برنامه ها و فعالیتها
منشورات دفتر قم
--------------------------------
سیره امام خمینی
یاران امام و انقلاب
همایشها و نشستهای علمی
------------------------------
-------------------------------
پاسخ به پرسشهای شرعی
دانشنامه امام خمینی (س)
مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)
گر سالک او منازلی سیر کند ** خود مسلک نیستی بود منزل ما/ صد قافله دلْ بار بمقصد بستند ** بر جای بماند این دل غافِل ما/ گر نوح ز غرق سوی ساحل ره یافت ** این غرق شدن همی بوَد ساحِل ما
شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد(رضوان الله علیه) از همان آغاز نهضت امام خمینی از همراهان و یاوران استاد خود بود اولین تجربه زندان او به پانزده خرداد 1342 برمی گردد و این روند در شکلهای مختلف ادامه داشت تا اینکه در سال 1350 دستگیر و برای همیشه ممنوع المنبر گردید. ولی فعالیت مستمر او هیچ توقفی نداشت، به گونه ای که در کنار فعالیت علمی و تدریس دروس عالی در حوزه علمیه مشهد و کارهای وسیع تبلیغی، توفیقاتی در عرصه قلم و تألیف کتابهای مفید داشت. او با پاسخگویی به پرسشهای دینی متدینان و به ویژه جوانان؛ یکی از سه چهره اصلی رهبری و جلوداری مبارزات در مشهد و خراسان بوده است.
ترسیم و تصویر این نهضت جاودانه به نشان دادن هر دو صفحه آن است که از مشاهده بُعد حماسی و درخشش جلوه های انسانی و تجسم فضائل و کمالات والای اخلاقی، افتخار و ابتهاج رخ میدهد، ولی از دیدن و یاد آوردن آن همه جنایت و رذالت و مصائبی که آن جنایتکاران برای امام حسین(ع) و اصحاب و یارانش پیش آوردند، قلب و روح آدمی چنان به درد می آید که فقط سوزش سیل اشک است که آن را تسکین میدهد، و این اشک و آه و گریه، خود نشانه عمق و استحکام پیوند محب و عزادار حسینی با امام حسین(ع) و مرام و مکتب او میباشد. «إن لقتل الحسین حراره فی قلوب المؤمنین لا تبرد أبداً».
امام خمینی و نهضت حسینی(3) اهداف و ثمرات نهضت حسینی حزب اموی در تقابل با اسلام پیامبر و اهل بیت(ع) فرهنگ جاهلی را لباس اسلام پوشاند و به نام اسلام، به احیاء بدعتها و از میان بردن و میراندن سنت اسلامی پرداخت. ظلم و فساد عریان حکومت اموی، در زمان یزید به حدی رسید که امام حسین(ع) فرمودند: «و علی الاسلام السلام إذ بلیت الأمه براعِ مثل یزید» و به همین خاطر به روشنگری پرداخت و عزم قطعی خود مبنی بر مقابله و مخالفت با آن مناسبات و وضعیت را اعلان کرد. آن حضرت در مدت زمان خروج از مدینه به سوی مکه و اقامت چند ماهه در جوار کعبه و نیز حرکت به سمت کوفه و در منازل بین راه، در مناسبتهای مختلف و خطابه های گوناگون، سخنان فراوانی دارند که هر محقق منصف با مراجعه و بررسی و تحلیل آنها، هم «چرایی» نهضت و قیام حسینی را میفهمد و هم «چگونگی» آن را میبیند.
درباره علل و عوامل قیام حسینی نظرات و دیدگاههای مختلفی مطرح میباشد. بعضی از صاحب نظران عامل و علت قیام سیدالشهدا(ع) را دعوت مردم کوفه برای تشکیل حکومت اسلامی به امامت سیدالشهدا(ع) میدانند. چنانکه بعضی عامل امتناع امام حسین از بیعت با یزید را عامل حادثه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) معرفی میکنند. عامل «امر به معروف و نهی از منکر» هم از نظر بعضی از دانشمندان و صاحب نظران، قیام حسینی را به وجود آورد. چنانکه بعضی کار امام حسین(ع) را مأموریتی خاص و ویژه آن حضرت از سوی خداوند میدانند تا از این طریق دین خدا حفظ شود و استمرار یابد و چراغ هدایتگر اسلام به دست دودمان ابوسفیان خاموش نگردد، یعنی تکلیف خاص، علت قیام بوده است. امام خمینی که فراوان از نهضت و قیام سیدالشهدا(ع) سخن گفته، درباره عوامل و علل نهضت حسینی میگوید: «او (سیدالشهدا) مسلم را فرستاد که مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامی تشکیل بدهد، این حکومت فاسد را از بین ببرد» (صحیفه امام، ج 2، ص 373)
امام خمینی که قلبش مالامال از عشق به سید الشهداء(ع) بوده، از امام حسین(ع) و نهضت حسینی فراوان یاد کرده و به تبیین و تکریم حرکت سازنده آن حضرت برخواسته است.
حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ، ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر نمایندگی قم
آدرس: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، کوچه24(ممتاز)، پلاک85
کد پستی: 15615 ـ 37156
تلفن: 9 ـ 37742247 ـ 025
نمابر: 37742250 ـ 025
پست الکترونیک: Qom@icpikw.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است.پیاده سازی و اجرای سایت: نوفا