مصطفی خمینی (ره) فرزند امام(س) و حوزه؛ تلخیصی از کتاب «مصطفای من»

مصطفی خمینی (ره) فرزند امام(س) و حوزه؛ تلخیصی از کتاب «مصطفای من»

سید مصطفی خمینی اولین فرزند زندگی مشترک حضرت امام خمینی و خانم خدیجه ثقفی است که در 21 آذر1309 متولد شد. وی از حدود شش سالگی وارد مکتب خانه شد و همچون پدر خود از تحرک و شادابی و چالاکی بالایی برخوردار بود وی خیلی سریع دوره سطح را در حوزه به پایان رساند و در سن کم جزو ممتازین و شاگردان برجسته حوزه بود. و به عنوان مستشکلی دانا و آگاه جای خود را بین ممتازین حوزه باز کند و در سن 25 سالگی به درجه اجتهاد برسد. وی جزو بهترین شاگردان حوزه و درس امام بود و بعنوان یک مدرس معروف میان طلاب و فضلا و مدرسین حوزه مطرح شده و فلسفه و فقه تدریس می کرد.

معرفی کتاب (2)  تعلیقه بر فوائد رضویه

معرفی کتاب (2) تعلیقه بر فوائد رضویه

دومین کتابی که به قلم امام خمینی(س) نوشته شده و یک جلد از مجموعه «موسوعه الامام الخمینی» می باشد، کتاب «التعلیقه علی الفوائد الرضویه» است.
امام خمینی(س) که به حق آیتی بزرگ از جامعیت علوم عقلی و نقلی بوده، در حکمت و عرفان بیشتر مشی و منهج و آراء جناب محی الدین و صدرالمتألهین(رضوان الله علیهما) را دارد و در عین حالی که قاضی سعید قمی را از «أعظم عرفاء شیعه» و «اکرم أمناء شریعت» میداند اما از منظر علمی و مبانی حکمی، ملاحظات و تعلیقاتی به عنوان شرح و توضیح، یا نقد و بیان اشکال دارد که در دومین اثر قلمی خود به آن اقدام کرده است.

شهریه متفاوت

شهریه متفاوت

بیست و ششم مهرماه مصادف است با آغاز شهریه حضرت امام در نجف اشرف در سال 1345 یعنی یکسال پس از حضور ایشان در عراق. حضرت امام پس از سخنرانی شدید اللحن خود در 4آبان 1343 علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلسین ایران در سحرگاه 13آبان 1343دستگیر و بلافاصله از ایران به ترکیه تبعید شدند. رژیم شاه امام را در تاریخ سیزدهم مهرماه 1344از ترکیه به عراق منتقل کرد ولی بنا به شرط دولت این کشور، حضرت امام تبعیدی تحت نظر محسوب نشده و در این کشور تا حدودی از آزادی عمل برخوردار بودند.

شهادت امام رئوف

شهادت امام رئوف

علی بن موسی الرضا(علیه السلام) ملقب به رضا، عالم آل محمد و صابر است. منش و رفتار امام رضا(علیه السلام) به گونه ای بود که حتی نزد مخالفان خود جایگاهی با عظمت داشت و همگان از وی به نیکی و بزرگ منشی و سخاوت و کرامت یاد میکردند.
امام خمینی(س)، زیارت و نذر برای آن حضرت را عملی شایسته و لازم می داند و خدمت به زائران آن حضرت را بسیار پسندیده می شمارد.

زمزم احکام، جلسه اول: احکام نام و حرم مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

زمزم احکام، جلسه اول: احکام نام و حرم مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
مسّ نام مبارک پیامبر اکرم (ص) بدون وضو و نیز در حال جنابت و حیض و نفاس بنابر احتیاط واجب حرام است.

برگی از دیوان امام

گر مرا ره به در پیر خرابات دهی
‏به سر و جان به سویش راه نوردم، نه به پا‏
‏‏سالها در صفِ ارباب عمائم بودم‏
‏‏تا به دلدار رسیدم، نکُنم باز خطا‏

کد مطلب: 3117 | تاریخ مطلب: 23/02/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

مدرسۀ تخصصی فقه امام خمینی(س)

مدرسۀ تخصصی فقه امام خمینی(س)

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والصلوه والسّلام علی رسول الله و آله الطاهرین

 

آشنایی با مدرسۀ تخصصی فقه امام خمینی(س)

 

جایگاه مدرسه و اهداف آن:

گسترش و پیچیدگی روز افزون حوزه فقاهت و به ویژه مسائل مستحدثه و درگیری فراگیر فقه و حکومت و چشم داشت عمومی جامعه و به ویژه اهل سیاست و مدیران جامعه از فقه در حل مسائل و ارائه راهکارهای شرعی در تمام حوزه­های زندگی از یک طرف و عمق و دقت مبانی فقهی- اصولی امام خمینی و لزوم پرداختن ویژه بدین مبانی(مدرسه فکری) از طرف دیگر، ضرورت تدوین این دوره و تأسیس مدرسه فقه امام خمینی(س) را توجیه می­نماید. همگی اینها، در کنار رسالت اصلی و عمده ما در احیاء فقه امامیه و پرورش فقیهان مکتب شناس در عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج)، ضرورت این برنامه را دو چندان می­سازد.

مکان مدرسه:

اشاره به مکان مدرسه خالی از لطف نیست. مکان این مدرسه مبارک، همان خانه‎ای است که انقلاب در نقطۀ آغازین آن بعد از پیروزی، به مدت یازده ماه از آنجا هدایت می‎شد، منزلی که اقامت‎گاه حضرت امام(ره) بعد از انقلاب در قم بوده است. همان منزلی که مشتاقان آن بزرگوار، آنجا به دیدنشان می‎آمدند و مهمترین دستورات سرنوشت‎ساز از آنجا صادر می‎شد و البته آن شور آغازین، این شعور و علم فرجامین را می‎طلبید و ختامه مسک.


ساختار مدرسه:

الف) مؤسس

بانیان مدرسه مرحوم آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی و نیز یادگار حضرت امام، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن آقا خمینی، با احساس این خلأ، مدرسۀ تخصصی فقه امام خمینی را با انگیزه شناسایی و ترویج و تشیید مبانی امام (ره) که بالمآل به پویایی و حرکت رو به رشد نظام آموزش و پژوهش فقاهت در حوزه می­انجامد، در سال 1389 ه.ش تأسیس کردند.

ب) هیأت مدیره:

اهداف راهبردی و سیاست­های آموزشی، پژوهشی و اجرایی مدرسه، توسط گروهی از عالمان فاضل و اساتید محترم حوزه تعیین می­شود که به عنوان هیأت مدیرۀ مدرسه می‌باشند.

ج) اهداف:

1. مشارکت جدی در حرکت پویا و رو به رشد آموزش فقه اهل بیت در حوزه علمیه و پرورش طلاب مستعد در راه رسیدن به مقام منیع اجتهاد.

2. پرورش طلاب مستعد در راه رسیدن به مقام منیع اجتهاد شیعی.

3. تبیین و حتی الامکان تشیید مبانی امام خمینی (ره) در فقه و اصول و مطرح سازی آراء ایشان در فضای فکری و درسی حوزه‌های علمیه.

4. تربیت استاد و مدرس در مقاطع عالی تحصیلی حوزه فقاهت و به ویژه مدرسه فکری امام خمینی(ره).

5. پرورش محقق و پژوهشگر در حوزه فقاهت شیعی و به ویژه با رویکرد فقهی-اصولی امام خمینی(ره).

د) مدیریت مدرسه:

مدیر محترم مدرسه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید مجتبی طاهری خرم آبادی است که خود از اعضاء محترم هیأت مدیره مدرسه نیز می‎باشد.

مدرسه شامل معاونت آموزش و پژوهش و اجرایی و خدماتی است که عناوینی تعریف‎شده هستند و مسئولیت و اجرای برنامه‎ها را به عهده دارند.

آموزش:

الف) دوره آموزشی:

این دوره که ماهیت آموزشی- و البته با نگاه به پژوهش-دارد، مجموعه‎ای هماهنگ و کلاسیک از فعالیت‎های آموزشی و بعضا پژوهشی در حوزه فقاهت شیعه و با رویکرد تبیین و شناسایی مبانی و دیدگاه‎های فقهی، اصولی و رجالی حضرت امام خمینی(ره) می‎باشد.

ب) رتبه دوره:

این دوره به عنوان خارج فقه و اصول، بعد از اتمام مرحله سطح حوزوی برگزار می‎گردد.

ج) سیاست‎های آموزشی:

1. این دوره، آموزشی است گرچه پژوهش نیز از جایگاهی درخور دوره برخوردار است.

2. آموزش متن محور است و محور اصلی، کتب استدلالی حضرت امام(ره) در حوزه فقه و اصول و با نگاه به مباحث اعلام دیگر می‎باشد.

د) طول دوره:

دروه تحصیلی مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)، شش تا هفت سال است.

ه) دروس حوزه:

1. دروس اصلی:

اصول و فقه

کتب اصولی خودنگاشته حضرت امام که یک دوره کامل اصول است به شرح ذیل می‎باشد.

انوار الهدایه ج 1 و 2، الاستصحاب، التعادل والترجیح، مناهج الوصول ج 1 و 2، رساله فی الطلب و الاراده.

و نیز کتاب‎های استدلالی حضرت امام در فقه که خوشبختانه در مهمترین و چالشی‎ترین ابحاث فقه نگاشته شده، مانند فقه الطهاره، فقه البیع، الخلل فی الصلوه، الاجتهاد والتقلید، و برخی قواعد فقهی.

این دروس در قالب 15 واحد آموزشی و در هر نیم‎سال تحصیلی معادل 270 ساعت که در کل دروه شش‎ساله(دوازده نیم‎سال تحصیلی) 3240 ساعت درسی می‎باشد برگزار می‎شود.

واحدهای فوق برای درس و مشاوره دروس اصلی در نظر گرفته شده، یعنی 5 واحد برای القاء هر درس توسط استاد و 5/2 واحد برای مشاوره و راهنمایی همان درس.

2. دروس جنبی:

در راستای اهداف تعریف‎شده مذکور، برخی دروس جنبی نیز تدارک دیده شده که جایگاه تعریف شده‎ای در نظام آموزشی حوزه ندارند.

الف) روش تحقیق

ب) تاریخ فقه و اصول

ج) مباحث رجالی در دوبخش بنیادی و کاربردی

د) فلسفه فقه و اصول

و البته حسن و بلکه ضرورت پرداختن به برخی مباحث همچون تفسیر آیات مشکله قرآن، و فقه الحدیث احادیث مشکله و نیز مباحث اعتقادی و زدودن شبهات کلامی را انکار نمی‎کنیم.

پژوهش:

الف) جایگاه پژوهش:

امروز سخن از شایستگی پژوهش و تحقیق، در کنار آموزش، به بایستگی و ضرورت آن تبدیل شده و وضوح آن، ما را از توضیح بیشتر بی نیاز می­کند.

 

 

ب) تحقیقات و رساله­ها:

در همین راستا مدرسه از ابتدا، نگارش تحقیق در طول سال را بر دانش پژوهان لازم دانسته و آنان ملزم‎اند هر ساله سه رساله تحقیقی ارائه دهند (در هر نیم سال تحصیلی یک رساله و یک رساله هم در تابستان که از ظرفیت تعطیلات تابستانی در نگارش آن استفاده می‎کنند).

ج) نشست­های علمی

با توجه به گستردگی مباحث و عدم امکان پوشش آموزشی نسبت به همگی آن­ها، برخی نیازها در قالب نشست­های فقهی، اصولی و یا مباحث فلسفة فقه و اصول، ارائه می­شود که ضرورت و فایدة بخشی آن بر اهل فن پوشیده نیست.

در این راستا دو گونه نشست برگزار می­شود:

1. نشست‌های تحقیقی در موضوعات مهم فقهی یا اصولی و یا فلسفة فقهی یا اصولی از دیدگاه حضرت امام خمینی که توسط اساتید و اهل تحقیق ارائه می­­گردد و علاوه بر طلاب مدرسه از بسیاری از فرهیختگان حوزوی نیز دعوت به عمل می­آید.

2. نشست‌های آموزشی که به دو گونه ارائه بحث فقهی یا اصولی توسط استاد ، ویا  ارزیابی رساله­های تحقیقی که در طول سال و به طور میانگین در هر دو هفته یک جلسه می­باشد برگزار می‎شود، که رساله‌های نگاشته شده در جلسات مستمر و با حضور همه دانش پژوهان توسط یکی از اساتید مورد ارزیابی قرار می­گیرد.

د) تحقیق در آثار امام خمینی:

وظیفه دیگری که مدرسه تبرّعا و جدا از دستور، عهده‌دار آن است، تحقیق و استخراج آراء فقهی ـ  اصولی و رجالی حضرت امام است.

این وظیفه تا کنون به جهت مضیقۀ مالی متأسفانه انجام نشده است. در حالی که در زمینۀ معرّفی آراء حضرت امام(ره) امری بسیار ارزشمند و ضروری است.

آدرس مدرسه: قم، بلوار شهید محمد منتظری، کوچۀ 12، پلاک 338

تلفن: 6 و 37743645 ـ 025

 

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


در اسلام شخص حکومت نمی کند، ولو پیامبر اسلام باشد!

«در اسلام آن چیزی که حکومت می‏کند یک چیز است، و آن قانون الهی. پیغمبر اکرم هم به همان عمل می‏کرده است؛ خلفای او هم به همان عمل می‏کردند؛ حالا هم ما موظّفیم که به همان عمل کنیم. قانون حکومت می‏کند. شخص هیچ حکومتی ندارد. آن شخص و لو رسول خدا باشد، و لو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام.» امام خمینی