حدود اختیارات دولت

حدود اختیارات دولت

حضرت امام (س) معتقدند علاوه بر حکم شرعی (چه احکام اولیه و چه احکام ثانویه) یک حکم حکومتی داریم که از آن تعبیر به احکام سلطانیه می شده است که به مقتضای نیاز و موقعیت زمانی و مکانی به صلاحدید حاکم اسلامی بیان می شود

چهارشنبه, آذر 26, 1399 13:39
امروز با امام: بیست وششم آذر

امروز با امام: بیست وششم آذر

ـ نامۀ تشکر امام خمینی از آقای سید محمدحسین لنگرودی (1346) ـ نامه به آقای حاج آخوند کرمانشاهی در خصوص اجازه شرعی برای صرف سهم امام (ع) ویژه طلاب (1349) ـ نامه به حاج آخوند کرمانشاهی درخصوص اجازه شرعی (1351) ـ نامه به آقای عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی؛ عدم وصول تلگرافهای تسلیت (1356) ـ حکم انتصاب آقای هبةاللَّه یکتایی به سمت امامت جمعه خلخال (1358) ـ مصاحبه با خبرنگاران مسلمان مقیم انگلستان، خبرنگاران آفریقایی و آسیایی (1358ـ قم) ـ سخنرانی بسیار مهم در جمع مسئولان و فرماندهان سپاه (1358) ـ اطلاعیه دفتر امام خمینی؛ لغو راهپیمایی حمایت از امام و بازگشت آقای طاهری به اصفهان‏ (1359) ـ سخنرانی در جمع گروهی از جانبازان و پاسداران؛ تجلیل از معلولان و پاسداران (1359) ـ حکم افزایش حوزه مسئولیت آقای فضل اللَّه محلاتی در سپاه پاسداران (1362) ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک میلاد مسعود پیامبر اسلام «ص» (1362) ـ سخنرانی در جمع اعضای کمیسیون بازرگانی؛ توطئه منعزل کردن اسلام (1362) ـ نامه به آقای محمدعلی صدوقی؛ تشکر از مردم یزد در کمک به سیلزدگان (1365) ـ نامه به آقای لطف اللَّه صافی، دبیر شورای نگهبان؛ حدود اختیارات دولت (1366)

چهارشنبه, آذر 26, 1399 7:55
زمزم احکام: حدود اختیارات دولت

زمزم احکام: حدود اختیارات دولت

در رابطه با احکام شرعی، یک تقسیم بندی کلی داریم که همه فقها پذیرفته اند، حضرت امام (س) معتقدند که علاوه بر حکم شرعی (چه احکام اولیه و چه احکام ثانویه) یک حکم حکومتی داریم که از آن تعبیر به احکام سلطانیه می شده است.

دوشنبه, آذر 24, 1399 14:12

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

پیامدهای تعدی به مردم!

«خدای نخواسته، چنانچه از سربازهای اسلام به مردم یک تعدّی بشود... این پای اسلام حساب می‏شود... اگر خدای نخواسته، از بعضی جوان های شما یک تندی، یک چیز مکروهی واقع بشود که مردم مثلًا خوششان نیاید، حالا دیگر نمی‏گویند رژیم طاغوتی، می‏گویند در رژیم اسلامی هم این مسائل هست.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 220)