برنامه ها و فعالیتها
منشورات دفتر قم
-----------------------------------
سیره امام خمینی
یاران امام و انقلاب
امور فرهنگی و مناسبت ها
کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)
خاطرات امام و انقلاب
همایشها و نشستهای علمی
پاسخ به پرسشهای شرعی
امور پایان نامه ها
دانشنامه امام خمینی (س)
مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)
«این عید سعید عید اسعد باشد ملت به پناه لطف احمد باشد برپرچم جمهوری اسلامی ما تمثال مبارک محمد(ص) باشد»
رونمایی از کتاب «تقریرات فلسفه امام خمینی» ویرایش جدید در همایش «بازشناسی رویکرد فلسفی امام خمینی»
ـ نامه به آقای سید احمد خمینی؛ خانوادگی (1349) ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج؛ مبارزه اسلام علیه شاهان و سرمایه داران (1357) ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره کارنامه سیاه رژیم و نقش قیام للَّه (1357) ـ سخنرانی در جمع گروهی از روشندلان؛ بصیرت قلبی- پاسخ به اتهامات ناروا (1358) ـ سخنرانی در جمع مردم و عشایر؛ پاسخ به اتهامات- فلسفه قیام عاشورا (1358)
ـ نامه به آقای عبدالحسین لنکرانی و اعلام وصول کتاب طهاره، و پرداخت شهریه (1343) ـ نامه جهت تشکر از استقامت در برابر مشکلات (1346) ـ پیام به عموم مسلمین و دانشجویان؛ افشای وضع کشور (1355) ـ سخنرانی در جمع هیأت فاطمیون تهران؛ فلسفه عاشورا- حفظ جمهوری اسلامی (1358) ـ سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی خبرگزاری پارس؛ تحول روحی ملت (1358) ـ سخنرانی در جمع نمایندگان مردم کردستان؛ هوشیاری در مقابل توطئه ها (1358) ـ پیام رادیو- تلویزیونی به ملت و ارتش ایران و عراق؛ تفاوت انگیزه دو کشور در جنگ (1359) ـ پیام به علما و روحانیون تبریز؛ تقدیر از مجاهدات روحانیون و مردم آذربایجان (1359) ـ حکم انتصاب آقای سید کاظم حسینی میانجی به سمت امامت جمعه خرم آباد (1361) ـ پیام تشکر به رئیس دولت امارات؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به نایب رئیس دولت امارات؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به امیر قطر؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به نخست وزیر یمن جنوبی؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ بیانات در جمع ورزشکاران و وزنه برداران؛ تقویت جهات معنوی و اخلاقی (1362) ـ سخنرانی در جمع گروهی از مسئولان نظام؛ تمسک به ولایت حضرت علی «ع» (1362)
ـ نامه تشکر به آقای محمد یزدی (1348) ـ نامه به آقای سید مهدی طباطبایی؛ اعلام وصول نامه ارسالی (1350) ـ نامه به خانم زهرا مصطفوی؛ خانوادگی (1356) ـ حکم رسیدگی به مشکلات شهرستان قوچان به آقای محمدعلی رحمانی (1358) ـ نامه تشکر به آقای سید کاظم شریعتمداری؛ تبریک عید فطر (1358) ـ بیانات در جمع خانواده شهید عراقی؛ تجلیل از شهید عراقی (1358) ـ سخنرانی در جمع اعضای بسیج مستضعفین؛ استمرار راه انقلاب- حفظ نظم (1359) ـ سخنرانی در جمع گروهی از روحانیون کردستان؛ اتحاد- توجه به مناطق محروم (1359) ـ بیانات خلاصه شده در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی؛ اهمّ وظایف این ستاد (1361) ـ پیام به مسلمانان جهان و حجاج در آستانه عید قربان؛ فلسفه حج و رسالت حجاج (1363) ـ سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت؛ اهمیت مشارکت مردم در امور (1363) ـ پیام تشکر به رئیس دولت امارات؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366) ـ پیام تشکر به نایب رئیس دولت امارات؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366) ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366)
فلسفه اسلامی در روند تکاملی خود به مرحله سوم؛ یعنی حکمت متعالیه با حکمت صدرائی رسید. صدرالمتألهین با پی افکندن مبانی و مؤلفه های پدید آورنده حکمت متعالیه، چنان بنایی از اندیشه و تفکر فلسفی را به دنیای فکر و فلسفه عرضه کرد که طی چند قرن اخیر همه متفکران و فلسفه پژوهان را متوجه خود کرده است. امام خمینی(س) در جایگاه فیلسوف و فقیه بزرگ عصر خود، پس از فراگرفتن حکمت متعالیه بیش از دو دهه در حوزه علمیه قم مدرس برجسته فلسفه صدرائی بوده و در کتاب های متعدد خود از صدرالمتألهین به عظمت و بزرگی یاد کرده است.
یکی از ابعاد شخصیت جامع امام خمینی(س) شخصیت فلسفی ایشان می باشد، که با مطالعه تحصیلات ایشان و اساتیدی که در این زمینه داشته است، بخوبی آشکار می شود. علاوه بر این، آثار علمی و ارائه نظرات فلسفی ایشان که در موارد مختلف ابراز داشته و در نامه تاریخی یه رهبر اتحاد جماهیر شوروی منعکس شده، گویای این جایگاه علمی - فلسفی می باشد.
سید مصطفی خمینی اولین فرزند زندگی مشترک حضرت امام خمینی و خانم خدیجه ثقفی است که در 21 آذر1309 متولد شد. وی از حدود شش سالگی وارد مکتب خانه شد و همچون پدر خود از تحرک و شادابی و چالاکی بالایی برخوردار بود وی خیلی سریع دوره سطح را در حوزه به پایان رساند و در سن کم جزو ممتازین و شاگردان برجسته حوزه بود. و به عنوان مستشکلی دانا و آگاه جای خود را بین ممتازین حوزه باز کند و در سن 25 سالگی به درجه اجتهاد برسد. وی جزو بهترین شاگردان حوزه و درس امام بود و بعنوان یک مدرس معروف میان طلاب و فضلا و مدرسین حوزه مطرح شده و فلسفه و فقه تدریس می کرد.
امام خمینی معتقد است اسلام به عنوان آخرین دین الهی دارای قوانین جامع و کاملی است که در همه زمانها و مکانها قابل اجراست و تنها در پرتو این قوانین است که پیشرفت و رفاه مادی انسانها هم آغوش معنویت و سعادت اخروی می گردد.
ایشان که اصلاح جامعه و سوق بشر به سوی سعادت را مقصد اصلی آفرینش می دانند، از بیم آنکه مبادا تصوّر فطری بودن اخلاق، موجب ناامیدی گرفتاران سوء خلق شود و در صدد علاج برنیایند، به صراحت درمان پذیر بودن هر خلقی را، اگر چه ملکه شده باشد، چنین بیان می فرمایند که مقصود از طبیعی بودن و فطری بودن خُلقی، آن نیست که ذاتی غیرقابل تغییر است؛ بلکه جمیع ملکات و اخلاق نفسانیّه، تا نفس در این عالم و در تحت تصرّف زمان و تجدّد واقع است، قابل تغییر است.
حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ، ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.
محرّم و صفر، که ماه برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر نمایندگی قم
آدرس: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، کوچه24(ممتاز)، پلاک85
کد پستی: 15615 ـ 37156
تلفن: 9 ـ 37742247 ـ 025
نمابر: 37742250 ـ 025
پست الکترونیک: Qom@icpikw.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است.پیاده سازی و اجرای سایت: نوفا