اجرای سرود و خوانندگی گروهی بانوان

اجرای سرود و خوانندگی گروهی بانوان

1. اگر عده‏ ای از خواهران به طور دسته‏ جمعی سرود بخوانند و بر روی نوار ضبط شود و در موقع پخش، صدای هر کدام هم مشخص نباشد، استماع کردن افراد نامحرم محل اشکال است یا خیر؟ بسمه تعالی، اگر مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد. [استفتائات امام خمینی، ج 8، س 9926] 2. اجرای سرودهای دسته‏جمعی (بدون موسیقی) برای خواهران در جاهایی که نامحرم می‏باشد، اشکال دارد؟ بسمه تعالی، اگر مفسده‏ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد. [استفتائات امام خمینی، ج 8، س 9925]

چهارشنبه, آبان 29, 1398 8:30
سخنرانی بانوان برای مردها

سخنرانی بانوان برای مردها

سخنرانی زن در میان مردان چه صورت دارد؟ بسمه تعالی، حکم، دایر مدار وجود مفسده و عدم آن است. [استفتائات امام خمینی، ج 8، س 9920] بسمه تعالی، تظاهرات و سخنرانی بانوان در صورت عدم مفسده، مانع ندارد و از خواندن اشعار و غیر آن با لحن بین مردان، اگر موجب مفسده است، باید اجتناب نمایند. [استفتائات امام خمینی، ج 8، س 9928] آیا زنان می‏توانند در حضور نامحرم برنامه سرودهای انقلابی و سخنرانی مذهبی داشته باشند؟ بسمه تعالی، سخنرانی با مراعات وظایف شرعیه و نبود مفسده مانع ندارد. [استفتائات امام خمینی، ج 8، س 9932]

چهارشنبه, آبان 22, 1398 10:4
صدای زن

صدای زن

جواز شنیدن صدای زن در صورت نبود مفسده

شنبه, آبان 18, 1398 14:7
شنیدن صدای نامحرم

شنیدن صدای نامحرم

اگر برادران، صدای خواهری را که در حال خواندن دکلمه یا مقاله است بشنوند، اشکال دارد یا نه؟

پنجشنبه, آبان 16, 1398 0:10
حکم شنیدن صدای تک خوانی یا جمع خوانی زن

حکم شنیدن صدای تک خوانی یا جمع خوانی زن

حکم تک خوانی زنان و شنیدن صدای تک خوانی یا جمع خوانی زنان

دوشنبه, آبان 13, 1398 10:16

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)