کد مطلب: 3667 | تاریخ مطلب: 23/02/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

12. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (2)

12. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (2):
اگر چیزی را با اعتقاد به درستی آن از قول خدا، یا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده است،
یا چیزی را که می داند دروغ است به آنان نسبت دهد، بعد بفهمد راست بوده، روزه باطل نمی شود.


 

3. نقل خبر دروغ با اعتقاد به درستی آن و بالعکس

م 1. اگر چیزی را با اعتقاد به درستی آن از قول خدا، یا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده است، روزه ‏اش باطل نمیشود. (رساله، م 1598)

م 2. اگر چیزی را که می داند دروغ است به آنان نسبت دهد، بعد بفهمد راست بوده، روزه اش صحیح است. (رساله، م 1599)

4. تکذیب خبر راست و تصدیق خبر دروغ

م 1. اگر حرف راستی را از قول ایشان نقل کند و در حال روزه بگوید دروغ گفتم، و یا نسبت دروغی را داده باشد و در حال روزه بگوید آنچه گفتم راست بوده، روزه اش باطل میشود. (رساله، م 1602)

م 2. اگر از روزه دار بپرسند آیا پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم چنین مطلبی فرموده اند؟

در جایی که باید بگوید «نه» عمداً بگوید: «بله» و در جایی که باید بگوید «بله» عمداً بگوید: «نه» روزه اش باطل می شود. (رساله، م 1601)

5. غلط خواندن قرآن

م 1. اشتباه تلاوت کردن قرآن از روی سهو ، دروغ بستن به خدا محسوب نمی شود.

م 2. اگر غلط خواندن، موجب تغییر معنی شود و آن معنی غلط را بخواهد نسبت به خدا و رسول دهد، حرام است و موجب بطلان روزه می شود. (استفتائات، ج 3، ص 391)

 

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.