کد مطلب: 4754 | تاریخ مطلب: 26/04/1401
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

سخنی در فضایل حضرت علی (ع)

سخنی در فضایل حضرت علی (ع)

اگر چنانچه پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلَّم ـ غیر از این یک‏‎ ‎‏موجود تربیت نکرده بود، کافی بود برایش؛ چنانچه پیغمبر اسلام مبعوث شده بود برای‏‎ ‎‏اینکه یک همچو موجودی را تحویل جامعه بدهد، این کافی بود.

سخنی در فضایل حضرت علی (ع)

معرفت و ارادت امام خمینی به امیرالمومنین علی علیه الصلوه والسلام چنان پرتلالو و پرجاذبه است که برای هر عاشق علی علیه السلام درس آموز است این شاگرد بزرگ مکتب قران و عترت، هم در کتابهای عالی عرفانی خود از مقامات ملکوتی امیرالمومنین علیه السلام سخن گفته و پرده هایی از شخصیت الهی آن حضرت را کنار زده و هم در سال‌های اقامت در جوار آن حضرت هر شب به زیارت حضرتش نائل می شده و استغاثه می‌نموده و هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مناسبت های مختلف از مقامات معنوی و ملکوتی و باطن شخصیت حضرت امیرالمومنین سخن گفته و هم از الگو بودن سیره شخصی و حکومتی آن حضرت فراوان می گفته و همگان را به ویژه مسئولان و مدیران حکومت اسلامی را بدان دعوت و امر می کردند. به مناسبت عید سعید غدیر فرازهایی سخنان آن عاشق و پیر و مخلص امیرالمومنین تقدیم می گردد.

«من عید سعید را به همۀ مسلمین و بر ملت شریف ایران، به شما آقایان تبریک عرض‏‎ ‎‏می کنم. عیدی که در آن امامت اُمّت ثبت شد، و پیغمبر اسلام امام را برای امامت اُمّت‏‎ ‎‏نصب کرد. چه شخصی را، چه شخصیتی را! شخصیت این مرد بزرگ که امام اُمّت شد،‏‎ ‎‏شخصیتی است که ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ اسلام و قبل از اسلام و بعدها هم کسی مثل او نمی تواند سراغ‏‎ ‎‏کند. یک موجودی که امور متضاده را در خودش جمع کرده بود. کسی که جنگجوست‏‎ ‎‏اهل عبادت نمی شود. کسی که قوۀ بازو می خواهد داشته باشد اهل زهد نمی تواند باشد.‏‎ ‎‏کسی که شمشیر می کشد، و اشخاصی را که منحرف اند درو می کند، این نمی تواند عاطفه‏‎ ‎‏و اهل عاطفه، آن طور که این شخص داشت، باشد. این شخصیت بزرگ، امور متضاده را‏‎ ‎‏در خودش جمع کرده. در عین حالی که روزها روزه، و شب به عبادت مشغول، و گفته‏‎ ‎‏شده است که شبی هزار رکعت نماز می خواند. .....آدمی که جنگجوست، به آن طور که‏‎ ‎‏جنگجویان بزرگ را، دلاوران بزرگ را، به هزیمت وامی دارد. و می فرماید که اگر تمام‏‎ ‎‏عرب یک طرف باشند، به من هجوم کنند، من پشت نمی کنم.‏‎ ‎‏ این آدم در عطوفت آن‏‎ ‎‏طور است که، وقتی که یک خلخال از پای یک زن یهودی ربوده اند می فرماید که مرگ‏‎ ‎‏برای انسان آسان است‏ ـ قریب به این معنا ـ آدمی که در عرفان و علم ماورای طبیعت،‏‎ ‎‏آن طور است که نهج البلاغه حکایت می کند از مقام عرفانش. در عین حال شمشیر‏‎ ‎‏می کشد، و کفّار و اخلالگران را از دم شمشیر می گذراند. ما شیعۀ یک همچو اعجوبۀ‏‎ ‎‏معجزه آسا هستیم.‏

‏‏     من می گویم اگر چنانچه پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلَّم ـ غیر از این یک‏‎ ‎‏موجود تربیت نکرده بود، کافی بود برایش؛ چنانچه پیغمبر اسلام مبعوث شده بود برای‏‎ ‎‏اینکه یک همچو موجودی را تحویل جامعه بدهد، این کافی بود. یک همچو موجودی‏‎ ‎‏که هیچ سراغ ندارد کسی، و بعدها هم سراغ ندارد کسی، امروز روز نَصْب اوست به‏‎ ‎‏امامت اُمّت، یک همچو موجودی امام اُمّت است، البته کس دیگر به پای او نخواهد‏‎ ‎‎‏رسید».‏ (صحیفه امام، ج 11، ص 20-21)

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)