نسبت فقه با کارشناسی

نسبت فقه با کارشناسی

تشکیل نهاد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» در جمهوری اسلامی ایران، ضرورت و جایگاه خود را در مناسبات دو نهاد موثر در قانون گذاری؛ یعنی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پیدا کرده و مباحث مهمی پیرامون آن وجود دارد؛ از نسبت فقه و قانون و فقه و کارشناسی تأمل در آن مفید بلکه لازم است.

سه شنبه, دی 07, 1400 19:4
قانون گذاری و مصلحت  سیری تاریخی در تکوین مجمع تشخیص مصلحت

قانون گذاری و مصلحت سیری تاریخی در تکوین مجمع تشخیص مصلحت

دو جریان اصلی سیاسی که روابط و تعامل آنها مشخصة اصلی عرصه سیاسی ایران در نیمه دوم دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بود، تفاوتهایی موجب شکل گیری متفاوتی از اندیشه ها در دو جریان شد، و این خود در عرصه عمل به تعارض میان آنها انجامید. شرح مسائل و مشکلاتی که به صف بندی دو نگرش فقهی ـ سیاسی در قالب دو جناح سیاسی اصلی انجامید، و راهکارهای مختلفی که حضرت امام برای حل و فصل اختلافات ارائه نمودند فرصت خاص خود را می طلبد

پنجشنبه, بهمن 16, 1399 17:45
امروز با امام: هشتم دی

امروز با امام: هشتم دی

ـ حکم امام خمینی به آقای مهدی بازرگان جهت تعیین هیأت پنج نفره در مناطق نفتی (1357) ـ سخنرانی در جمع اهالی میانه، کرج و محلات (1358) ـ سخنرانی در جمع خانواده شهدای نیروی هوایی؛ استقامت در مقابل تبلیغات دشمن (1359) ـ سخنرانی در جمع ائمه جمعه استانهای کرمانشاه و ایلام؛ وحدت بین مسلمین (1360) ـ حکم انتصاب آقای محمدصادق احسان‏بخش به عنوان نماینده امام در استان گیلان (1361) ـ حکم عفو و تقلیل محکومیت زندانیان به پیشنهاد هیأت بررسی وضع زندانیان (1362) ـ حکم عفو جمعی از محبوسین به پیشنهاد هیأت عفو زندانیان (1363) ـ حکم به آقای امام جمارانی؛ تعیین متولی برای بقاع متبرکه و اماکن مقدسه (1365) ـ پیام به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ اختیارات مجمع (1367)

دوشنبه, دی 08, 1399 7:27

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)