چرا پاریس؟ (5)
این مکان(نوفل لوشاتو) به مدت سه ماه میزبان خیل کثیری از دوستان و هواداران امام خمینی از سراسر جهان بود و طی مدت کوتاهی شهرت جهانی پیدا کرد و توانست مرکز نشر و گسترش ندای مظلومیت ملتی رنج کشیده از زبان رهبری الهی شود.
شنبه, مهر 05, 1399 8:50
چرا پاریس؟ (4)
وقتی امام و همراهان از گمرک مرزی کویت به مرز عراق بازگشتند، مامورین امنیتی عراق که آنان را از نجف تا مرز کویت همراهی کرده، حاضر بوده و به فرموده حضرت امام : منتظر آنان بودند. آنان همه را به سالن گمرک هدایت کرده و بعد از ساعاتی معطلی از امام می پرسند برنامه شما چیست؟ ایشان می فرمایند: فعلا نمی دانم. ایشان بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با توجه به مشکلات پیش آمده و بد اخلاقی و اذیت و آزار نیروهای امنیتی عراق، همراهان را دلداری داده و می گویند: ناراحت نباشید،
پنجشنبه, مهر 03, 1399 8:33
فداکاری اعجاب آمیز زنان در جنگ تحمیلی
امام خمینی:
این جانب در طول این جنگ صحنه هایی از مادران و خواهران و همسران عزیز از دست داده دیده ام که گمان ندارم در غیر این انقلاب نظیری داشته باشد.
پنجشنبه, مهر 03, 1399 8:33
چرا پاریس؟ (3)
پس از قطعی شدن سفر به کویت حضرت امام اصرار داشتند موضوع سفر مخفی بماند. البته ، حاج احمدآقا به دستور امام، یاران نزدیک ایشان را به یک جلسه مخفی دعوت کرده و آن ها را در جریان سفر قریب الوقوع حضرت امام قرار می دهد ولی به توصیه امام از آن ها می خواهد موضوع را حتی از اعضای خانواده خود هم مخفی نگه دارند. شب دوازدهم مهرماه که قرار بود حضرت امام صبح زود، پس از اقامه نماز و زیارت حرم امیرالمومنین(ع) حرکت کنند، ایشان اعضای دفتر استفتای خود را فراخوانده و ضمن اطلاع دادن برنامه سفرخود به آنها، از آنان می خواهند در غیاب ایشان مثل روزهای قبل در محل کار خود حاضر شده و پاسخگوی مراجعان باشند.
چهارشنبه, مهر 02, 1399 11:33
طرح اخراج امام از عراق به عنوان سوغات سفر امیر خسرو افشار، وزیر خارجه وقت ایران که شهریور1357 برای شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود با رایزنی با سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا و وزیر امورخارجه عراق به نتیجه می رسد و گزارش آن از نیویورک برای محمد رضا شاه ارسال می گردد به گونه ای که قبل از بازگشت افشار به ایران، این برنامه عملیاتی شده و شاه او را مورد تشویق قرار می دهد.
سه شنبه, مهر 01, 1399 9:55
جماران و امام به روایت امام جمارانی
مجموعه دوجلدی خاطرات و روایات حجه الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی امام جمارانی که اخیرا توسط انتشارات عروج چاپ و با کیفیت مناسب وحروفچینی بدون غلط در کنار چاپ عکس های تاریخی از شخصیت های گوناگون همراه با ذکر بیوگرافی مختصر و مفید از اعلام به بازار کتاب عرضه شده است در نوع خود از محسنات و ویژگی های فراوانی برخوردار است که در این یادداشت به برخی از آن ها اشاره می شود.
سه شنبه, مهر 01, 1399 9:21
چرا پاریس؟ (1)
اول مهرماه مصادف است با محاصره کامل بیت امام خمینی(س) در نجف توسط نیروهای امنیتی حکومت بعثی عراق، عملی که منجر به هجرت تاریخ ساز حضرت امام به پاریس و در نهایت فرار شاه و بازگشت پیروزمندانه ایشان به وطن در 12 بهمن 57 گردید. تا کنون مطالب بسیار زیادی در خصوص چگونگی انتخاب این مقصد و انجام این سفر و حوادث و اتفاقات دوره حضور ایشان در پاریس از سوی شخص حضرت امام و همراهان و افرادی که در آنجا حضور پیدا کرده اند منتشر شده و به سوالاتی که پیرامون این سفر و اتفاقات ایام حضور ایشان مطرح شده پاسخ داده اند، گرچه هنوز ابهاماتی وجود دارد که جای بررسی دارد. ما در اینجا می خواهیم طی چند شماره به این سوال پاسخ دهیم که چرا حضرت امام پاریس را برای مهاجرت انتخاب کردند.
دوشنبه, شهریور 31, 1399 13:49
تا ده سال پیش، در تقویم رسمی کشور سی ام شهریور روز گفتگوی تمدن ها بود. بااین که اکنون از تقویم ها حذف شده، اما از ذهن و تاریخ پرافتخار کشور حذف نشده است. برای همین، نگاهی خواهیم داشت به گفتگوی تمدن ها از منظر امام خمینی؛ این که آیا در آثار امام خمینی نیز می توان به اثری از گفتگوی تمدن ها دست یافت؟
یکشنبه, شهریور 30, 1399 7:11
آیت الله سیدابوالحسن نوری امام جمعه خرمشهر: در هنگامه نبردهای سنگین تن به تن و کوچه به کوچه در خرمشهر پس از کارشکنی های بنی صدر و عدم حمایت از مدافعان خرمشهر به تهران و زیارت امام شتافتم. برادران مصباحی که بعدها علی آنها شهید شد هم با من همراه بودند وقتی توفیق دیدار با آقا دست داد از وضعیت خرمشهر گزارشی خدمتشان تقدیم کرد و با جدیت به امام گفتم دشمن جنگ را جدی گرفته است اما مسؤولان ما(بنی صدر) نه؛ یک روز پس از این دیدار ... پیام محکم امام را شنیدیم که خطاب به مسؤولان اعلام کردند جنگ را جدی بگیرید.
شنبه, شهریور 29, 1399 13:4
یکی از ابعاد شخصیت علمی امام خمینی(اعلی الله مقامه) نوشتن آثار علمی پرتعداد و متنوع میباشد. ایشان از سال 1307 ش تا سال 1357 به مدت نیم قرن، جدای از نامه ها و پیام های فراوانی که نوشته، دهها جلد کتاب در رشته های عرفان، اخلاق، فلسفه، فقه، قواعد فقهیه و اصول فقه، تحریر و تألیف کرده است.
اولین کتاب ایشان در موضوع عرفان و آخرین کتاب در موضوع فقه استدلالی است.
در زمینه مباحث عرفانی اولین کتابی که به قلم امام خمینی نوشته شده است،کتاب «شرح دعاء السحر» به زبان عربی میباشد.
شنبه, شهریور 29, 1399 9:0
در بخش پیشین، دوم، وضعیت روضه و روضه خوانی در دورۀ رضاشاه بررسی و تحلیل شد. در این شمارۀ آخری، دورۀ پهلوی دوم، محمدرضا شاه بررسی می شود.
جمعه, شهریور 28, 1399 8:49
در میان عالمان دین که در دوران معاصر می زیسته اند، مدرس یکی از زاهدترین، سخت کوش ترین و سیاستمدارترین آنان بشمار میرود.
مدرس مردی با تقوا و زیرک و خداترس بود، وپارسایی و ساده زیستی او زبانزد همگان بود. دلسوزی، مبارزه با استبداد و استعمار از خصوصیات بارز وی بشمار می آمد. وی با تمام خصوصیات یاد شده، از تدریس و تربیت طلاب غافل نبود و در پی سامان دادن به حوزه و ارتقا سطح دانش حوزویان نیز بود.
پنجشنبه, شهریور 27, 1399 11:49
خاطره ای از حجت الاسلام والمسلمین امام جمارانی
روزهای عاشورا اهالی جماران به دیدار امام میرفتند و در حضور ایشان عزاداری میکردند. فکر میکنم سال دوم بود که قرار شد من قبل از روضه مقداری صحبت کنم.
چهارشنبه, شهریور 26, 1399 8:49
درباره علل و عوامل قیام حسینی نظرات و دیدگاههای مختلفی مطرح میباشد. بعضی از صاحب نظران عامل و علت قیام سیدالشهدا(ع) را دعوت مردم کوفه برای تشکیل حکومت اسلامی به امامت سیدالشهدا(ع) میدانند. چنانکه بعضی عامل امتناع امام حسین از بیعت با یزید را عامل حادثه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) معرفی میکنند. عامل «امر به معروف و نهی از منکر» هم از نظر بعضی از دانشمندان و صاحب نظران، قیام حسینی را به وجود آورد. چنانکه بعضی کار امام حسین(ع) را مأموریتی خاص و ویژه آن حضرت از سوی خداوند میدانند تا از این طریق دین خدا حفظ شود و استمرار یابد و چراغ هدایتگر اسلام به دست دودمان ابوسفیان خاموش نگردد، یعنی تکلیف خاص، علت قیام بوده است. امام خمینی که فراوان از نهضت و قیام سیدالشهدا(ع) سخن گفته، درباره عوامل و علل نهضت حسینی میگوید:
«او (سیدالشهدا) مسلم را فرستاد که مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامی تشکیل بدهد، این حکومت فاسد را از بین ببرد» (صحیفه امام، ج 2، ص 373)
دوشنبه, شهریور 24, 1399 10:40
اخوان صانعی، حضرات آیات حاج شیخ حسن و حاج شیخ یوسف را می توان از شایسته ترین خادمان به حضرت امام و اهداف و آرمان های الهی ایشان دانست. حضرت امام علی رغم حضور با سابقه در شهر قم و آشنایی با افراد مختلف از همه طبقات اعم از عالِم و عامی و حضور یافتن هزاران شاگرد در پای درسشان در طی نیم قرن تدریس علوم در رشته های گوناگون علوم اسلامی که این فرصت را به ایشان می داد تا بهترین خادمان و امین ترین آنها برای همکاری نزدیک انتخاب کند، این دو برادر فقیر و مستضعف که ظاهرا هیچ آشنایی قبلی با آن ها نداشته و خصوصیت دیگری جز سلامت و صداقت و فراست نداشتند را انتخاب می کند.
یکشنبه, شهریور 23, 1399 13:46
حضرت امام برعکس سنت رایج در حوزه ها که بسیاری از بزرگان همواره روزنامه خوانی را منع می کردند و آن را عیب می شمردند از نوجوانی با روزنامه خوانی آشنا بوده و اخبار و حوادث سیاسی کشور را از این طریق دنبال می کرده است، حتی طبق گفته سیدعلی قادری نویسنده کتاب "خمینی روح الله" که به شرح حال بیست سال ابتدایی حیات ایشان پرداخته است، دوره نسبتا کامل روزنامه وقایع اتفاقیه که نیم قرن قبل از تولد حضرت امام توسط مرحوم امیرکبیر در اوایل دوران پادشاهی ناصر الدین شاه به صورت محدودی در تهران راه اندازی و منتشر می گردید علی رغم دوری منطقه و خرابی راههای ارتباطی و نبود وسائل نقلیه مناسب در آن دوران، در منزل پدری امام در خمین یافت شده است. این موضوع نشان می دهد خانواده امام افراد مطلع از احوال و اوضاع روز و سیاسی بوده اند.
یکشنبه, شهریور 23, 1399 10:56
بیستم شهریور سالگرد شهادت عالمِ عامل، آیت الله سید اسدالله مدنی است. همو که امام خمینی خطابش کرد: «پیر مرد محراب» (صحیفه امام، ج 17، ص 58) و «دست راست من» (شعردوست، یادنامه شهید محراب مدنی، ص 151 ـ 152) گرامی می داریم این روز را با نگاهی به دوستی و روابط این شهید با امام خمینی.
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 8:16
انتشار فتوای امام خمینی(اعلی الله مقامه) در پاسخ به دو استفتا، بحث و گفتگوها و موافقت و مخالفتهایی در پی داشت، از جمله یکی از علمای حوزه علمیه قم که در نجف از شاگردان حضرت امام بوده، نامه ای در ظاهر پرسشی ولی در باطن انتقادی ـ خیرخواهانه و ناصحانه، به ایشان نوشت که پاسخ امام به آن نامه انتقادی، افقی را پیش روی فقه و فقها گشود که اگر توجه می شد و اکنون هم قدر دانسته شود، فقاهت صرفاً مدرسه ای و شکل یافته در مناسبات زندگی در جوامع گذشته، شکوفا و مسئولیت پذیر خواهد شد و از حاشیه به متن زندگی انسان امروز وارد میشود. البته اصل استفسار و اعتراض مرحوم آیت الله محمدحسن قدیری(رحمت الله علیه) را باید قدر دانست چرا که این پرسش و پاسخ و گفتگوی مکتوب، اولاً بازتاب دهنده فرهنگ تحقیقی حوزه های علمیه است و ثانیاً نشان می دهد که جایگاه و منصب و نفوذ و محبوبیت بی مانند امام خمینی به گونه ای نبوده که نشود از ایشان پرسش کرد و حتی اعتراض نمود، حتی اعتراض تلخ و گزنده ای مانند این بیان که:«اگر ساحت قدس حضرتعالی از این گونه مسائل به دور باشد، به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر آنها دیده نمیشود.»(همان، ص 150)
چهارشنبه, شهریور 19, 1399 17:48
وی پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی وارد مدرسه رضویه و فیضیه قم گردید و تا سال 1310 که مخفیانه به نجف اشرف هجرت کرد، تحصیلات خود را نزد اساتید حوزه علمیه قم همچون سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا خلیل کمره ای ادامه داد و در نجف اشرف در درس سیدابوالحسن اصفهانی و محمدحسین غروی(کمپانی) شرکت کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد. او پس از بازگشت از نجف و حضور مجدد در حوزه علمیه قم از شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم نیز اجازه اجتهاد گرفت و سپس در سال 1318 راهی تهران شد.
سه شنبه, شهریور 18, 1399 18:57
پیام مهم امام خمینی به ملت ایران در سالگرد حماسه هفده شهریور 1357
دوشنبه, شهریور 17, 1399 6:50
امام خمینی به مناسبت آغاز اولین سال تحصیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ 1358/7/1 به دبستان فیض در یکی از محله های شهر قم (خیابان انقلاب، کوچه 40) رفتند.
یکشنبه, شهریور 16, 1399 8:55
14 شهریور، سالروز شهادت اولین دادستان کل کشور پس از انقلاب اسلامی، آیت الله علی قدوسی است. شخصیتی مبارز و انقلابی و روحانی خوش فکر و روشن بین که نامش با مدرسه حقانی قم و اصلاحگری در حوزه علمیه گره خورده است. یادش را گرامی می داریم با مروری بر زندگی و فعالیتهای سیاسی و علمی آن شهید بزرگوار.
جمعه, شهریور 14, 1399 8:4
در بخش نخست، مقدمه و تاریخچۀ سوگواری در مذهب تشیع بیان شد. همچنین به نقش وعظ و خطابه و روضه در انقلاب مشروطه اشاره شد. در بخش پیش رو وضعیت روضه و روضه خوانی در دوران رضاشاه بررسی می شود.
پنجشنبه, شهریور 13, 1399 17:2
دوشنبه دهم شهریور، روز تجلیل از اسرا و مفقودان عزیز بود. برای همین بازخوانی نامۀ یک آزاده، رزمندۀ اسیر در اروگاه عنبر عراق تناسب دارد. نامه ای که سال 1364 به امام خمینی با خطاب «روحی جان» نوشته شده و از طریق صلیب سرخ جهانی فرستاده شده است. این نامه و پاسخ حضرت امام بسیار زیرکانه و پررمز و راز و خواندنی ست.
چهارشنبه, شهریور 12, 1399 9:43
امام خمینی که قلبش مالامال از عشق به سید الشهداء(ع) بوده، از امام حسین(ع) و نهضت حسینی فراوان یاد کرده و به تبیین و تکریم حرکت سازنده آن حضرت برخواسته است.
یکشنبه, شهریور 09, 1399 8:39