دوشنبه, مرداد 08, 1403 20:33
رونمایی از کتاب «تقریرات فلسفه امام خمینی» ویرایش جدید در همایش «بازشناسی رویکرد فلسفی امام خمینی»
دوشنبه, آذر 28, 1401 13:32
ـ نامه به آقای سید احمد خمینی؛ خانوادگی (1349)
ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج؛ مبارزه اسلام علیه شاهان و سرمایه داران (1357)
ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره کارنامه سیاه رژیم و نقش قیام للَّه (1357)
ـ سخنرانی در جمع گروهی از روشندلان؛ بصیرت قلبی- پاسخ به اتهامات ناروا (1358)
ـ سخنرانی در جمع مردم و عشایر؛ پاسخ به اتهامات- فلسفه قیام عاشورا (1358)
جمعه, مهر 30, 1400 7:46
ـ نامه به آقای عبدالحسین لنکرانی و اعلام وصول کتاب طهاره، و پرداخت شهریه (1343)
ـ نامه جهت تشکر از استقامت در برابر مشکلات (1346)
ـ پیام به عموم مسلمین و دانشجویان؛ افشای وضع کشور (1355)
ـ سخنرانی در جمع هیأت فاطمیون تهران؛ فلسفه عاشورا- حفظ جمهوری اسلامی (1358)
ـ سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی خبرگزاری پارس؛ تحول روحی ملت (1358)
ـ سخنرانی در جمع نمایندگان مردم کردستان؛ هوشیاری در مقابل توطئه ها (1358)
ـ پیام رادیو- تلویزیونی به ملت و ارتش ایران و عراق؛ تفاوت انگیزه دو کشور در جنگ (1359)
ـ پیام به علما و روحانیون تبریز؛ تقدیر از مجاهدات روحانیون و مردم آذربایجان (1359)
ـ حکم انتصاب آقای سید کاظم حسینی میانجی به سمت امامت جمعه خرم آباد (1361)
ـ پیام تشکر به رئیس دولت امارات؛ تبریک عید سعید قربان (1361)
ـ پیام تشکر به نایب رئیس دولت امارات؛ تبریک عید سعید قربان (1361)
ـ پیام تشکر به امیر قطر؛ تبریک عید سعید قربان (1361)
ـ پیام تشکر به نخست وزیر یمن جنوبی؛ تبریک عید سعید قربان (1361)
ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک عید سعید قربان (1361)
ـ بیانات در جمع ورزشکاران و وزنه برداران؛ تقویت جهات معنوی و اخلاقی (1362)
ـ سخنرانی در جمع گروهی از مسئولان نظام؛ تمسک به ولایت حضرت علی «ع» (1362)
یکشنبه, مهر 04, 1400 7:2
ـ نامه تشکر به آقای محمد یزدی (1348)
ـ نامه به آقای سید مهدی طباطبایی؛ اعلام وصول نامه ارسالی (1350)
ـ نامه به خانم زهرا مصطفوی؛ خانوادگی (1356)
ـ حکم رسیدگی به مشکلات شهرستان قوچان به آقای محمدعلی رحمانی (1358)
ـ نامه تشکر به آقای سید کاظم شریعتمداری؛ تبریک عید فطر (1358)
ـ بیانات در جمع خانواده شهید عراقی؛ تجلیل از شهید عراقی (1358)
ـ سخنرانی در جمع اعضای بسیج مستضعفین؛ استمرار راه انقلاب- حفظ نظم (1359)
ـ سخنرانی در جمع گروهی از روحانیون کردستان؛ اتحاد- توجه به مناطق محروم (1359)
ـ بیانات خلاصه شده در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی؛ اهمّ وظایف این ستاد (1361)
ـ پیام به مسلمانان جهان و حجاج در آستانه عید قربان؛ فلسفه حج و رسالت حجاج (1363)
ـ سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت؛ اهمیت مشارکت مردم در امور (1363)
ـ پیام تشکر به رئیس دولت امارات؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366)
ـ پیام تشکر به نایب رئیس دولت امارات؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366)
ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366)
پنجشنبه, شهریور 04, 1400 7:1
فلسفه اسلامی در روند تکاملی خود به مرحله سوم؛ یعنی حکمت متعالیه با حکمت صدرائی رسید.
صدرالمتألهین با پی افکندن مبانی و مؤلفه های پدید آورنده حکمت متعالیه، چنان بنایی از اندیشه و تفکر فلسفی را به دنیای فکر و فلسفه عرضه کرد که طی چند قرن اخیر همه متفکران و فلسفه پژوهان را متوجه خود کرده است.
امام خمینی(س) در جایگاه فیلسوف و فقیه بزرگ عصر خود، پس از فراگرفتن حکمت متعالیه بیش از دو دهه در حوزه علمیه قم مدرس برجسته فلسفه صدرائی بوده و در کتاب های متعدد خود از صدرالمتألهین به عظمت و بزرگی یاد کرده است.
شنبه, خرداد 01, 1400 9:51
یکی از ابعاد شخصیت جامع امام خمینی(س) شخصیت فلسفی ایشان می باشد، که با مطالعه تحصیلات ایشان و اساتیدی که در این زمینه داشته است، بخوبی آشکار می شود.
علاوه بر این، آثار علمی و ارائه نظرات فلسفی ایشان که در موارد مختلف ابراز داشته و در نامه تاریخی یه رهبر اتحاد جماهیر شوروی منعکس شده، گویای این جایگاه علمی - فلسفی می باشد.
شنبه, آبان 24, 1399 16:55
سید مصطفی خمینی اولین فرزند زندگی مشترک حضرت امام خمینی و خانم خدیجه ثقفی است که در 21 آذر1309 متولد شد. وی از حدود شش سالگی وارد مکتب خانه شد و همچون پدر خود از تحرک و شادابی و چالاکی بالایی برخوردار بود وی خیلی سریع دوره سطح را در حوزه به پایان رساند و در سن کم جزو ممتازین و شاگردان برجسته حوزه بود. و به عنوان مستشکلی دانا و آگاه جای خود را بین ممتازین حوزه باز کند و در سن 25 سالگی به درجه اجتهاد برسد. وی جزو بهترین شاگردان حوزه و درس امام بود و بعنوان یک مدرس معروف میان طلاب و فضلا و مدرسین حوزه مطرح شده و فلسفه و فقه تدریس می کرد.
پنجشنبه, آبان 01, 1399 7:56
امام خمینی معتقد است اسلام به عنوان آخرین دین الهی دارای قوانین جامع و کاملی است که در همه زمانها و مکانها قابل اجراست و تنها در پرتو این قوانین است که پیشرفت و رفاه مادی انسانها هم آغوش معنویت و سعادت اخروی می گردد.
پنجشنبه, شهریور 06, 1399 8:10
ایشان که اصلاح جامعه و سوق بشر به سوی سعادت را مقصد اصلی آفرینش می دانند، از بیم آنکه مبادا تصوّر فطری بودن اخلاق، موجب ناامیدی گرفتاران سوء خلق شود و در صدد علاج برنیایند، به صراحت درمان پذیر بودن هر خلقی را، اگر چه ملکه شده باشد، چنین بیان می فرمایند که مقصود از طبیعی بودن و فطری بودن خُلقی، آن نیست که ذاتی غیرقابل تغییر است؛ بلکه جمیع ملکات و اخلاق نفسانیّه، تا نفس در این عالم و در تحت تصرّف زمان و تجدّد واقع است، قابل تغییر است.
پنجشنبه, شهریور 06, 1399 7:57
دوشنبه, مرداد 13, 1399 12:40