خاطره ای از امام خمینی و علامه طباطبایی

خاطره ای از امام خمینی و علامه طباطبایی

دوست داشتم بفهمم که حضرت امام ـ رضوان الله علیه ـ در بحثهای فلسفی قویترند یا علامه طباطبایی

یکشنبه, آبان 23, 1400 13:22
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(14)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(14)

بر فرماندهان لازم است که افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است، دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است که اگر قوای مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، بر خلاف مصالح اسلام و کشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب وارد شوند که ـ بی‏اشکال به تباهی کشیده می‏شوند ـ و یا در بازیهای سیاسی وارد شوند ، از قدم اول با آن مخالفت کنند. و بر رهبر و شورای رهبری است که با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا کشور از آسیب در امان باشد.

سه شنبه, خرداد 25, 1400 0:25
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(13)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(13)

وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه‏ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند. در این صورت می‏توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند.

دوشنبه, خرداد 17, 1400 8:30
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(12)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(12)

از خدای رحمان و رحیم می‏خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد. و از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی ها و قصور و تقصیرها بپذیرند.

پنجشنبه, خرداد 13, 1400 20:43
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(11)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(11)

به ملت شریف ایران وصیت می‏کنم که در جهان حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداکاریها و جان‏نثاریها و محرومیتها مناسب حجم بزرگی مقصود و ارزشمندی و علوّ رتبه آن است، آنچه که شما ملت شریف و مجاهد برای آن بپاخاستید و دنبال می‏کنید و برای آن جان و مال نثار کرده و می‏کنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است و مقصودی است که از صدر عالم در ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مکتب الوهیت به معنی وسیع آن و ایده توحید با ابعاد رفیع آن است که اساس خلقت و غایت آن در پهناور وجود و در درجات و مراتب غیب و شهود است؛ و آن در مکتب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلی شده؛ و کوشش تمام انبیای عظام ـ علیهم سلام الله ـ و اولیای معظم ـ سلام الله علیهم ـ برای تحقق آن بوده و راهیابی به کمال مطلق و جلال و جمال بی‏نهایت جز با آن میسر نگردد.

پنجشنبه, خرداد 13, 1400 8:39
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(10)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(10)

علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولتها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرتهای بزرگ خارجی خود را رها کنند و با ملت خود تفاهم کنند؛ در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید. و نیز ملتها را دعوت به وحدت کنند؛ و از نژادپرستی که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند؛ و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده. و اگر این برادری ایمانی با همت دولتها و ملتها و با تأیید خداوند متعال روزی تحقق یابد، خواهید دید که بزرگ ترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می‏دهند.

چهارشنبه, خرداد 12, 1400 12:58
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(9)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(9)

وصیت این جانب به وزرای مسئول در عصر حاضر و در عصرهای دیگر آن است که علاوه بر آنکه شماها و کارمندان وزارتخانه‏ها بودجه‏ای که از آن ارتزاق می‏کنید مال ملت، و باید همه خدمتگزار ملت و خصوصاً مستضعفان باشید، و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می‏شود، همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصاً طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستمشاهی از کشور و ذخائر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید، شماها کنار گذاشته می‏شوید و همچون رژیم شاهنشاهی ستمکار به جای شما ستم‏پیشگان پستها را اشغال می‏نمایند.

سه شنبه, خرداد 11, 1400 22:5
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(8)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(8)

ملت در سرتاسر کشور در کارهایی که محول به اوست بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد؛ و در تعیین رئیس جمهور و وکلای مجلس با طبقه تحصیلکرده متعهد و روشنفکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده، و با علما و روحانیون با تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی نیز مشورت نموده؛ و توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه‏ای باشند؛ که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند.

سه شنبه, خرداد 11, 1400 11:12
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(7)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(7)

با عنایت پروردگار و همت ملت عظیم الشأن سرنوشت کشور به دست مردم افتاد و وکلا از خود مردم و با انتخاب خودشان، بدون دخالت دولت و خانهای ولایات به مجلس شورای اسلامی راه یافتند، و امید است که با تعهد آنان به اسلام و مصالح کشور جلوگیری از هر انحراف بشود.

شنبه, خرداد 08, 1400 13:45
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(6)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(6)

من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللَّه ـ صلی اللَّه علیه و آله ـ و کوفه و عراق در عهد امیر المؤمنین و حسین بن علی ـ صلوات اللَّه و سلامه علیهما ـ می‏باشند. آن حجاز که در عهد رسول اللَّه ـ صلی اللَّه علیه و آله ـ مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی‏کردند و با بهانه‏هایی به جبهه نمی‏رفتند، که خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است. و آن قدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین فرمودند.

شنبه, خرداد 08, 1400 0:20
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(5)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(5)

بی‏ تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می‏داند و نسل های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد. این جانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می‏کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت اللَّه برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است.

سه شنبه, خرداد 04, 1400 12:4
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(4)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(4)

ماهیت و حقیقت انقلاب اسلامی شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جدا است: هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام. و تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است.

دوشنبه, خرداد 03, 1400 12:38
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(3)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(3)

جهاد ائمه: برای تشکیل حکومت عدل ما مفتخریم که ائمه معصومین ما ـ صلوات الله و سلامه علیهم ـ در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. و ما امروز مفتخریم که می‏خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم‏.

یکشنبه, خرداد 02, 1400 12:12
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(2)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(2)

قرآن محوری مذهب شیعه ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‏خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‏زند، از مقبره‏ها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگ ترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‏کشاند نجات دهد.

شنبه, خرداد 01, 1400 18:48
شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(1)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(1)

در سایه سار «ثقلین» حدیث «ثقلین» متواتر بین جمیع مسلمین است و [در] کتب اهل سنت از «صحاح ششگانه» تا کتب دیگر آنان، با الفاظ مختلفه و موارد مکرره از پیغمبر اکرم ـ صلی اللَّه علیه و آله و سلم ـ به طور متواتر نقل شده است. و این حدیث شریف حجت قاطع است بر جمیع بشر به ویژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و باید همه مسلمانان که حجت بر آنان تمام است جوابگوی آن باشند؛ و اگر عذری برای جاهلان بی خبر باشد برای علمای مذاهب نیست.

پنجشنبه, اردیبهشت 30, 1400 12:10
دیکتاتوری چیست و از کجا شروع می شود؟

دیکتاتوری چیست و از کجا شروع می شود؟

«این یک دیکتاتوری است که انسان بخواهد آن چیزی را که خودش فکر کرده است، دیگران از او بی جهت قبول بکنند. یک وقت یک آدم مُنْصِفی است که می گوید بیایید بنشینیم با هم صحبت کنیم، بدانیم حرف شما درست است، یا حرف من درست است. یک وقت این طور است که در روحش چون یک دیکتاتوری هست و خودش آگاه نیست، می خواهد که آن مطلبی را که می فهمد به همه تحمیل کند و دیگران را وادار کند به اینکه قبول بکنند. از اینجا شروع می شود... اول هم خودش ناآگاه است از مطلب، نمی داند که این رویّه رویّه دیکتاتوری است؛ خیال می کند که رویّه رویّه انسانی و اسلامی است.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 91)

سه شنبه, اسفند 05, 1399 9:4
آیا حکومت باید به فکر پر کردن جیب خود و آقایی بر ملت باشد!؟

آیا حکومت باید به فکر پر کردن جیب خود و آقایی بر ملت باشد!؟

«باید ما دنبال بکنیم تا این که این نهضت را به آخر برسانیم و یک حکومت عادل در اینجا باشد. یعنی یک حکومتی باشد که نخواهد جیب خودش را پر بکند، حکومتی باشد که خودش را از ملت بداند و خدمتگزار بداند، نه خودش را آقای ملت بداند. این حکومتهایی که داشتیم [این‏] سلاطین همیشه این طور بودند که اینها عقیده‏شان این بوده است که همه این ملتها عبد ما هستند. این بر خلاف سنت انبیا بوده است، بر خلاف سنت اولیا بوده است، بر خلاف عقل انسانی است، بر خلاف حقوق بشر است، بر خلاف قوانین دنیاست.» (صحیفه امام، ج 6، ص 79)

شنبه, بهمن 18, 1399 9:57
 ـ آیا گذشتگان حق تعیین سرنوشت ما را دارند؟

ـ آیا گذشتگان حق تعیین سرنوشت ما را دارند؟

«ملت در صد سال پیش از این، صد و پنجاه سال پیش از این ملتی بوده، یک سرنوشتی داشته است و اختیاری داشته ولی او اختیار ما را نداشته است که سلطانی را بر ما مسلط کند. ما فرض می‏کنیم که این سلطنت پهلوی، اول که تأسیس شد ما فرض می‏کنیم که به اختیار مردم بود و مجلس مؤسسان را هم به اختیار مردم تأسیس کردند، این اسباب این می‏شود که- بر فرض اینکه این امر باطل صحیح باشد- فقط رضا خان سلطان باشد؛ آن هم بر آن اشخاصی که در آن زمان بودند. و اما محمدرضا سلطان باشد بر این جمعیتی که الآن بیشترشان- بلکه الّا بعضِ کم، بعض قلیلی از آنها- ادراک آن وقت را نکرده‏اند، چه حقی داشتند ملت در آن زمان سرنوشت ما را در این زمان معین کنند؟... چه حقی آنها داشتند که برای ما سرنوشت معین کند؟ هر کسی سرنوشتش با خودش است. مگر پدرهای ما ولیّ ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می‏توانند سرنوشت ملتی را که بعدها وجود پیدا می‏کنند آنها تعیین بکنند؟» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 11 ـ 12)

شنبه, بهمن 11, 1399 10:10
حکومت اسلامی چیست؟ مردم برای چی به جمهوری اسلامی رأی دادند؟

حکومت اسلامی چیست؟ مردم برای چی به جمهوری اسلامی رأی دادند؟

«حکومت اسلامی حکومتی است که اولًا صد در صد متکی به آرای ملت باشد؛ به شیوه‏ ای که هر فرد ایرانی احساس کند که با رأی خود سرنوشت خود و کشور خود را می‏ سازد... حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد. حکومتی که پول و ارزش های پوچی که به وسیله پول ساخته می‏ شود، سرنوشت این حکومت را تعیین نکند، بلکه ارزش های عالی اسلامی حاکم باشد.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 448)

پنجشنبه, بهمن 02, 1399 9:37
مسائل سیاسی و انتخابات هیچ ربطی به نظامیان ندارد؟!

مسائل سیاسی و انتخابات هیچ ربطی به نظامیان ندارد؟!

«برای سپاهی ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته‏بندی، و آن طرفدار آن یکی، آن یکی طرفدار آن یکی. به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می‏گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهیها هم باز صحبت هست. خوب! انتخابات در محل خودش دارد می‏شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا کنند؟ برای سپاه جایز نیست این. برای ارتش جایز نیست این. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست بازمی‏دارد و همین طور ارتش را. (صحیفه امام، ج‏19، ص: 12)

چهارشنبه, دی 10, 1399 9:18
چرا یک فرد بر تمام مقدرات مردم حاکم باشد و پاسخگو نباشد؟

چرا یک فرد بر تمام مقدرات مردم حاکم باشد و پاسخگو نباشد؟

«چه معنی دارد که یک نفر آدم که مثل همه ماها هست، اکثر آنها هم از همه این جمعیتها کمتر بوده‏ اند، ادراکاتشان هم کمتر بوده... ادراکاتشان مثل یک آدم متعارف هم خیلی هایشان نبوده، آن وقت آن شد شخص اول و شد شاه، بعدش دیگر به مردم هیچ ارتباط ندارد!... دیگر از اختیار مردم شد بیرون!... بعد هر کاری بکند، مردم هر چه فریاد بزنند که آقا تو با اختیار ما، با انتخاب ما شاه شدی، ما نمی‏ خواهیم دیگر، برو سراغ کارت، دیگر گوش نمی‏ دهند؛ دیگر سرنیزه است!... آخر این عقلایی است که در پنجاه سال قبل یک طبقه دیگر، یک جمعیت دیگر، یک کسی را انتخاب کنند به سلطنت، بعد پسر او بی‏ انتخاب این مردم و با مخالفت این مردم باز سلطان باشد بر این مردم؟! یعنی هر کاری که بخواهد بکند؟ (صحیفه امام، ج‏ 4، ص 492)

سه شنبه, آذر 11, 1399 11:48
با زور و اجبار و سرنیزه مردم اصلاح نمی شوند.

با زور و اجبار و سرنیزه مردم اصلاح نمی شوند.

«با سرنیزه و با فشار و با سازمان امنیت و با ارتش می شود که یک ملتی را اصلاح کرد و یک مملکتی را استقلالش را به دست آورد؟ ما باز این طور فکر می‏ کنیم. دولت های ما باز فکر این هستند که ملت خودشان را به هر طوری که هست سرکوب کنند. این مشکل کِی باید رفع بشود؟ و این دولت ها کِی به خود بیایند که با ملت های خودشان [دوست باشند].» (صحیفه امام، ج‏ 10، ص: 417) «با سرنیزه‏ها نمی‏شود آرام کرد ملت را. با سرکوبی نمی‏شود راضی کرد مردم را. آنها دنبال این هستند که راضی کنند مردم را؛ آرام کنند مردم را. مگر امکان دارد که به زور راضی بکنند کسی را؟ یا با سرنیزه آرام کنند؟ با سرنیزه موقتاً می‏توانند سرکوبی کنند که- مثلًا موقتاً- صدایی درنیاید لکن فایده ندارد.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 459)

سه شنبه, آبان 27, 1399 18:42
ـ چرا یک آدم بر یک مردم بدون این که مردم اختیاری داشته باشند، حکومت کند؟!

ـ چرا یک آدم بر یک مردم بدون این که مردم اختیاری داشته باشند، حکومت کند؟!

«اصل رژیم سلطنتی بی‏ربط است. رژیم سلطنتی رژیم کهنه ارتجاعی است. در وقت خودش هم بی‏ربط بوده است. اینکه ارتجاع می‏گوییم، یک وقت این است که یک چیزی در وقت خودش خوب بوده است؛ ولی حالا دیگر کهنه شده است... بلکه سلطنت از اول چیز مزخرفی بوده، یک آدم، سلطان بر یک مردم بدون این که مردم اختیاری داشته باشند! حالا آن شخص اول و سلطان اولش که همیشه با زور آمده‏اند به مردم تحمیل شده‏اند. هیچ وقت نبوده است که مردم اراده داشته باشند در تعیین یک سلطان. همیشه با قلدری و زور آمده‏اند و تحمیل کرده‏اند بر مردم، و ظلم خودشان را بر مردم تحمیل کرده‏اند و هر کاری خواسته‏اند به سر ملتها آورده‏اند.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 490 ـ 491)

شنبه, آبان 24, 1399 9:46
در حکومت داری سیرۀ بزرگان و رؤسا را در نظر بگیرید، کسانی چون: پیامبر(ص)، امام علی(ع) و...

در حکومت داری سیرۀ بزرگان و رؤسا را در نظر بگیرید، کسانی چون: پیامبر(ص)، امام علی(ع) و...

«آن حکومتی که ما می خواهیم مصداقش یکی خود پیغمبر اکرم است که حاکم بود. ما بناست که رؤسا را [در نظر] بگیریم، رؤسا را نظر بکنیم، سیره رؤسا را نظر بکنیم؛ یکی از آنها هم حضرت امیر بود؛ یکی هم عُمَر بود. ما ببینیم اینها مثل عُمَر هم هستند؟ یکی از آنها هم حضرت امیر. خود پیغمبر را هر کس که سیره نوشته است از رسول اکرم، [نقل کرده که‏] وضعش در زندگی کمتر بوده است از این مردم عادی که آن وقت در مدینه زندگی می کردند. اطاق گلی اینها داشتند؛ توی مسجد یک اطاق گلی داشتند. سوار الاغ می‏شده، یک کسی هم دنبالش، پشت سرش می نشسته و می رفته. آن وقت هم برای او مسأله می گفته، او را تربیت می کرده.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 219)

پنجشنبه, آبان 15, 1399 9:12
شاخصه های یک کشور اسلامی از دیدگاه امام خمینی

شاخصه های یک کشور اسلامی از دیدگاه امام خمینی

«مملکتی که در آن مراکز فساد بیشتر از کتابخانه است، این مملکت نمی‏تواند مملکت باشد برای ما. یک مملکتی که اجزایش صف می‏کشند که... برای اینکه معاش کنند! ما می‏گوییم این بساط نباید باشد. مراکز فحشا نباید باشد. این چپاول ها نباید باشد. ما می‏گوییم یک دسته توی آن زاغه‏ها نروند بخوابند، یک دسته ویلای چند صد میلیونی در خارج و در داخل داشته باشند. علمای اسلام اینها را می‏گویند. می‏گویند باید اسلام، باید عدل باشد، باید عدالت اسلامی باشد... این چپاول ها بکلی از بین باید برود... حکومت اسلامی یک نظام عادلانه است؛ یک نظام... منهای دزدی ها، منهای چپاول ها، منهای غلط رویها، منهای زورگویی ها [است‏]. زورگویی نباید باشد؛ چپاول نباید باشد؛ مال ملت را نباید ببرند و بخورند؛ باید مردم همه در رفاه باشند؛ باید فقرا را برایشان فکر کرد؛ باید این زاغه‏نشین های بیچاره‏ای که هیچ ندارند، هیچ ندارند، باید برای اینها فکر کرد.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 201)

یکشنبه, آبان 11, 1399 9:3
صفحه 1 از 3 1 | 2 | 3

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.