معرفی کتاب (2)  تعلیقه بر فوائد رضویه

معرفی کتاب (2) تعلیقه بر فوائد رضویه

دومین کتابی که به قلم امام خمینی(س) نوشته شده و یک جلد از مجموعه «موسوعه الامام الخمینی» می باشد، کتاب «التعلیقه علی الفوائد الرضویه» است.
امام خمینی(س) که به حق آیتی بزرگ از جامعیت علوم عقلی و نقلی بوده، در حکمت و عرفان بیشتر مشی و منهج و آراء جناب محی الدین و صدرالمتألهین(رضوان الله علیهما) را دارد و در عین حالی که قاضی سعید قمی را از «أعظم عرفاء شیعه» و «اکرم أمناء شریعت» میداند اما از منظر علمی و مبانی حکمی، ملاحظات و تعلیقاتی به عنوان شرح و توضیح، یا نقد و بیان اشکال دارد که در دومین اثر قلمی خود به آن اقدام کرده است.

شهریه متفاوت

شهریه متفاوت

بیست و ششم مهرماه مصادف است با آغاز شهریه حضرت امام در نجف اشرف در سال 1345 یعنی یکسال پس از حضور ایشان در عراق. حضرت امام پس از سخنرانی شدید اللحن خود در 4آبان 1343 علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلسین ایران در سحرگاه 13آبان 1343دستگیر و بلافاصله از ایران به ترکیه تبعید شدند. رژیم شاه امام را در تاریخ سیزدهم مهرماه 1344از ترکیه به عراق منتقل کرد ولی بنا به شرط دولت این کشور، حضرت امام تبعیدی تحت نظر محسوب نشده و در این کشور تا حدودی از آزادی عمل برخوردار بودند.

شهادت امام رئوف

شهادت امام رئوف

علی بن موسی الرضا(علیه السلام) ملقب به رضا، عالم آل محمد و صابر است. منش و رفتار امام رضا(علیه السلام) به گونه ای بود که حتی نزد مخالفان خود جایگاهی با عظمت داشت و همگان از وی به نیکی و بزرگ منشی و سخاوت و کرامت یاد میکردند.
امام خمینی(س)، زیارت و نذر برای آن حضرت را عملی شایسته و لازم می داند و خدمت به زائران آن حضرت را بسیار پسندیده می شمارد.

اسوۀ مهربانی و عقلانیت

اسوۀ مهربانی و عقلانیت

28 صفر سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) است، پیامبر خدا(ص) 63 سال عمر کرد در میان مردمی که او را به محمد امین می شناختند، بعد از بعثت حضرت، جمعی به او گرویدند و تا آخر با همه توان ایستادند و جمعی نیز با همه قوا در برابر او قرار گرفتند. لکن رحمت او همگان را در برگرفت تا آنجا که در فتح مکه، همه جفاکنندگان را نیز بخشید و امانشان داد و قرآن چه نیکو او را «رحمهً للعالمین» خوانده است: و ما ارسلناک ألّا رحمهً للعالمین (سوره انبیاء، آیه 107)

زمزم احکام، جلسه اول: احکام نام و حرم مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

زمزم احکام، جلسه اول: احکام نام و حرم مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
مسّ نام مبارک پیامبر اکرم (ص) بدون وضو و نیز در حال جنابت و حیض و نفاس بنابر احتیاط واجب حرام است.

برگی از دیوان امام

گر مرا ره به در پیر خرابات دهی
‏به سر و جان به سویش راه نوردم، نه به پا‏
‏‏سالها در صفِ ارباب عمائم بودم‏
‏‏تا به دلدار رسیدم، نکُنم باز خطا‏

کد مطلب: 4015 | تاریخ مطلب: 05/07/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

پنجم مهر

پنجم مهر

ـ نامه به آقای عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی؛ لزوم توثیق در اعطای اجازه شرعی (1345)

ـ نامه نامه به آقای سید مرتضی پسندیده درباره ارسال وجه (1355)

ـ نامه احوال‏پرسی به آقای عباس علی عمید زنجانی (1357)

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بلوچستان؛ هدف نهضت- توطئه‏های اجانب (1358)

ـ سخنرانی در جمع روحانیون شرق تهران؛ خدمات روحانیون و رسالت خطیر آنان (1358)

ـ نامه به آقای عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی؛ لزوم توثیق در اعطای اجازه شرعی (1345)

«به عرض عالی می‏رساند، مرقوم محترم که حاکی از سلامت مزاج شریف و حاوی تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی مسألت می‏نماید. این جانب بحمداللَّه تعالی سلامت هستم. راجع به اجازه آقازاده محترم مرقوم شده بود؛ جنابعالی توثیق نفرموده بودید. چنانچه اجازه محل حاجت است جنابعالی توثیق بفرمایید و یکی دیگر هم ضمیمه شود، اجازه داده خواهد شد. از جنابعالی در مظانّ استجابت دعوات، امید دعای خیر دارم.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 99)

 

ـ نامه نامه به آقای سید مرتضی پسندیده درباره ارسال وجه (1355)

«حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور مبارک می‏رساند، سلامت و سعادت حضرت عالی را خواستار است. مرقوم شریف واصل، راجع به آقای تهرانی پس از تحقیق، این جانب را مطلع فرمایید. ضمناً مبلغ سیزده هزار و هفتصد و نوزده تومان و شش ریال (137196) به ستاری دادم به حامل مرحمت فرماید، مورد قبول است.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 167)

 

ـ نامه احوال‏پرسی به آقای عباس علی عمید زنجانی (1357)

«به عرض می‏رساند، مرقوم شریف که حاکی از سلامت مزاج محترم بود واصل، سلامت و توفیق جنابعالی را خواستار است. از گرفتاری شما[1] و علتش اطلاعی نداشتم. بحمداللَّه تعالی خیر بوده. این جانب نیز در این حال با وضعی غیر عادی به سر می‏برم. از جنابعالی امید دعای خیر دارم.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 480)

 

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بلوچستان؛ هدف نهضت- توطئه‏های اجانب (1358)

«من از آقایان و حضرت آقای کَفْعَمی‏[2] تشکر می‏کنم که از راه دور آمدید و زحمت کشیدید... آن چیزی که ما از اوّل نظر داشتیم؛ یعنی ملت نظر داشت و ما هم به تبعیت ملت وارد عمل شدیم، این بود که این آشفتگی که در ایران به چشم می‏خورد و خطری که برای اسلام در نظر بود که ممکن است تحقق پیدا بکند، ما را وادار کرد به اینکه- با تبعیت از ملت ایران، [با] آن چیزهایی که آنها آرزو داشتند و قدرتهای بزرگ هم اینها را وادار کرده بودند- برای تحقق آن، مقابله [کنیم‏].

اغفال ملت در جهت غارت ذخایر کشور [بود.]...

مگر سیستان غیر مملکت ماست؟ مگر غیر مملکت اسلامی است؟ مگر فرق است ما بین قم و سیستان؟ مگر فرق است ما بین قم و بلوچستان؟ فرقی نیست بین اینها. اینها را توجه به آن داشته باشید، که خدای نخواسته نبادا یک حیله‏ای بکنند این شیاطین و یک اضطرابی آنجا درست کنند و یک بساطی آنجا درست کنند...» (صحیفه امام، ج‏10، ص: 134 ـ 1339)

 

ـ سخنرانی در جمع روحانیون شرق تهران؛ خدمات روحانیون و رسالت خطیر آنان (1358)

«امیدوارم که در این وقتی که ما و شما احتیاج داریم به اینکه اسلام را آن طوری که هست عرضه کنیم به عالَم، شما موفق بشوید. همان طوری که تا حالا موفق بودید و تا حالا پیروزمند بحمداللَّه بودید، از این به بعد هم با طرحهایی که خودتان می‏دهید و با اجتماعاتی که خودتان دارید، پیروزمند از آب درآیید. من تمام نگرانیم این است که ما روحانیون، معمَّمین- که باید به حسب وظایف الهی که داریم پاسدار اسلام باشیم و اسلام را به آن طوری که هست عرضه کنیم- من خوف این را دارم که آنهایی که می‏خواهند با ما مناقشه کنند- و اگر دیده باشید، مناقشه می‏کنند. و اخیراً هم جزوه نوشته‏اند راجع به این- یک وقت خدای نخواسته از طرف ما هم بهانه‏ای دست آنها داده بشود، حالا که بهانه ندارند می‏گویند که روحانیون استبداد می‏کنند! روحانیون می‏خواهند فرصت طلبی بکنند؛ روحانیون می‏خواهند قبضه بکنند همه چیز حکومت را؛ روحانیون انحصارطلب هستند؛ قشر مذهبی انحصارطلب است!...

‏چه دیکتاتوری علمای اسلام کرده‏اند؟ کدام دیکتاتوری؟ خوب، نشان بدهید بگویید فلان جا با زور، با فشار، با چه دیکتاتوری کرده‏اند. دادگاههای اسلامی که پیدا شده است، این دادگاهها آنهایی را که محاکمه کرده‏اند، شما آنها را می‏خواهید تطهیر بکنید که می‏گویید دیکتاتوری کردند؟ یعنی آنها را با دیکتاتوری کشته‏اند؟...

همه علمای اسلام، همه علمای ایران، الآن در یک وقت حساسی واقع شدید که اگر خدای نخواسته از یکی از جوانهای شما یک کار خلاف ببینند، همین آدمهایی که نشسته‏اند آنجا و مواظب‏اند که مبادا اسلام پیروز بشود، همینها شروع می‏کنند به قلمفرسایی و شما را متهم می‏کنند به اینکه اینها این کاره‏اند...

چنانچه خدای نخواسته از من و شما یک مطلب خلافی صادر بشود که روی موازین اسلام نباشد، در کمیته‏ها هستید، در دادگاهها هستید، در هر جا هستید، بین پاسدارها رئیس پاسدار هستید، همین از این مسائلی که الآن موجود است و باید هم باشد، اگر خدای نخواسته از یکی از شما یک مطلبی را ببینند که بر خلاف موازین بود، اینهایی که غرض با شما دارند شروع می‏کنند به تاخت و تاز. و نه شما، روحانیت را، و نه روحانیت را، اسلام را متهم می‏کنند به اینکه جمهوری اسلامی هم همان رژیم شاهنشاهی است با عوض شدن لفظ!...

این را کراراً گفتم که ما یک متاع خیلی ارزشمندی داریم و داشتیم، عُرضه عَرضه‏اش را نداشتیم. مثل یک کسی که یک متاع بسیار خوبی دارد توی انبار، نمی‏تواند بیرونش بیاورد؛ [و] تا عرضه نکند، مشتری پیدا نمی‏کند. ما یک متاع با ارزشی داریم که همه این مکتبهایی که اسمشان را مکتب «مترقی» می‏گذارند در مقابلش هیچ‏اند، و مع الأسف نتوانستیم عرضه‏اش کنیم، مدفون شد توی کتابها، توی کتابها مدفون شد! بیرون نیامد. مدفون شد پیش خود اهل علم و توی مغزهای اینها و بیرون نیامد. نتوانستیم از اسلام استفاده آن طوری که باید باشد بکنیم و نتوانستیم عرضه کنیم به عالَم که این متاع ماست تا ببینند متاع ما چیست...» (صحیفه امام، ج‏10، ص: 140 ـ 147)



[1] - زندانی شدن آقای عمید زنجانی.

[2] - از علمای سیستان و بلوچستان.

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


در اسلام شخص حکومت نمی کند، ولو پیامبر اسلام باشد!

«در اسلام آن چیزی که حکومت می‏کند یک چیز است، و آن قانون الهی. پیغمبر اکرم هم به همان عمل می‏کرده است؛ خلفای او هم به همان عمل می‏کردند؛ حالا هم ما موظّفیم که به همان عمل کنیم. قانون حکومت می‏کند. شخص هیچ حکومتی ندارد. آن شخص و لو رسول خدا باشد، و لو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام.» امام خمینی