زمزم احکام، جلسه هفدهم، موارد وجوب قضا و کفاره در روزه(رمضان المبارک 1400ش)

زمزم احکام، جلسه هفدهم، موارد وجوب قضا و کفاره در روزه(رمضان المبارک 1400ش)

اگر روزه‏ دار عمداً اماله کند، یا سر زیر آب ببرد، بنابر احتیاط واجب کفاره هم باید بدهد. اگر روزه دار عمداً دروغی را به خدا یا پیامبر و ائمه معصومین نسبت دهد بنابر احتیاط واجب باید کفاره جمع دهد. اگر غیر از موارد فوق، کار دیگری که روزه را باطل می ‏کند عمداً انجام دهد، دو حالت دارد:

یکشنبه, اردیبهشت 19, 1400 10:59
زمزم احکام، جلسه هفدهم، موارد وجوب قضا و کفاره در روزه(رمضان المبارک 1400ش)

زمزم احکام، جلسه هفدهم، موارد وجوب قضا و کفاره در روزه(رمضان المبارک 1400ش)

اگر روزه‏ دار عمداً اماله کند، یا سر زیر آب ببرد، بنابر احتیاط واجب کفاره هم باید بدهد. اگر روزه دار عمداً دروغی را به خدا یا پیامبر و ائمه معصومین نسبت دهد بنابر احتیاط واجب باید کفاره جمع دهد. اگر غیر از موارد فوق، کار دیگری که روزه را باطل می ‏کند عمداً انجام دهد، دو حالت دارد:

شنبه, اردیبهشت 18, 1400 12:40
4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه

4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه

4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه نکته اول: ارتکاب سهوی مفطرات روزه را باطل نمی¬کند اگر روزه دار مفطری را سهواً انجام دهد، روزه اش باطل نمی شود و فرقی هم بین انواع روزه¬ها نیست. تذکر: برخی از نمونه¬های سهو در حکم عمد است؛ مثل فراموشی غسل جنابت و نیز خواب ماندن جنب برای بار دوم یا بیشتر. (م 1622 و 1630) نکته دوم: جهل به حکم مفطرات اگر شخص روزه دار مفطری را عمداً انجام دهد، درحالی که نمی دانسته روزه به وسیلۀ این کار باطل می¬شود: اگر می¬توانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل مقصر) روزه¬اش باطل می¬شود و بنایر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. اگر نمی¬توانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل قاصر) بنا بر احتیاط واجب، روزه اش باطل است، ولی کفاره بر او واجب نیست. کسی که ملتفت مسأله نبوده (غافل) و یا یقین داشته که فلان چیز روزه را باطل نمی¬کند و عمداً انجام داده است، کفاره بر او واجب نیست. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 555؛ م 1659) نکته سوم: لازم نیست روزه دار به تمام مبطلات و مفطرات علم تفصیلی داشته باشد؛ بلکه اگر نیت کند که از تمام مبطلات و مفطرات امساک کند، کافی است. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 538)

شنبه, اردیبهشت 13, 1399 12:13

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)