4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه
نکته اول: ارتکاب سهوی مفطرات روزه را باطل نمیکند
اگر روزه دار مفطری را سهواً انجام دهد، روزه اش باطل نمی شود و فرقی هم بین انواع روزهها نیست.
تذکر: برخی از نمونههای سهو در حکم عمد است؛ مثل فراموشی غسل جنابت و نیز خواب ماندن جنب برای بار دوم یا بیشتر. (م 1622 و 1630)
نکته دوم: جهل به حکم مفطرات
اگر شخص روزه دار مفطری را عمداً انجام دهد، درحالی که نمی دانسته روزه به وسیلۀ این کار باطل میشود:
اگر میتوانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل مقصر) روزهاش باطل میشود و بنایر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.
اگر نمیتوانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل قاصر) بنا بر احتیاط واجب، روزه اش باطل است، ولی کفاره بر او واجب نیست.
کسی که ملتفت مسأله نبوده (غافل) و یا یقین داشته که فلان چیز روزه را باطل نمیکند و عمداً انجام داده است، کفاره بر او واجب نیست. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 555؛ م 1659)
نکته سوم: لازم نیست روزه دار به تمام مبطلات و مفطرات علم تفصیلی داشته باشد؛ بلکه اگر نیت کند که از تمام مبطلات و مفطرات امساک کند، کافی است. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 538)
.
انتهای پیام /*