عید فطر

 م 1. نماز عید فطر در زمان حضور امام معصوم  علیه‏ السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود. (م 1516)

م 2.  نماز عید فطر در زمان غیبت مستحب می‏باشد و احتیاط واجب آن است که آن‏را به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانع ندارد، و چنانچه ولیّ فقیه یا مأذون از طرف او، اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد. (م 1516)

 

وقت نماز عید فطر

م 1. از اول آفتاب روز عید است تا ظهر می‌توانیم نماز عید فطر بخوانیم. (م 1517)

م 2. مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب، با خرما افطار کند و زکات فطره را نیز بپردازد و سپس نماز عید را بخواند. (م 1518)

م 3. مستحب است قبل از نماز عید فطر، غسل کند و دعاهایی که قبل و بعد از نماز ذکر شده است رطا به امید ثواب بخواند. (م 1518)

طریقه نماز عید فطر

م 1. نماز عید فطر دو رکعت است. در رکعت اول آن بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفته شود و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و پس از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوم، چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و پس از آن تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع دو سجده بجا آورد و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. (م 1519)

م 2. نماز عید سوره مخصوصی ندارد. ولی بهتر است در رکعت اول آن، سوره شمس و در رکعت دوم آن، سوره غاشیه خوانده شود، یا در رکعت اول، سوره اعلی و در رکعت دوم، سوره شمس خوانده شود. (م 1522)

م 3. مستحب است در نماز عید فطر، قرائت و سایر اذکار را بلند بخواند. (م 1521)

م 4. بر زمین سجده کنند. (م 1525)

م 5. در وقت گفتن تکبیرها، دست‏ها را بلند کنند. (م 1525)

م 6. خواندن نماز عید در زیر سقف کراهت دارد. (م 1528)

م 7. مستحب است بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید:

اَللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُ اَکْبَرُ. لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ. اللّهُ اَکْبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ. اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانَا.

و هچنین گفتن آن تکبیرها بعد از نماز مغرب و عشا شب عید و بعد از نماز صبح و نماز ظهر و عصر روز عید فطر مستحب است. (م 1526)

ذکر قنوت و احکام نماز عید فطر


 م 1. در قنوت نماز عید فطر، خواندن هر دعا و ذکری کافی است.

م 2. بهتر است این دعا در قنوت نماز عید فطر خوانده شود:

اَلّلهُمَّ أهْلَ الْکِبْریاءِ وَالْعَظَمَةِ وَ أهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أهْلَ الْعَفوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أهْلَ التَّقْوی وَ الْمَغْفِرَةِ أسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزیداً أنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ محمّدٍ و أنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمّداً و آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَلّلهُمَّ إنّی أسْأَلُکَ خَیْرَ ما سَألَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ أعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلَصُونَ.

م 2. اگر نمازگزار در تکبیرها و قنوت‏های نماز عید شک کند، در صورتی که از محل آن نگذشته است، بنا را بر اقلّ بگذارد و اگر بعداً معلوم شود که آنها را گفته است، اشکال ندارد. (م 1529)

م 3. اگر قرائت و یا تکبیرها و یا قنوت‏های نماز عید را فراموش کند و بجا نیاورد، نماز او صحیح  است. (م 1530)

م 4. اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرة الاحرام را فراموش کند، نماز او باطل است. (م 1531)

م 5. اگر در نماز عید، یک سجده یا تشهد را فراموش کند، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز آن‏را رجائاً بجا آورد. (م 1532)

م 6. اگر کاری کند که برای آن، در نمازهای یومیه سجده سهو لازم است، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز رجائاً دو سجده سهو برای آن بجا آورد. (م 1532)

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ویدئو

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)