کد مطلب: 4368 | تاریخ مطلب: 09/02/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

زمزم احکام، جلسه دهم، مفطرات روزه(رمضان المبارک 1400ش)

زمزم احکام، جلسه دهم، مفطرات روزه(رمضان المبارک 1400ش)

یکی از شرایط صحت روزه ترک مفطرات است:
نه چیز روزه را باطل میکند که طبق نظر حضرت امام 8 مورد بنابر فتوا و یک مورد بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است.

 ترک مفطرات

رضا هوشیاری

یکی از شرایط صحت روزه ترک مفطرات است:

1. نه چیز روزه را باطل میکند که طبق نظر حضرت امام 8 مورد بنابر فتوا و یک مورد بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است.

2. فرو بردن سر زیر آب بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می کند

3. آن هشت مورد عبارت است از:

1.خوردن و آشامیدن

2. جماع

3. استمناء

4. دروغ بستن به  خدا و پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) و نیز بنابر احتیاط واجب به حضرت زهرا و سایر پیامبران

5. رساندن غبار غلیظ به حلق

6. باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح

7. اماله کردن با مایعات

8. قی کردن عمدی

4. اگر روزه دار مبطلی را از روی عمد انجام دهد باعث بطلان روزه می شود.

5. اگر یکی از مبطلات را سهواً انجام دهد روزه باطل نمی شود و فرقی بین انواع روزه ها (چه واجب و چه مستحب) نیست.

6. البته برخی از نمونه های سهو در حکم عمد است، مثل فراموش کردن غسل جنابت و خواب ماندن جنب برای مرتبه دوم.

7. اگر روزه دار مفطری را انجام دهد در حالی که نمی دانسته روزه را باطل می کند، سه حالت دارد:

الف) اگر می توانسته یاد بگیرد (جاهل مقصر) روزه اش باطل می شود و بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.

ب) اگر نمی توانسته یاد بگیرد (جاهل قاصر)، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است، ولی کفاره ندارد.

ج) اگر ملتفت مسأله نبوده (غافل) و یا یقین داشته که فلان چیظز روزه را باطل نمی کند و عمداً بجا آورده، کفاره بر او واجب نیست.

8. لازم نیست روزه دار به تمام مبطلات علم تفصیلی داشته باشد، بلکه اگر نیت کند که از تمام مبطلات امساک کند، کافی است.

9. قصد مفطر مبطل روزه نیست؛ پس اگر روزه دار قصد کند آب بیاشامد، ولی انجام ندهد روزه اش باطل نمی شود.

 ویدئو

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.