کد مطلب: 4127 | تاریخ مطلب: 27/08/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

بیست وهفتم آبان

بیست وهفتم آبان

ـ نامه به آقای سید محمدرضا سعیدی؛ ترویج دین با لباس غیر روحانی (1348)

ـ نامه به آقای سید شاه محمدحسین مصباح؛ بدهی‏های شرعیه (1349)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره زیانهای مادی و معنوی شاه، فرار نغزهل و... (1357)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره وجوب مبارزه با حکومتهای ظالم (1357)

امروز یا امام: بیست‌وهفتم آبان

 ـ نامه به آقای سید محمدرضا سعیدی؛ ترویج دین با لباس غیر روحانی (1348)

«به عرض می‏رساند، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالی را خواستار است. راجع به چیزی که در ورقه جوف بود، علی المحکی خود آقا نبوده‏اند و آقازاده بوده‏اند. همان نحو که مرقوم شده است اشخاص، رنگ دیگر به خود گرفته‏اند لکن مهم نیست؛ شاید در این امور تخفیفی برای اوزار[1] این جانب باشد. وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحِیطٌ.[2]

راجع به آن شخصی که با لباس غیر روحانی ترویج می‏کند مطالبی گفته شده است و من به هیچ وجه نظرم نیست که با ایشان ملاقات کرده باشم و چیزی گفته باشم. ولی اگر واقعاً مروّج است و مفید، چه داعی است که آقایان مخالفت کنند. فقط یک امر است و آن این است که گفته می‏شود می‏خواهند با این ترتیب بساط آخوندی را برچینند. اگر واقعاً درست باشد، این مفسده عظیمه لازم الدفع است. در هر صورت جنابعالی از قول این جانب مطلبی نفرمایید، چون نزد من هیچ طرف قضیه روشن نیست.

راجع به حریق مسجد الاقصی و اینکه نباید تعمیر شود تا سلطه اسرائیل در کار است، چیزی نوشته‏ام و در بعضی جراید اینجا منتشر شده. از جنابعالی امید دعای خیر دارم.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 251)

ـ نامه به آقای سید شاه محمدحسین مصباح؛ بدهی‏های شرعیه (1349)

«خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و مروّج الاحکام آقای حاج سید شاه محمدحسین مصباح- دام عمره‏

مرقوم شریف واصل، و از مضمونش مطلع شدم. مرقوم شده بود که حضرات مؤمنین وجوه خویش را اجناس می‏دهند. جنابعالی و به همین نحو سایر آقایان وکلا- ایّدهم اللَّه تعالی- مجازند به طوری که صلاح می‏دانند اجناس را قبول فرمایند و به فروش به نحو متعارف برسانند و وجوه آنها را ایصال نمایند. لکن آقایان به مؤمنین تذکر دهند که اگر اجناس را زاید بر قیمت بازار محسوب نمایند به مقدار آنچه زیاد حساب شده است ذمه آنها برئ نمی‏شود و مسئول هستند.

مطلب دیگر که لازم است تذکر دهید، آن است که هیچ کس در مناطقی که جناب عماد الاعلام آقای حاج شیخ محمد حسین غزنوی وکیل هستند، حق دخالت ندارد و اهالی آن مناطق بدون اذن ایشان اگر به کسی وجوه بدهند، ذمه‏شان برئ نمی‏شود؛ و هر کس در آن مناطق دخالت کند- بدون اذن ایشان- از وکالت عزل است. این مطلب را به اهالی تذکر دهید تا تکلیف را بفهمند.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 309)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره زیانهای مادی و معنوی شاه، فرار مغزها و... (1357)

«ما امیدواریم این نیروهایی که الآن دارد در خارج از ایران مصرف می‏شود [به ایران برگردد]، نیروهای انسانی که مهمترین نیروهای مملکت است، بسیاری‏اش الآن در خارج ایران مصرف می‏شود و تقریباً از جیب ایران بیرون می‏رود و هدر می‏رود؛ این هم یکی از ضررهایی است که از شاه به ملت ما می‏رسد، علاوه بر ضررهای مادی ضرر معنوی است که از این شخص به ما می‏رسد، برای اینکه محیط ایران را جوری کرده‏اند که خود ایرانی‏ها، آن اشخاصی که مؤثر هستند، نمی‏توانند در ایران باقی باشند... اینها یک نیروهایی هستند که باید در خود ایران باشند و صرف مصالح ایران بشوند؛ و برای خاطر اینکه ایران اصلًا اختناق است و مردم از وضع ایران به تنگ آمده‏اند، هر کس توانسته از ایران بیرون رفته است...

ما امیدواریم که شما جوانها که در خارج هستید با ایرانی‏ها هم صدا بشوید و مسائل ایران را به خارج ایران- که هستید- برسانید. تبلیغاتی که از طرف شاه و دارودسته‏اش شده است زیاد است، و ایران را بد معرفی می‏کنند و خواسته‏های ایرانی‏ها را بد معرفی می‏کنند.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 15 ـ 17)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره وجوب مبارزه با حکومتهای ظالم (1357)

«سه تا مسأله است: یکی نبودن محمد رضا خان و این سلسله، سلسله پهلوی؛ و یکی نبودن اصل رژیم سلطنتی؛ و یکی هم استقرار حکومت عدل اسلامی، جمهوری اسلامی...

الآن وضع این حکومت این است، برای اینکه غاصبانه مسندی را گرفته است و یک سلطنت غاصبانه دارد می‏کند- همان طوری که معاویه سلطنت غاصبانه می‏کرد، این هم سلطنتِ غاصبانه است- بلکه تذکر دادم مکرر که ما اگر ملتزم به قانون اساسی هم باشیم...

وقتی که یک شخصی غاصب یک مقامی شد و همان طوری که ائمه جور این طور بودند- مثل معاویه و امثال اینها- و تکلیف مسلمین بود بر اینکه این را از آن مقامی که دارد کنار بزنند و حکومت را دست آن کسی که باید و شرع مقدس تعیین کرده است تسلیم بکنند، الآن هم بر مسلمین این مطلب واجب است؛ لازم است...

شما خیال نکنید که اگر یکوقت ما نرسیدیم به مقصد، گفته بشود که خوب چه شد؟ خونها ریخت و از بین رفت و چه شد؟ اولًا شده است خیلی چیزها... «چه شد» یعنی چه؟ خوب تکلیف ماست. ما حالا نماز داریم می‏خوانیم، یک کسی بگوید خوب شما بیست- سی سال نماز خواندید چه شد؟! خوب من بیست سال نماز، اطاعت خدا کردم. «چه شد» کدام است؟! من اطاعت خدا را کردم. خدا گفته بکن، من هم کردم...

ما البته نمی‏توانیم حاکمی مثل حضرت امیر پیدا کنیم که حکومت کند، که وضع زندگی‏اش آن طور باشد، ... ما توقع این را نداریم...» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 18 ـ 27)



[1] - جمع وزر؛ گناهها، بارهای سنگین.

[2] - سوره بروج، آیه 20:« و خدا از همه سو بر آنها احاطه دارد».

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


حکومتی که موافق میل و رأی مردم نباشد، نمی خواهیم!

حکومتی که موافق میل و رأی مردم نباشد، نمی خواهیم!
«ما می‏خواهیم یک حکومت الهی باشد موافق میل مردم، رأی مردم، و موافق حکم خدا. آن چیزی که موافق با اراده خداست موافق میل مردم هم هست.»
(صحیفه امام، ج‏ 4، ص 461)