تقاضا و درخواست از خداوند با زبان استعداد رد نمی شود و دعا با زبان استعداد مقبول و مستجاب می باشد؛ چرا که فاعل [حق تعالی] تام و فوق تمام است و فیض او کامل و فوق کمال است و اینکه فیض و افاضه الهی ظهور نکند، به خاطر نقصان استعداد است. پس اگر قابل برای قبول فیض الهی باشد، از خزائن بی پایان و زوال ناپذیر الهی بر او افاضه می شود.
(شرح دعای سحر، ص 11)
پنجشنبه, اردیبهشت 18, 1399 10:7
زیارت کربلای حضرت امام و نماز شبشان...
پنجشنبه, اردیبهشت 18, 1399 10:3
چهارشنبه, اردیبهشت 17, 1399 10:14
چهارشنبه, اردیبهشت 17, 1399 10:12
چهارشنبه, اردیبهشت 17, 1399 10:1
دعای سحر از دعاهای جلیل القدر و رفیع المنزلة است، چرا که مشتمل بر صفات حسنای الهی و نمونه های والای ربوبی و در بردارنده اسم اعظم و نخستین و کاملترین تجلّی الهی است.
امام خمینی
(شرح دعای سحر، ص 5)
چهارشنبه, اردیبهشت 17, 1399 9:0
دوران جوانی مسافرت هایی با حضرت امام داشتیم که...
چهارشنبه, اردیبهشت 17, 1399 8:57
10. روزه و مسائل زناشویی
جماع و همبستری در روز ماه مبارک رمضان برای شخص روزه دار جایز نیست و باعث باطل شدن روزه میشود و علاوه بر قضا، کفاره و تعزیر نیز دارد، و سایر تمتعات کراهت دارد ...
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 14:45
9. مضمضه، غرغره و استنشاق مایعات در حال روزه
مضمضه زیاد آب برای روزه دار مکروه است و اگر آب بی اختیار به حلق برسد و فرو رود باید روزه را قضا کند مگر آنکه برای وضو مضمضه کرده باشد ...
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 14:40
8. استحباب اقامه نماز مغرب و عشا قبل از افطار
الف) مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشا را قبل از افطار بخواند.
ب) اگر کسی منتظر او است، یا میل زیادی به غذا دارد، به طوری که نمیتواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار کند؛ ولی به قدری که ممکن است نماز را در وقت فضیلت آن بجا آورد. (رساله، م 1750)
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 14:38
7. روزه و ضرر
کسی که روزه برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است و ملاک در ضرر، تشخیص خود فرد است ...
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 14:33
6. کسانی که روزه بر آنها واجب نیست:
الف) شخص پیر
ب) بیماری که زیاد تشنه میشود
ج) حامله و خانمی که بچه شیر می¬دهد.
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 13:55
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 9:57
این کتاب، کتاب قصه و تاریخ نیست، بلکه کتاب سیر و سلوک إلی اللّه و کتاب توحید و معارف و مواعظ و حکم است. و در این امور، مطلوب تکرار است تا در نفوس قاسیه تأثیری کند و قلوب از آن موعظت گیرد.
(آداب الصلاة ، ص187)
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 9:47
سه شنبه, اردیبهشت 16, 1399 9:44
دعای سحر از ائمه اطهار (علیهم السلام) صادر شده، برای اینکه در سحرهای ماه مبارک رمضان به نورالانوار توسّل جسته شود.
امام خمینی
(شرح دعای سحر، ص 5)
دوشنبه, اردیبهشت 15, 1399 9:42
درباره عبادات و اذکار امام خمینی....
دوشنبه, اردیبهشت 15, 1399 9:38
یکشنبه, اردیبهشت 14, 1399 9:17
یکشنبه, اردیبهشت 14, 1399 9:9
در آرزوی این ضعیف بیمایه ثبت است که با توفیق الهی کتابی در خصوص قصص قرآنیه و حل رموز و کیفیّت تعلیم و تربیت آنها فراهم آورم... ذکر قصص انبیاء علیهم السلام، و کیفیّت سیر و سلوک آنها، و چگونگی تربیت آنها از بندگان خدا، و حکم و مواعظ و مجادلات حسنه آنها از بزرگترین ابواب معارف و حکم و بالاترین درهای سعادت و تعالیم است که حق تعالی جلّ مجده به روی بندگان خود مفتوح فرموده.
(آداب الصلاة، ص 188)
یکشنبه, اردیبهشت 14, 1399 9:1
یکشنبه, اردیبهشت 14, 1399 9:0
یکشنبه, اردیبهشت 14, 1399 8:57
5. موارد استحباب اجتناب از مبطلات
برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان، اگر چه روزه نیستند، از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری نمایند:
اول: مسافری که در سفر خود کاری را که روزه را باطل میکند انجام داده باشد و قبل از ظهر به وطن خود، یا به جایی که میخواهد ده روز بماند، برسد.
دوم: مسافری که بعد از ظهر به وطن خود، یا به جایی که میخواهد ده روز در آنجا بماند، برسد.
سوم: مریضی که قبل از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند، انجام داده باشد.
چهارم: مریضی که بعد از ظهر خوب شود.
پنجم: زنی که در بین روز از خون حیض و نفاس پاک شود.
ششم: کافری که در بین روزِ ماه رمضان مسلمان شود. (رساله، م 1749)
شنبه, اردیبهشت 13, 1399 12:58

4. سه نکته ضروری در مورد مبطلات روزه
نکته اول: ارتکاب سهوی مفطرات روزه را باطل نمی¬کند
اگر روزه دار مفطری را سهواً انجام دهد، روزه اش باطل نمی شود و فرقی هم بین انواع روزه¬ها نیست.
تذکر: برخی از نمونه¬های سهو در حکم عمد است؛ مثل فراموشی غسل جنابت و نیز خواب ماندن جنب برای بار دوم یا بیشتر. (م 1622 و 1630)
نکته دوم: جهل به حکم مفطرات
اگر شخص روزه دار مفطری را عمداً انجام دهد، درحالی که نمی دانسته روزه به وسیلۀ این کار باطل می¬شود:
اگر می¬توانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل مقصر) روزه¬اش باطل می¬شود و بنایر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.
اگر نمی¬توانسته مسأله را یاد بگیرد (جاهل قاصر) بنا بر احتیاط واجب، روزه اش باطل است، ولی کفاره بر او واجب نیست.
کسی که ملتفت مسأله نبوده (غافل) و یا یقین داشته که فلان چیز روزه را باطل نمی¬کند و عمداً انجام داده است، کفاره بر او واجب نیست. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 555؛ م 1659)
نکته سوم: لازم نیست روزه دار به تمام مبطلات و مفطرات علم تفصیلی داشته باشد؛ بلکه اگر نیت کند که از تمام مبطلات و مفطرات امساک کند، کافی است. (عروة الوثقی مع تعالیق الامام، ص 538)
شنبه, اردیبهشت 13, 1399 12:13

3. روزه و مسافرت
حکم مسافرت در ماه مبارک رمضان
1. مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. (م 1715)
2. مسافرت برای فرار از روزه قبل از گذشتن 23 روز از ماه رمضان کراهت دارد. (م 1715)
3. چنانچه بعد از اذان ظهر به سفر برود، باید روزه ای را که گرفته ادامه دهد و روزه اش صحیح است. (م 1721)
4. اگر روزه دار قبل از اذان ظهر به سفر برود، وقتی از حد ترخص گذشت باید افطار کند و چنانچه قبل از رسید به حد ترخص مبطلی را انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب کفاره نیز بر او واجب می¬شود. (م 1721)
5. اگر مسافر پیش از اذان ظهر به وطن یا به جایی برسد که می خواهد 10 روز در آنجا بماند، چنانچه مبطلی انجام نداده باشد، باید نیت کند و آن روز را روزه بگیرد. (م 1722)
6. اگر مسافر بعد از اذان ظهر به وطن یا به جایی برسد که می خواهد 10 روز در آنجا بماند، نباید آن روز را روزه بگیرد. (م 1723)
حکم روزه در سفر
مسافر نباید روزه بگیرد و روزه گرفتن در سفر ـ خواه واجب یا مستحب، و خواه ادا یا قضا ـ باطل است مگر در موارد زیر که روزه گرفتن واجب و یا جایز و صحیح است:
1. کسی که نمی¬داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگیرد و تا مغرب نفهمد، روزه¬اش صحیح است. (م 1719)
2. اگر روزه دار بعد از اذان ظهر به سفر برود. (م 1721)
3. کسی که شغلش مسافرت است. (م 1714)
4. کسی که سفر او سفر معصیت است. (م 1714)
5. مسافری که
شنبه, اردیبهشت 13, 1399 12:8