دیدار برگزارکنندگان همایش «بازشناسی رویکرد فلسفی امام خمینی» از دانشگاه ادیان و مذاهب با مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ قم

دیدار برگزارکنندگان همایش «بازشناسی رویکرد فلسفی امام خمینی» از دانشگاه ادیان و مذاهب با مسئولان ...

رونمایی از کتاب «تقریرات فلسفه امام خمینی» ویرایش جدید در همایش «بازشناسی رویکرد فلسفی امام خمینی»

دوشنبه, آذر 28, 1401 13:32
امروز با امام: سی ام مهر

امروز با امام: سی ام مهر

ـ نامه به آقای سید احمد خمینی؛ خانوادگی (1349) ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج؛ مبارزه اسلام علیه شاهان و سرمایه داران (1357) ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره کارنامه سیاه رژیم و نقش قیام للَّه (1357) ـ سخنرانی در جمع گروهی از روشندلان؛ بصیرت قلبی- پاسخ به اتهامات ناروا (1358) ـ سخنرانی در جمع مردم و عشایر؛ پاسخ به اتهامات- فلسفه قیام عاشورا (1358)

جمعه, مهر 30, 1400 7:46
امروز با امام: چهارم مهر

امروز با امام: چهارم مهر

ـ نامه به آقای عبدالحسین لنکرانی و اعلام وصول کتاب طهاره، و پرداخت شهریه (1343) ـ نامه جهت تشکر از استقامت در برابر مشکلات (1346) ـ پیام به عموم مسلمین و دانشجویان؛ افشای وضع کشور (1355) ـ سخنرانی در جمع هیأت فاطمیون تهران؛ فلسفه عاشورا- حفظ جمهوری اسلامی (1358) ـ سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی خبرگزاری پارس؛ تحول روحی ملت (1358) ـ سخنرانی در جمع نمایندگان مردم کردستان؛ هوشیاری در مقابل توطئه ها (1358) ـ پیام رادیو- تلویزیونی به ملت و ارتش ایران و عراق؛ تفاوت انگیزه دو کشور در جنگ (1359) ـ پیام به علما و روحانیون تبریز؛ تقدیر از مجاهدات روحانیون و مردم آذربایجان (1359) ـ حکم انتصاب آقای سید کاظم حسینی میانجی به سمت امامت جمعه خرم‏ آباد (1361) ـ پیام تشکر به رئیس دولت امارات؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به نایب رئیس دولت امارات؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به امیر قطر؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به نخست وزیر یمن جنوبی؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک عید سعید قربان (1361) ـ بیانات در جمع ورزشکاران و وزنه برداران؛ تقویت جهات معنوی و اخلاقی (1362) ـ سخنرانی در جمع گروهی از مسئولان نظام؛ تمسک به ولایت حضرت علی «ع» (1362)

یکشنبه, مهر 04, 1400 7:2
امروز با امام: چهارم شهریور

امروز با امام: چهارم شهریور

ـ نامه تشکر به آقای محمد یزدی (1348) ـ نامه به آقای سید مهدی طباطبایی؛ اعلام وصول نامه ارسالی (1350) ـ نامه به خانم زهرا مصطفوی؛ خانوادگی (1356) ـ حکم رسیدگی به مشکلات شهرستان قوچان به آقای محمدعلی رحمانی (1358) ـ نامه تشکر به آقای سید کاظم شریعتمداری؛ تبریک عید فطر (1358) ـ بیانات در جمع خانواده شهید عراقی؛ تجلیل از شهید عراقی (1358) ـ سخنرانی در جمع اعضای بسیج مستضعفین؛ استمرار راه انقلاب- حفظ نظم (1359) ـ سخنرانی در جمع گروهی از روحانیون کردستان؛ اتحاد- توجه به مناطق محروم (1359) ـ بیانات خلاصه شده در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی؛ اهمّ وظایف این ستاد (1361) ـ پیام به مسلمانان جهان و حجاج در آستانه عید قربان؛ فلسفه حج و رسالت حجاج (1363) ـ سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت؛ اهمیت مشارکت مردم در امور (1363) ـ پیام تشکر به رئیس دولت امارات؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366) ـ پیام تشکر به نایب رئیس دولت امارات؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366) ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک حلول سال جدید قمری (1366)

پنجشنبه, شهریور 04, 1400 7:1
صدرالمتألهین در اندیشه و آثار امام خمینی

صدرالمتألهین در اندیشه و آثار امام خمینی

فلسفه اسلامی در روند تکاملی خود به مرحله سوم؛ یعنی حکمت متعالیه با حکمت صدرائی رسید. صدرالمتألهین با پی افکندن مبانی و مؤلفه های پدید آورنده حکمت متعالیه، چنان بنایی از اندیشه و تفکر فلسفی را به دنیای فکر و فلسفه عرضه کرد که طی چند قرن اخیر همه متفکران و فلسفه پژوهان را متوجه خود کرده است. امام خمینی(س) در جایگاه فیلسوف و فقیه بزرگ عصر خود، پس از فراگرفتن حکمت متعالیه بیش از دو دهه در حوزه علمیه قم مدرس برجسته فلسفه صدرائی بوده و در کتاب های متعدد خود از صدرالمتألهین به عظمت و بزرگی یاد کرده است.

شنبه, خرداد 01, 1400 9:51
شخصیت فلسفی امام خمینی

شخصیت فلسفی امام خمینی

یکی از ابعاد شخصیت جامع امام خمینی(س) شخصیت فلسفی ایشان می باشد، که با مطالعه تحصیلات ایشان و اساتیدی که در این زمینه داشته است، بخوبی آشکار می شود. علاوه بر این، آثار علمی و ارائه نظرات فلسفی ایشان که در موارد مختلف ابراز داشته و در نامه تاریخی یه رهبر اتحاد جماهیر شوروی منعکس شده، گویای این جایگاه علمی - فلسفی می باشد.

شنبه, آبان 24, 1399 16:55
مصطفی خمینی (ره) فرزند امام(س) و حوزه؛ تلخیصی از کتاب «مصطفای من»

مصطفی خمینی (ره) فرزند امام(س) و حوزه؛ تلخیصی از کتاب «مصطفای من»

سید مصطفی خمینی اولین فرزند زندگی مشترک حضرت امام خمینی و خانم خدیجه ثقفی است که در 21 آذر1309 متولد شد. وی از حدود شش سالگی وارد مکتب خانه شد و همچون پدر خود از تحرک و شادابی و چالاکی بالایی برخوردار بود وی خیلی سریع دوره سطح را در حوزه به پایان رساند و در سن کم جزو ممتازین و شاگردان برجسته حوزه بود. و به عنوان مستشکلی دانا و آگاه جای خود را بین ممتازین حوزه باز کند و در سن 25 سالگی به درجه اجتهاد برسد. وی جزو بهترین شاگردان حوزه و درس امام بود و بعنوان یک مدرس معروف میان طلاب و فضلا و مدرسین حوزه مطرح شده و فلسفه و فقه تدریس می کرد.

پنجشنبه, آبان 01, 1399 7:56
کتابشناسی موضوع:  «انحطاط و عقب ماندگی جامعه مسلمانان»

کتابشناسی موضوع: «انحطاط و عقب ماندگی جامعه مسلمانان»

امام خمینی معتقد است اسلام به عنوان آخرین دین الهی دارای قوانین جامع و کاملی است که در همه زمانها و مکانها قابل اجراست و تنها در پرتو این قوانین است که پیشرفت و رفاه مادی انسانها هم آغوش معنویت و سعادت اخروی می گردد.

پنجشنبه, شهریور 06, 1399 8:10
کتابشناسی موضوع:  «اخلاق در اندیشه و سیره امام خمینی(س)»

کتابشناسی موضوع: «اخلاق در اندیشه و سیره امام خمینی(س)»

ایشان که اصلاح جامعه و سوق بشر به سوی سعادت را مقصد اصلی آفرینش می دانند، از بیم آنکه مبادا تصوّر فطری بودن اخلاق، موجب ناامیدی گرفتاران سوء خلق شود و در صدد علاج برنیایند، به صراحت درمان پذیر بودن هر خلقی را، اگر چه ملکه شده باشد، چنین بیان می فرمایند که مقصود از طبیعی بودن و فطری بودن خُلقی، آن نیست که ذاتی غیرقابل تغییر است؛ بلکه جمیع ملکات و اخلاق نفسانیّه، تا نفس در این عالم و در تحت تصرّف زمان و تجدّد واقع است، قابل تغییر است.

پنجشنبه, شهریور 06, 1399 7:57

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)