انقلاب اسلامی وعزاداری امام حسین
در طول دوران چهارده سال تبعید حضرت امام، ماه های محرم و صفر بهترین فرصتی بود که روحانیون مبارز و طرفداران حضرت امام با رفتن به اقصی نقاط کشور به تبیین و تشریح دیدگاه های حضرت امام و افشای ظلم و فساد موجود در کشور با استفاده از حوادث تاریخ اسلام و مصیبت های وارده به امام حسین (ع) و یارانش بپردازند.
چهارشنبه, شهریور 26, 1399 8:36
دوشنبه, شهریور 24, 1399 10:50
درباره علل و عوامل قیام حسینی نظرات و دیدگاههای مختلفی مطرح میباشد. بعضی از صاحب نظران عامل و علت قیام سیدالشهدا(ع) را دعوت مردم کوفه برای تشکیل حکومت اسلامی به امامت سیدالشهدا(ع) میدانند. چنانکه بعضی عامل امتناع امام حسین از بیعت با یزید را عامل حادثه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) معرفی میکنند. عامل «امر به معروف و نهی از منکر» هم از نظر بعضی از دانشمندان و صاحب نظران، قیام حسینی را به وجود آورد. چنانکه بعضی کار امام حسین(ع) را مأموریتی خاص و ویژه آن حضرت از سوی خداوند میدانند تا از این طریق دین خدا حفظ شود و استمرار یابد و چراغ هدایتگر اسلام به دست دودمان ابوسفیان خاموش نگردد، یعنی تکلیف خاص، علت قیام بوده است. امام خمینی که فراوان از نهضت و قیام سیدالشهدا(ع) سخن گفته، درباره عوامل و علل نهضت حسینی میگوید:
«او (سیدالشهدا) مسلم را فرستاد که مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامی تشکیل بدهد، این حکومت فاسد را از بین ببرد» (صحیفه امام، ج 2، ص 373)
دوشنبه, شهریور 24, 1399 10:40
اخوان صانعی، حضرات آیات حاج شیخ حسن و حاج شیخ یوسف را می توان از شایسته ترین خادمان به حضرت امام و اهداف و آرمان های الهی ایشان دانست. حضرت امام علی رغم حضور با سابقه در شهر قم و آشنایی با افراد مختلف از همه طبقات اعم از عالِم و عامی و حضور یافتن هزاران شاگرد در پای درسشان در طی نیم قرن تدریس علوم در رشته های گوناگون علوم اسلامی که این فرصت را به ایشان می داد تا بهترین خادمان و امین ترین آنها برای همکاری نزدیک انتخاب کند، این دو برادر فقیر و مستضعف که ظاهرا هیچ آشنایی قبلی با آن ها نداشته و خصوصیت دیگری جز سلامت و صداقت و فراست نداشتند را انتخاب می کند.
یکشنبه, شهریور 23, 1399 13:46
حضرت امام برعکس سنت رایج در حوزه ها که بسیاری از بزرگان همواره روزنامه خوانی را منع می کردند و آن را عیب می شمردند از نوجوانی با روزنامه خوانی آشنا بوده و اخبار و حوادث سیاسی کشور را از این طریق دنبال می کرده است، حتی طبق گفته سیدعلی قادری نویسنده کتاب "خمینی روح الله" که به شرح حال بیست سال ابتدایی حیات ایشان پرداخته است، دوره نسبتا کامل روزنامه وقایع اتفاقیه که نیم قرن قبل از تولد حضرت امام توسط مرحوم امیرکبیر در اوایل دوران پادشاهی ناصر الدین شاه به صورت محدودی در تهران راه اندازی و منتشر می گردید علی رغم دوری منطقه و خرابی راههای ارتباطی و نبود وسائل نقلیه مناسب در آن دوران، در منزل پدری امام در خمین یافت شده است. این موضوع نشان می دهد خانواده امام افراد مطلع از احوال و اوضاع روز و سیاسی بوده اند.
یکشنبه, شهریور 23, 1399 10:56
شنبه, شهریور 22, 1399 14:1
شنبه, شهریور 22, 1399 13:54
شنبه, شهریور 22, 1399 13:47
زمزم احکام، جلسه دوازدهم: آداب عزاداری(2)، برگزاری مجالس عزاداری، اجتناب از متلذات، رعایت اخلاص، اجتناب از خوردن و آشامیدن
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 17:45
زمزم احکام، جلسه دهم: آداب عزاداری(1)سیاهپوشی و سیاه کوبی، تسلیت گویی، زیارت و زیارت خوانی و تباکی و گریستن
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 17:37
زمزم احکام، جلسه دهم: نوحه سرایی و محذورات آن
نوحه سرایی در مجالس عزای حضرت سیدالشهداء از اعظم قربات است و دریافت تبرعات و اعانات و نذورات مربوط به این کار مانع ندارد.
در نوحه سرایی چه توسط آقایان و چه بانوان سه محذور مشترک و یک محذور در خصوص مداحی بانوان وجود دارد
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 17:11
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 11:45
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 11:27
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 11:20
بیستم شهریور سالگرد شهادت عالمِ عامل، آیت الله سید اسدالله مدنی است. همو که امام خمینی خطابش کرد: «پیر مرد محراب» (صحیفه امام، ج 17، ص 58) و «دست راست من» (شعردوست، یادنامه شهید محراب مدنی، ص 151 ـ 152) گرامی می داریم این روز را با نگاهی به دوستی و روابط این شهید با امام خمینی.
پنجشنبه, شهریور 20, 1399 8:16
انتشار فتوای امام خمینی(اعلی الله مقامه) در پاسخ به دو استفتا، بحث و گفتگوها و موافقت و مخالفتهایی در پی داشت، از جمله یکی از علمای حوزه علمیه قم که در نجف از شاگردان حضرت امام بوده، نامه ای در ظاهر پرسشی ولی در باطن انتقادی ـ خیرخواهانه و ناصحانه، به ایشان نوشت که پاسخ امام به آن نامه انتقادی، افقی را پیش روی فقه و فقها گشود که اگر توجه می شد و اکنون هم قدر دانسته شود، فقاهت صرفاً مدرسه ای و شکل یافته در مناسبات زندگی در جوامع گذشته، شکوفا و مسئولیت پذیر خواهد شد و از حاشیه به متن زندگی انسان امروز وارد میشود. البته اصل استفسار و اعتراض مرحوم آیت الله محمدحسن قدیری(رحمت الله علیه) را باید قدر دانست چرا که این پرسش و پاسخ و گفتگوی مکتوب، اولاً بازتاب دهنده فرهنگ تحقیقی حوزه های علمیه است و ثانیاً نشان می دهد که جایگاه و منصب و نفوذ و محبوبیت بی مانند امام خمینی به گونه ای نبوده که نشود از ایشان پرسش کرد و حتی اعتراض نمود، حتی اعتراض تلخ و گزنده ای مانند این بیان که:«اگر ساحت قدس حضرتعالی از این گونه مسائل به دور باشد، به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر آنها دیده نمیشود.»(همان، ص 150)
چهارشنبه, شهریور 19, 1399 17:48
وی پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی وارد مدرسه رضویه و فیضیه قم گردید و تا سال 1310 که مخفیانه به نجف اشرف هجرت کرد، تحصیلات خود را نزد اساتید حوزه علمیه قم همچون سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا خلیل کمره ای ادامه داد و در نجف اشرف در درس سیدابوالحسن اصفهانی و محمدحسین غروی(کمپانی) شرکت کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد. او پس از بازگشت از نجف و حضور مجدد در حوزه علمیه قم از شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم نیز اجازه اجتهاد گرفت و سپس در سال 1318 راهی تهران شد.
سه شنبه, شهریور 18, 1399 18:57
اولاً اموال مسجد باید حفظ شود و ثانیا هتک حرمت مسجد جایز نیست
سه شنبه, شهریور 18, 1399 9:56
مجرد کبود شدن در صورتی که ضرر کلی در بین نباشد، مانعی ندارد.
البته از سینه زدن با تیغ و زنجیر زدن با زنجیری که دارای چاقو و یا تیغ باشد باید پرهیز کرد، و از اموری که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت: می شود باید اجتناب نمود.
سه شنبه, شهریور 18, 1399 8:3
دوشنبه, شهریور 17, 1399 10:57
دوشنبه, شهریور 17, 1399 10:57
دوشنبه, شهریور 17, 1399 10:57
دوشنبه, شهریور 17, 1399 10:57
دوشنبه, شهریور 17, 1399 10:57
پیام مهم امام خمینی به ملت ایران در سالگرد حماسه هفده شهریور 1357
دوشنبه, شهریور 17, 1399 6:50