کد مطلب: 3869 | تاریخ مطلب: 09/05/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

امروز با امام: نهم مرداد

امروز با امام: نهم مرداد

ـ پیام به ملت ایران؛ شرکت در انتخابات و ویژگیهای نمایندگان (1358)

ـ نامه تشکر به اهالی قریه فردوغ دعوت از امام برای سفر به فردو (1358)

ـ حکم انتصاب آقای سید عبدالحسین دستغیب به سمت امام جمعه شیراز (1358)

ـ حکم به دادستان کل کشور تفکیک اختیارات شورای عالی قضایی و دادستانی انقلاب (1361)

امروز با امام: نهم مرداد

 

ـ پیام به ملت ایران؛ شرکت در انتخابات و ویژگیهای نمایندگان (1358)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

6 شهر صیام 99

در آستانه انتخابات خبرگان برای بررسی پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی، لازم است با ملت شریف و مبارز، مطالبی را در میان گذارم:

1- ملت شریف با نهضت عظیم خود و قیام مردانه، با ایثار جان و خون و از دست دادن دهها هزار شهیدان ارجمند و به جا گذاشتن دهها هزار معلول و مصدوم، کشور را از لوث وجود خیانتکاران و اجانب پاک، و با رفراندم بیمانند خود به جمهوری اسلامی رأی مثبت داد که حکومت عدل اسلامی برقرار و احکام مترقی اسلام اجرا شود، و از این جهت، جمهوری صد در صد اسلامی است و قانون اساسی آن باید به هیچ وجه مخالف با احکام اسلام نباشد. و برای رسیدن به این مقصود لازم است با شور و شعف، همانند رفراندم گذشته زن و مرد و بزرگ و کوچک به صندوق آرا هجوم برده و آرای خود را در آن بریزند. و هر چند ماه مبارک است و زحمت دارد، لکن این امر از عبادات بزرگ محسوب خواهد شد.

2- خبرگانی که برای رسیدگی به قانون اساسی جمهوری اسلامی انتخاب می‏شوند، باید آشنا به مسائل اسلام و خبره در آن باشند و نیز معتقد به اسلام و متعهد و امین و ملی و مورد اعتماد و بی‏گرایش به چپ و راست و پرهیزکار باشند. ملت عزیز، سرنوشت خود را به کسی دهید که در مسیر شماست که مسیر اسلام است. در هر شهرستان و حوزه انتخاباتی علمای اعلام و معتمدین محل منتخبین خود را با وحدت کلمه تعیین، و ملت را دعوت به انتخابات آنان کنند و من امیدوارم که ملت شریف از ارشاد علمای اعلام خود بهره‏مند شده و اسلام و مصالح کشور اسلامی را با این عمل انسانی- اسلامی حفظ نمایند. این جانب راجع به قانون اساسی و خبرگان مطالبی دارم که ان شاء اللَّه بعد از این بیان می‏کنم.

3- این روزها در بعضی مصاحبات و مطبوعات مطالبی مبنی بر نزدیکی خطر منتشر می‏شود، که جز جنگ اعصاب و تبلیغات بی‏سر و پا چیزی نیست. ملت ما که قدرت شیطانی عظیم دشمن را از دست او گرفت و رژیم شاهنشاهی را از تاریخ محو کرد، از این تبلیغات بیمایه نمی‏هراسد. امروز، به خواست خداوند متعال، قدرت در دست ملت است؛ و جوانان برومند ایران چون سدی عظیم در مقابل دسیسه‏ها و توطئه‏ها ایستاده‏اند و ما هیچ باکی از این ریشه‏های گندیده نداریم و تمام توطئه‏ها را در نطفه خفه می‏کنیم. من به ملت مبارز اطمینان می‏دهم که هیچ خطری ما را تهدید نمی‏کند و توصیه می‏کنم که از موضع قدرت، هوشیارانه مراقب توطئه‏ها باشند و راه را بر خائنان به ملت و کشور ببندند و وحدت خود را حفظ کنند و از تبلیغات منحرف رسانه‏ها نترسند؛ که خداوند متعال پشتیبان ماست.

4- من ارباب جراید و رسانه‏ها و گویندگان را نصیحت می‏کنم که دست از این شایعه افکنیها بردارند و مسائل بیهوده و مطالب دروغ را برای زیاد شدن تیراژ پخش نکنند که اگر احساس توطئه و افساد شود؛ ملت با آنها به طوری دیگر عمل می‏کنند. از آزادی سوء استفاده نکنید؛ و مسیر ملت را رها ننمایید، و از بزرگ نمایش دادن وقایع کوچک بپرهیزید؛ که صلاح ملک و ملت در آن است. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم. روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 254)

ـ نامه تشکر به اهالی قریه فردوغ دعوت از امام برای سفر به فردو (1358)

«بسمه تعالی‏

6 رمضان 99

اهالی محترم قریه فردو- ایّدهم اللَّه تعالی‏

طومار آقایان محترم در مورد دعوت این جانب واصل، و موجب تشکر گردید. و از اینکه به خاطر مشاغل و گرفتاریهایی که دارم نمی‏توانم دعوت آقایان را بپذیرم معذرت می‏خواهم. امید است ان شاء اللَّه تعالی در موقع مقتضی بتوانم نزد آقایان بیایم. از خدای تعالی موفقیت همگان را در راه انجام وظایف الهی خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 256)

ـ حکم انتصاب آقای سید عبدالحسین دستغیب به سمت امام جمعه شیراز (1358)

«بسمه تعالی‏

خدمت حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید عبد الحسین دستغیب- دامت برکاته‏

مرقوم محترم که حاکی از صحت مزاج شریف بود واصل گردید. طوماری هم از اهالی محترم شیراز [به‏] وسیله حامل نامه رسید که خواستار شده بودند جنابعالی دعوت آقایان را جهت اقامه نماز جمعه بپذیرید. و بدین ترتیب مناسب است جنابعالی اقدام فرموده و نماز جمعه را در شیراز بخوانید. از خدای تعالی ادامه توفیقات و سلامتی آن جناب را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏9، ص: 257)

ـ حکم به دادستان کل کشور تفکیک اختیارات شورای عالی قضایی و دادستانی انقلاب (1361)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

دادستان کل انقلاب اسلامی کشور

جنابعالی موظفید فقط در محدوده اختیاراتی که در تاریخ 9/ 6/ 60 از طرف شورای عالی قضایی به شما داده شده است عمل نمایید. ضمناً به کلیه دادسراهای انقلاب در سطح کشور بخشنامه نمایید که به هیچ وجه در خارج از اموری که در صلاحیت دادسراها و دادگاههای انقلاب می‏باشد دخالت نکنند، و بخشنامه‏های قانونی شورای عالی قضایی را دقیقاً عمل کنند. و شما نیز به هر مسئله‏ای که از طریق شورای عالی به شما ارجاع می‏شود سریعاً رسیدگی و جواب قانع کننده‏ای به شورا بدهید. ضمناً شما در مقابل شورای عالی قضایی مسئول می‏باشید. و شورای عالی قضایی، بخشنامه‏های مربوط به دادگاهها و دادسراهای انقلاب و کلیه امور مربوط به ضد انقلاب اعم از زندانها و شکایات از دادسراها و دادگاهها را از طریق شما انجام خواهند داد.[1]- 9 مرداد 61/ 10 شوال 1402- روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 397)



[1] - آقای سید حسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب اسلامی وقت، درباره چگونگی صدور این حکم و حکم مورخ 5/ 5/ 1361، در فاصله‏ای اندک و علت صدور آن می‏نویسد:« این دو دستخط مبارک حضرت امام- سلام اللَّه تعالی علیه- در تاریخ 5/ 5/ 61 و 9/ 5/ 61 مربوط می‏شود به اختلافی که میان بنده و شورای عالی قضایی آن وقت در رابطه با تفکیک مسئولیتهای قضایی پیش آمده بود. حکم شورای عالی قضایی به صورتی که مشاهده می‏شود، در موقع بسیار حساس- که منافقین کاملًا ایجاد رعب و وحشت کرده بودند- صادر، و پس از حدود ده ماه، احساس امنیت که کردند، خواستند مسئولیتهای حقیر را محدود و در واقع دادستانی کل انقلاب را محدود سازند، ولی با مخالفت حضرت امام مواجه شد و دستخط مبارک 5/ 5/ 61 را نوشتند. سپس بعضی از اعضای شورا خدمت ایشان رسیدند، به اعتقاد اینکه ایشان را قانع کنند که از نوشته خود برگردند، لیکن امام امت، دستخط 9/ 5/ 61 را که محکمتر و با اختیارات بیشتر است نوشتند که متأسفانه با چه برخوردهایی از طرف بعضیها مواجه شدند، خدا می‏داند. و اللَّه علی ما عملوا خبیرٌ و بصیرٌ. و الی اللَّه الامور و إلیه المُشتکی»

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)