کد مطلب: 4448 | تاریخ مطلب: 13/03/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(12)

شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(12)

از خدای رحمان و رحیم می‏خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد. و از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی ها و قصور و تقصیرها بپذیرند.

عذرخواهی به پیشگاه خالق و خلق

محمدکاظم تقوی

از خدای رحمان و رحیم می‏خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد. و از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی‌ها و قصور و تقصیرها بپذیرند.

*  *  *

گرچه امام خمینی(س) عمری از سر اخلاص و با معرفتی والا، موفق به عبودیت و بندگی عارفانه گردید، ولی وقتی خاتم الانبیاء6 و مقرب‌ترین انسان به حضرت حق با زبان عجز به پیشگاه او عرضه می‌دارد: «ما عبدناک حق عبادتک وما عرفناک حق معرفتک»[1] دیگران جای خود دارند؛ پس:

     بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدا آورد

                          ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جا آورد[2]

بر همین اساس امام خمینی در پایان یک عمر سراسر مجاهدت و عبودیت و دستگیری و خدمت به بندگان خدا، خاضعانه از حق تعالی می‌خواهد که عذرش را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیرها بپذیرد.

از آن‌جایی که به تصریح امام مردم ولی نعمت خدمت‌گزاران خود هستند؛ از ملت خود ـ که عاشقانه او را دوست می‌داشتند و در رحلت او یک ملت عزادار شد و میلیون‌ها نفر او را تشییع کردند ـ حلالیت می‌طلبد و درخواست می‌کند که عذرش را در کوتاهی‌ها و قصور و تقصیرها بپذیرند. این «عذرخواهی» صادقانه امام خمینی از ملت ایران و در رسمی‌ترین و ماندگارترین مکتوب خویش، درس بزرگی است تا فرهنگ بدهکار دیدن خود به ملت را در میان مسئولان و مدیران و صاحب منصبان، نهادینه کند و خلق و خوی اربابی و استکباری را که طلب‌کاری از ملت می‌باشد، به فراموشی بسپارد.

این عذرخواهی امام، تأسی به سنت و سیره رسول الله6 است که در روزهای آخر عمر شریف خود در مسجد النبی و در میان عموم مسلمانان از آنان حلالیت طلبید و عملاً به مسلمانان آموخت که حق‌الناس را برای فردای قیامت نگذارند که بس دشوار است.



[1]. مرآة العقول، ج 8، ص 146؛ بحار الانوار، ج 68، ص 23.

[2]. سعدی.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

محرم

«با حلول ماه محرّم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد؛ ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومت های شیطانی زد، ماهی که به نسل ها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت، ماهی که... امام مسلمین به ما آموخت در حالی که ستمگر زمان بر مسلمین حکومت جائرانه می کند، در مقابل او اگر چه قوای شما ناهماهنگ باشد بپاخیزید و استنکار کنید و اگر کیان اسلام را در خطر دیدید، فداکاری کنید و خون نثار نمایید.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 76)