زمزم احکام، جلسه دهم، مفطرات روزه(رمضان المبارک 1400ش)

زمزم احکام، جلسه دهم، مفطرات روزه(رمضان المبارک 1400ش)

یکی از شرایط صحت روزه ترک مفطرات است: نه چیز روزه را باطل میکند که طبق نظر حضرت امام 8 مورد بنابر فتوا و یک مورد بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است.

پنجشنبه, اردیبهشت 09, 1400 12:49
19. موارد وجوب قضا و کفاره در روزه

19. موارد وجوب قضا و کفاره در روزه

19. موارد وجوب قضا و کفاره در روزه روزه دار اگر روزه خود را باطل کند، در اکثر موارد، علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب میشود. و چنانچه با حرام روزه خود را باطل کند بنابر احتیاط کفاره جمع بر او واجب میشود. و در بعضی از موراد فقط قضا بر او واجب میشود و کفاره واجب نیست...

چهارشنبه, اردیبهشت 31, 1399 12:1
15. حیض و نفاس و روزه

15. حیض و نفاس و روزه

15. حیض و نفاس و روزه: روزه در ایام عادت ماهانه حرام و باطل است و اگر زن در بین روز خون حیض یا نفاس ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل می شود.

سه شنبه, اردیبهشت 23, 1399 11:10
14. احتلام و روزه ماه رمضان

14. احتلام و روزه ماه رمضان

14. احتلام و روزه ماه رمضان: احتلام در روز (جنب شدن در خواب) روزه را باطل نمی­ کند و واجب نیست فوراً غسل کند

سه شنبه, اردیبهشت 23, 1399 11:6
13. جنابت و روزه ماه رمضان

13. جنابت و روزه ماه رمضان

13. جنابت و روزه ماه رمضان: یکی از مبطلات روزه ماه رمضان «باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح» است، که اگر عمداً تا اذان صبح در ماه رمضان غسل نکند؛ یا اگر وظیفه او تیمم است، عمداً تیمم ننماید؛ روزه‏ اش باطل است.

سه شنبه, اردیبهشت 23, 1399 10:59
12. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (2)

12. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (2)

12. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (2): اگر چیزی را با اعتقاد به درستی آن از قول خدا، یا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده است، یا چیزی را که می داند دروغ است به آنان نسبت دهد، بعد بفهمد راست بوده، روزه باطل نمی شود.

سه شنبه, اردیبهشت 23, 1399 10:47
11. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (1)

11. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (1)

11. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (1): یکی از مبطلات روزه نسبت دروغ دادن به خدا و پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام است و بنابر احتیلط واجب کفاره جمع بر او واجب میشود.

سه شنبه, اردیبهشت 23, 1399 10:32
5. موارد استحباب اجتناب از مبطلات

5. موارد استحباب اجتناب از مبطلات

5. موارد استحباب اجتناب از مبطلات برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان، اگر چه روزه نیستند، از کاری که روزه را باطل می‏کند، خودداری نمایند: اول: مسافری که در سفر خود کاری را که روزه را باطل می‏کند انجام داده باشد و قبل از ظهر به وطن خود، یا به جایی که می‏خواهد ده روز بماند، برسد. دوم: مسافری که بعد از ظهر به وطن خود، یا به جایی که می‏خواهد ده روز در آنجا بماند، برسد. سوم: مریضی که قبل از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل می‏کند، انجام داده باشد. چهارم: مریضی که بعد از ظهر خوب شود. پنجم: زنی که در بین روز از خون حیض و نفاس پاک شود. ششم: کافری که در بین روزِ ماه رمضان مسلمان شود. (رساله، م 1749)

شنبه, اردیبهشت 13, 1399 12:58
4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه

4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه

4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه نکته اول: ارتکاب سهوی مفطرات روزه را باطل نمی¬کند اگر روزه دار مفطری را سهواً انجام دهد، روزه اش باطل نمی شود و فرقی هم بین انواع روزه¬ها نیست. تذکر: برخی از نمونه¬های سهو در حکم عمد است؛ مثل فراموشی غسل جنابت و نیز خواب ماندن جنب برای بار دوم یا بیشتر. (م 1622 و 1630) نکته دوم: جهل به حکم مفطرات اگر شخص روزه دار مفطری را عمداً انجام دهد، درحالی که نمی دانسته روزه به وسیلۀ این کار باطل می¬شود: اگر می¬توانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل مقصر) روزه¬اش باطل می¬شود و بنایر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. اگر نمی¬توانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل قاصر) بنا بر احتیاط واجب، روزه اش باطل است، ولی کفاره بر او واجب نیست. کسی که ملتفت مسأله نبوده (غافل) و یا یقین داشته که فلان چیز روزه را باطل نمی¬کند و عمداً انجام داده است، کفاره بر او واجب نیست. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 555؛ م 1659) نکته سوم: لازم نیست روزه دار به تمام مبطلات و مفطرات علم تفصیلی داشته باشد؛ بلکه اگر نیت کند که از تمام مبطلات و مفطرات امساک کند، کافی است. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 538)

شنبه, اردیبهشت 13, 1399 12:13

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.