آسیب شناسی مداحی و مداحان؛ با تأکید بر نگرش امام خمینی به روضه و روضه خوانی (3)

آسیب شناسی مداحی و مداحان؛ با تأکید بر نگرش امام خمینی به روضه و روضه خوانی (3)

در بخش پیشین، دوم، وضعیت روضه و روضه خوانی در دورۀ رضاشاه بررسی و تحلیل شد. در این شمارۀ آخری، دورۀ پهلوی دوم، محمدرضا شاه بررسی می شود.

جمعه, شهریور 28, 1399 8:49
مدرس الگوی امام

مدرس الگوی امام

در میان عالمان دین که در دوران معاصر می زیسته اند، مدرس یکی از زاهدترین، سخت کوش ترین و سیاستمدارترین آنان بشمار میرود. مدرس مردی با تقوا و زیرک و خداترس بود، وپارسایی و ساده زیستی او زبانزد همگان بود. دلسوزی، مبارزه با استبداد و استعمار از خصوصیات بارز وی بشمار می آمد. وی با تمام خصوصیات یاد شده، از تدریس و تربیت طلاب غافل نبود و در پی سامان دادن به حوزه و ارتقا سطح دانش حوزویان نیز بود.

پنجشنبه, شهریور 27, 1399 11:49
حساسیت نسبت به جایگاه ائمه (علیهم السلام)

حساسیت نسبت به جایگاه ائمه (علیهم السلام)

خاطره ای از حجت الاسلام والمسلمین امام جمارانی روزهای عاشورا اهالی جماران به دیدار امام میرفتند و در حضور ایشان عزاداری میکردند. فکر میکنم سال دوم بود که قرار شد من قبل از روضه مقداری صحبت کنم.

چهارشنبه, شهریور 26, 1399 8:49
امام خمینی و نهضت حسینی(2)  علل و عوامل نهضت حسینی

امام خمینی و نهضت حسینی(2) علل و عوامل نهضت حسینی

درباره علل و عوامل قیام حسینی نظرات و دیدگاههای مختلفی مطرح میباشد. بعضی از صاحب نظران عامل و علت قیام سیدالشهدا(ع) را دعوت مردم کوفه برای تشکیل حکومت اسلامی به امامت سیدالشهدا(ع) میدانند. چنانکه بعضی عامل امتناع امام حسین از بیعت با یزید را عامل حادثه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) معرفی میکنند. عامل «امر به معروف و نهی از منکر» هم از نظر بعضی از دانشمندان و صاحب نظران، قیام حسینی را به وجود آورد. چنانکه بعضی کار امام حسین(ع) را مأموریتی خاص و ویژه آن حضرت از سوی خداوند میدانند تا از این طریق دین خدا حفظ شود و استمرار یابد و چراغ هدایتگر اسلام به دست دودمان ابوسفیان خاموش نگردد، یعنی تکلیف خاص، علت قیام بوده است. امام خمینی که فراوان از نهضت و قیام سیدالشهدا(ع) سخن گفته، درباره عوامل و علل نهضت حسینی میگوید: «او (سیدالشهدا) مسلم را فرستاد که مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامی تشکیل بدهد، این حکومت فاسد را از بین ببرد» (صحیفه امام، ج 2، ص 373)

دوشنبه, شهریور 24, 1399 10:40
صناعت خدمت

صناعت خدمت

اخوان صانعی، حضرات آیات حاج شیخ حسن و حاج شیخ یوسف را می توان از شایسته ترین خادمان به حضرت امام و اهداف و آرمان های الهی ایشان دانست. حضرت امام علی رغم حضور با سابقه در شهر قم و آشنایی با افراد مختلف از همه طبقات اعم از عالِم و عامی و حضور یافتن هزاران شاگرد در پای درسشان در طی نیم قرن تدریس علوم در رشته های گوناگون علوم اسلامی که این فرصت را به ایشان می داد تا بهترین خادمان و امین ترین آنها برای همکاری نزدیک انتخاب کند، این دو برادر فقیر و مستضعف که ظاهرا هیچ آشنایی قبلی با آن ها نداشته و خصوصیت دیگری جز سلامت و صداقت و فراست نداشتند را انتخاب می کند.

یکشنبه, شهریور 23, 1399 13:46
امام و فرهنگ روزنامه خوانی

امام و فرهنگ روزنامه خوانی

حضرت امام برعکس سنت رایج در حوزه ها که بسیاری از بزرگان همواره روزنامه خوانی را منع می کردند و آن را عیب می شمردند از نوجوانی با روزنامه خوانی آشنا بوده و اخبار و حوادث سیاسی کشور را از این طریق دنبال می کرده است، حتی طبق گفته سیدعلی قادری نویسنده کتاب "خمینی روح الله" که به شرح حال بیست سال ابتدایی حیات ایشان پرداخته است، دوره نسبتا کامل روزنامه وقایع اتفاقیه که نیم قرن قبل از تولد حضرت امام توسط مرحوم امیرکبیر در اوایل دوران پادشاهی ناصر الدین شاه به صورت محدودی در تهران راه اندازی و منتشر می گردید علی رغم دوری منطقه و خرابی راههای ارتباطی و نبود وسائل نقلیه مناسب در آن دوران، در منزل پدری امام در خمین یافت شده است. این موضوع نشان می دهد خانواده امام افراد مطلع از احوال و اوضاع روز و سیاسی بوده اند.

یکشنبه, شهریور 23, 1399 10:56
«پیر مرد محراب»؛ یادی از شهید آیت الله سید اسدالله مدنی

«پیر مرد محراب»؛ یادی از شهید آیت الله سید اسدالله مدنی

بیستم شهریور سالگرد شهادت عالمِ عامل، آیت الله سید اسدالله مدنی است. همو که امام خمینی خطابش کرد: «پیر مرد محراب» (صحیفه امام، ج 17، ص 58) و «دست راست من» (شعردوست، یادنامه شهید محراب مدنی، ص 151 ـ 152) گرامی می داریم این روز را با نگاهی به دوستی و روابط این شهید با امام خمینی.

پنجشنبه, شهریور 20, 1399 8:16
فتوای راه گشا

فتوای راه گشا

انتشار فتوای امام خمینی(اعلی الله مقامه) در پاسخ به دو استفتا، بحث و گفتگوها و موافقت و مخالفتهایی در پی داشت، از جمله یکی از علمای حوزه علمیه قم که در نجف از شاگردان حضرت امام بوده، نامه ای در ظاهر پرسشی ولی در باطن انتقادی ـ خیرخواهانه و ناصحانه، به ایشان نوشت که پاسخ امام به آن نامه انتقادی، افقی را پیش روی فقه و فقها گشود که اگر توجه می شد و اکنون هم قدر دانسته شود، فقاهت صرفاً مدرسه ای و شکل یافته در مناسبات زندگی در جوامع گذشته، شکوفا و مسئولیت پذیر خواهد شد و از حاشیه به متن زندگی انسان امروز وارد میشود. البته اصل استفسار و اعتراض مرحوم آیت الله محمدحسن قدیری(رحمت الله علیه) را باید قدر دانست چرا که این پرسش و پاسخ و گفتگوی مکتوب، اولاً بازتاب دهنده فرهنگ تحقیقی حوزه های علمیه است و ثانیاً نشان می دهد که جایگاه و منصب و نفوذ و محبوبیت بی مانند امام خمینی به گونه ای نبوده که نشود از ایشان پرسش کرد و حتی اعتراض نمود، حتی اعتراض تلخ و گزنده ای مانند این بیان که:«اگر ساحت قدس حضرتعالی از این گونه مسائل به دور باشد، به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر آنها دیده نمیشود.»(همان، ص 150)

چهارشنبه, شهریور 19, 1399 17:48
ابوذر زمان و بازوی توانای اسلام

ابوذر زمان و بازوی توانای اسلام

وی پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی وارد مدرسه رضویه و فیضیه قم گردید و تا سال 1310 که مخفیانه به نجف اشرف هجرت کرد، تحصیلات خود را نزد اساتید حوزه علمیه قم همچون سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا خلیل کمره ای ادامه داد و در نجف اشرف در درس سیدابوالحسن اصفهانی و محمدحسین غروی(کمپانی) شرکت کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد. او پس از بازگشت از نجف و حضور مجدد در حوزه علمیه قم از شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم نیز اجازه اجتهاد گرفت و سپس در سال 1318 راهی تهران شد.

سه شنبه, شهریور 18, 1399 18:57
گرامی داشت سال روز 17 شهریور سال 1357

گرامی داشت سال روز 17 شهریور سال 1357

پیام مهم امام خمینی به ملت ایران در سالگرد حماسه هفده شهریور 1357

دوشنبه, شهریور 17, 1399 6:50
اولین سال تحصیلی در جمهوری اسلامی

اولین سال تحصیلی در جمهوری اسلامی

امام خمینی به مناسبت آغاز اولین سال تحصیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ 1358/7/1 به دبستان فیض در یکی از محله های شهر قم (خیابان انقلاب، کوچه 40) رفتند.

یکشنبه, شهریور 16, 1399 8:55
یادی از شهید قدوسی؛ یار قدوسیان و بانی نظم نوین حوزه

یادی از شهید قدوسی؛ یار قدوسیان و بانی نظم نوین حوزه

14 شهریور، سالروز شهادت اولین دادستان کل کشور پس از انقلاب اسلامی، آیت الله علی قدوسی است. شخصیتی مبارز و انقلابی و روحانی خوش فکر و روشن بین که نامش با مدرسه حقانی قم و اصلاحگری در حوزه علمیه گره خورده است. یادش را گرامی می داریم با مروری بر زندگی و فعالیتهای سیاسی و علمی آن شهید بزرگوار.

جمعه, شهریور 14, 1399 8:4
آسیب شناسی مداحی و مداحان؛ با تأکید بر نگرش امام خمینی به روضه و روضه خوانی (2)

آسیب شناسی مداحی و مداحان؛ با تأکید بر نگرش امام خمینی به روضه و روضه خوانی (2)

در بخش نخست، مقدمه و تاریخچۀ سوگواری در مذهب تشیع بیان شد. همچنین به نقش وعظ و خطابه و روضه در انقلاب مشروطه اشاره شد. در بخش پیش رو وضعیت روضه و روضه خوانی در دوران رضاشاه بررسی می شود.

پنجشنبه, شهریور 13, 1399 17:2
گرامی داشت روز تجلیل از اسرا و مفقودان؛ «حسین خرکچی»؛ نامه بسیار پررمز و راز یک آزاده (اسیر در بند)، به امام خمینی

گرامی داشت روز تجلیل از اسرا و مفقودان؛ «حسین خرکچی»؛ نامه بسیار پررمز و راز یک آزاده (اسیر در ...

دوشنبه دهم شهریور، روز تجلیل از اسرا و مفقودان عزیز بود. برای همین بازخوانی نامۀ یک آزاده، رزمندۀ اسیر در اروگاه عنبر عراق تناسب دارد. نامه ای که سال 1364 به امام خمینی با خطاب «روحی جان» نوشته شده و از طریق صلیب سرخ جهانی فرستاده شده است. این نامه و پاسخ حضرت امام بسیار زیرکانه و پررمز و راز و خواندنی ست.

چهارشنبه, شهریور 12, 1399 9:43
امام خمینی و نهضت حسینی (1): امام حسین(ع) اسوه جاودانه

امام خمینی و نهضت حسینی (1): امام حسین(ع) اسوه جاودانه

امام خمینی که قلبش مالامال از عشق به سید الشهداء(ع) بوده، از امام حسین(ع) و نهضت حسینی فراوان یاد کرده و به تبیین و تکریم حرکت سازنده آن حضرت برخواسته است.

یکشنبه, شهریور 09, 1399 8:39
آسیب شناسی مداحی و مداحان؛ با تأکید بر نگرش امام خمینی به روضه و روضه خوانی (1)

آسیب شناسی مداحی و مداحان؛ با تأکید بر نگرش امام خمینی به روضه و روضه خوانی (1)

اشاره مداحی های امروزی که در گذشته های نه چندان دور روضه خوانی خوانده می شد، بیشتر کار واعظان و خطبا بود؛ صِرف مداحی نبود. واعظان و خطبا نیز که خود درس خواندۀ حوزه و از شاگردان مراجع تقلید بودند، جایگاه تعریف شدۀ خود را رعایت کرده و در دیگر امور دخالت نمی کردند؛ اما امروزه می بینیم جایگاه مداحی و مداحان متزلزل شده و نه خود وظیفه و جایگاه خود را رعایت می کنند و نه مردم انتظار به جایی دارند. در هر کاری دخالت می کنند؛ از امور دینی گرفته تا سیاست و اقتصاد و... قدر و اندازۀ خود را یا نمی دانند و یا رعایت نمی کنند و این آسیب و آفت است. در چند یادداشت پیاپی، این جریان تاریخی روضه و روضه خوانی پیشین و مداح و مداحی پسین را از نگاه امام خمینی بررسی و تحلیل می شود. محمد رجائی نژاد

پنجشنبه, شهریور 06, 1399 8:19
کتابشناسی موضوع:  «انحطاط و عقب ماندگی جامعه مسلمانان»

کتابشناسی موضوع: «انحطاط و عقب ماندگی جامعه مسلمانان»

امام خمینی معتقد است اسلام به عنوان آخرین دین الهی دارای قوانین جامع و کاملی است که در همه زمانها و مکانها قابل اجراست و تنها در پرتو این قوانین است که پیشرفت و رفاه مادی انسانها هم آغوش معنویت و سعادت اخروی می گردد.

پنجشنبه, شهریور 06, 1399 8:10
روضه های کوثری

روضه های کوثری

امام خمینی با برگزاری مراسم عزای سنتی و با صدای آشنا و دلنشین مرحوم کوثری که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش میشد، به مردم توصیه میکرد که: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشت است».

چهارشنبه, شهریور 05, 1399 13:29
کتابشناسی موضوعی: «اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی(س)»

کتابشناسی موضوعی: «اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی(س)»

امام خمینی درباره رابطه اخلاق و سیاست، باور دارد که سیاست می تواند ـ و باید ـ اخلاقی باشد؛ چرا که سیاست، چیزی نیست جز امتداد اخلاق در عرصه های گسترده تر جامعه و تحقق آرمان ها و اهداف دینی. بدین ترتیب، ایشان معتقد به آموزه یگانگی اخلاق و سیاست است.

چهارشنبه, شهریور 05, 1399 12:18
مهدی من چقدر پیر شده؟

مهدی من چقدر پیر شده؟

با شروع نهضت امام خمینی در سال 1341 عراقی گمشده خود را در چهره امام یافت و با تمام وجود جذب اهداف و آرمان های ایشان گردید. او به دستور حضرت امام درگردآوری اعضا و تشکیل و راه اندازی هیئت های موتلفه نقش اصلی و اساسی ایفا کرد و توانست در ایام محرم سال 42 هیئت های مهم و بزرگ عزاداری تهران را هماهنگ کرده و با مذاکره با مرحوم شهید طیب حاج رضایی و حسین رمضان یخی دو تن از سر دسته های بزرگ لات ها و چاقو کش های بزرگ تهران، آن ها را از تعرض به هیئت عزاداری بزرگی که در حمایت از نهضت امام در ایام دهه عاشورای سال 1342 راه اندازی کرده بود بازدارد.

سه شنبه, شهریور 04, 1399 9:1
شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت

شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت

در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، سال 60 یکی از سالهای بسیار پرماجرا و پرتلاطم به حساب می آید. حوادثی پیاپی و بسیار سخت دامنگیر ملت ایران بود و خاطرات بسیار تلخی در اذهان مردم بجای گذاشت. یکی از این حوادث شهادت شهیدان رجایی و باهنر بود که در تاریخ 8 شهریور در پی انفجار نخست وزیری بوقوع پیوست

دوشنبه, شهریور 03, 1399 8:52
لب دوست

لب دوست

جمله اَسرار نهان است دَرونِ لب دوست‏ ** ‏لب گشا، پَرده برانداز از این مُشکل ما‏/ ‏‏یا بکُش یا برهان زین قفس تنگ مرا ** ‏یا برون ساز ز دل این هوس باطل ما‏/ ‏‏لایق طوْف حَریم تو نبودیم اگر‏ ** ‏‏از چه رو پس ز محبّت بسرشتی گِل ما؟‏

یکشنبه, شهریور 02, 1399 12:25
مسلکِ نیستی

مسلکِ نیستی

جُز عشق تو هیچ نیست اندر دل ما‏ ** ‏‏عشق تو سرشته گشته اندر گِل ما‏/ ‏‏«اسفار» و «شفاء» ابن سینا نگشود‏ ** ‏با آن هَمه جرّ و بحثها مُشکِل ما‏/ ‏‏با شیخ بگو که راه من باطِل خواند ** ‏بر حقّ تو لبخند زند باطِل ما‏

یکشنبه, شهریور 02, 1399 12:20
حسن ختام 2

حسن ختام 2

از آن می ده که در خلوتگه رندان بی حرمت ** ‏بهم کوبد سجودم را بهم ریزد قیامم را‏/ ‏‏نبودی در حَریم قدس گلرویان میخانه ** ‏که از هَر روزنی آیم گلی گیرد لجامم را‏/ ‏‏روم دَر جرگه پیران از خود بی خبر شاید ** بُرون سازند از جانم بمی افکار خامم را‏

یکشنبه, شهریور 02, 1399 12:13
حسن ختام

حسن ختام

اَلا یا ایُها الساقی ز می پُر ساز جامم را‏ ** ‏‏که از جانم فرو ریزد هوای ننگ و نامم را‏/ ‏‏از آن می ریز دَر جامم که جانم را فنا سازد‏ ** ‏بُرون سازد ز هستی هسته نیرنگ و دامم را‏/ ‏‏از آن می ده که جانم را ز قید خود رَها سازد ** ‏بخود گیرد زمامم را فرو ریزد مقامم را‏

یکشنبه, شهریور 02, 1399 12:10
صفحه 52 از 66 < قبلی | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | بعدی >

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.