برنامه ها و فعالیتها
منشورات دفتر قم
-----------------------------------
سیره امام خمینی
یاران امام و انقلاب
امور فرهنگی و مناسبت ها
کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)
خاطرات امام و انقلاب
همایشها و نشستهای علمی
پاسخ به پرسشهای شرعی
امور پایان نامه ها
دانشنامه امام خمینی (س)
مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)
«این عید سعید عید اسعد باشد ملت به پناه لطف احمد باشد برپرچم جمهوری اسلامی ما تمثال مبارک محمد(ص) باشد»
مسافرت در ماه رمضان از روی اختیار ـ هر چند برای فرار از روزه باشد ـ جایز است. هرچند مسافرت در ماه رمضان تا روز بیست و سوم کراهت دارد مگر آنکه سفر حج یا عمره باشد و یا به خاطر مالی باشد که می ترسد تلف گردد.
حکم نماز و روزه یکسان است مگر در مواردی که استثنا شده است؛ پس کسی که نمازش شکسته است روزه بر او واجب نیست و کسی که نمازش تمام است، باید روزه بگیرد:
یکی از شرایط صحت روزه آن است در سفری که موجب شکسته شدن نماز است نباشد، بنابر این روزه مسافر اگرچه مستحبی باشد، صحیح نیست. البته چهار مورد استثنا شده است:
حکم نماز و روزه یکسان است مگر در مواردی که استثنا شده است؛ پس کسی که نمازش شکسته است روزه بر او واجب نیست و کسی که نمازش تمام است، باید روزه بگیرد.
یکی از شرایط صحت روزه آن است در سفری که موجب شکسته شدن نماز است نباشد، بنابر این روزه مسافر اگرچه مستحبی باشد، صحیح نیست.
زیارت کربلای حضرت امام و نماز شبشان...
3. روزه و مسافرت حکم مسافرت در ماه مبارک رمضان 1. مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. (م 1715) 2. مسافرت برای فرار از روزه قبل از گذشتن 23 روز از ماه رمضان کراهت دارد. (م 1715) 3. چنانچه بعد از اذان ظهر به سفر برود، باید روزه ای را که گرفته ادامه دهد و روزه اش صحیح است. (م 1721) 4. اگر روزه دار قبل از اذان ظهر به سفر برود، وقتی از حد ترخص گذشت باید افطار کند و چنانچه قبل از رسید به حد ترخص مبطلی را انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب کفاره نیز بر او واجب می¬شود. (م 1721) 5. اگر مسافر پیش از اذان ظهر به وطن یا به جایی برسد که می خواهد 10 روز در آنجا بماند، چنانچه مبطلی انجام نداده باشد، باید نیت کند و آن روز را روزه بگیرد. (م 1722) 6. اگر مسافر بعد از اذان ظهر به وطن یا به جایی برسد که می خواهد 10 روز در آنجا بماند، نباید آن روز را روزه بگیرد. (م 1723) حکم روزه در سفر مسافر نباید روزه بگیرد و روزه گرفتن در سفر ـ خواه واجب یا مستحب، و خواه ادا یا قضا ـ باطل است مگر در موارد زیر که روزه گرفتن واجب و یا جایز و صحیح است: 1. کسی که نمی¬داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگیرد و تا مغرب نفهمد، روزه¬اش صحیح است. (م 1719) 2. اگر روزه دار بعد از اذان ظهر به سفر برود. (م 1721) 3. کسی که شغلش مسافرت است. (م 1714) 4. کسی که سفر او سفر معصیت است. (م 1714) 5. مسافری که
حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ، ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.
محرّم و صفر، که ماه برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر نمایندگی قم
آدرس: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، کوچه24(ممتاز)، پلاک85
کد پستی: 15615 ـ 37156
تلفن: 9 ـ 37742247 ـ 025
نمابر: 37742250 ـ 025
پست الکترونیک: Qom@icpikw.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است.پیاده سازی و اجرای سایت: نوفا