بازخوانی اندیشه های امام خمینی درباره جایگاه حقوق بشر

بازخوانی اندیشه های امام خمینی درباره جایگاه حقوق بشر

چهاردهم مرداد، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است. به همین مناسبت گذری کوتاه خواهم داشت بر دیدگاه امام خمینی درباره جایگاه حقوق بشر.

امام خمینی و ائمّه جمعه

امام خمینی و ائمّه جمعه

نهم مرداد مصادف است با صدور اولین حکم کتبی امامت جمعه توسط حضرت امام خطاب به شهید آیه الله سید عبدالحسین دستغیب . البته چند روز قبل از آن اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب در تهران به پیشنهاد آیه الله منتظری ودستور حضرت امام به امامت آیه الله سید محمود طالقانی در زمین چمن دانشگاه تهران برگزار گردید

شهدای حج خونین مکه

شهدای حج خونین مکه

حج سال 1366 (نهم مرداد ۱۳۶۶ش، مصادف با ششم ذی الحجه سال ۱۴۰۷ق) به درستی حج خونین نام گرفت زیرا در روز ششم ذی الحجه در مراسم برائت از مشرکین، از سوی رژیم آل سعود به صف تظاهرکنندگان حمله شد و صدها تن از زائران خانه خدا به خاک و خون کشیده شدند.

مهم ترین پیام امام به زائران بیت الله الحرام

مهم ترین پیام امام به زائران بیت الله الحرام

ششم مرداد سال 1366 برابر با اول ذی الحجه 1407 هجری قمری، امام خمینی طبق برنامة همه ساله خود پیامی خطاب به حجاج بیت الله الحرام جهت مراسم برائت از مشرکین صادر کردند.

شاید یکی از طولانی ترین پیامهای ایشان به حجاج همین پیام باشد که بیش از سی صفحه است. این پیام که دربردارندة مطالب بسیار مهم برای جهان اسلام و مسلمین جهان میباشد، با آیة 100 سورة نساء: «و من یخرج من بیته مهاجراً إلی الله و رسوله ثمّ یدرکه الموت فقد وقع أجره علی الله»، آغاز میشود و با حمد و ستایش الهی بر نعمتهای بیکران او ادامه می یابد.

خدمات الکترونیک

جلسه سوم: قصر و تمام مقوّم نیت نیست

تبدیل نماز شکسته به تمام، و تمام به شکسته، تغییر نیت محسوب نمیشود، بلکه تغییر وظیفه است.

کد مطلب: 3369 | تاریخ مطلب: 02/09/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

کفایه الاصول مع تعالیق الإمام الخمینی

کتاب «کفایه الاصول» آخوند خراسانی از معروف ترین متون درسی حوزه های علمیه و مورد توجه فقها دریکصد سال اخیر است؛ کتابی که در آخرین مراحل سطوح عالیه توسط همه طلاب فرا گرفته می شود

کتاب «کفایه الاصول» آخوند خراسانی از معروف‌ترین متون درسی حوزه‌های علمیه و مورد توجه فقها دریکصد سال اخیر است؛ کتابی که در آخرین مراحل سطوح عالیه توسط همه طلاب فرا گرفته می‌شود و نظم و چینش مسائل اصولی در تألیف و تدریس توسط اساتید و طلاب، نظم مسائل کفایه الاصول می‌باشد. امام خمینی علاوه بر تحصیل و تدریس کتاب کفایه الاصول، به هنگام تدریس اولین دوره خارج اصول بر محور متن کتاب کفایه الاصول، در بخشی از مسائل آن «تعلیقه‌های» ارزشمند و بعضاً مفصلی نوشته است که این نوشته‌ها همراه با متن کفایه، در قالب دو جلد انتشار یافته است.

با توجه به اینکه یک دوره کامل مسائل اصول فقه به قلم امام خمینی نوشته شده و در مجموعه آثار پنجاه جلدی با عنوان موسوعه الإمام الخمینی به چاپ رسیده است؛ و با توجه به جایگاه علمی ـ آموزشی کتاب کفایه الاصول، به پیشنهاد موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم، استاد متتبع آقای عباسعلی زارعی سبزواری کار استخراج نظرات امام خمینی به مثابه تعلیقه بر کتاب کفایه الاصول را انجام داده‌اند، به گونه‌ای که انگار حضرت امام بر سراسر کفایه تعلیقه نوشته‌اند تا از این طریق عصاره و خلاصه نظرات امام خمینی در اختیار طلاب و اساتید قرار گیرد.

این کتاب در سال 1397 در دو جلد و به صورت سه متنی انتشار یافته است؛ کتاب کفایه به عنوان متن و نظرات امام خمینی در ذیل آن به صورت تعلیقه و در پایین صفحه، پاورقی‌های محقق محترم قرار گرفته است.

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


هدف ما ارتباط با همه دولت هاست، با حفظ احترام متقابل!

هدف ما ارتباط با همه دولت هاست، با حفظ احترام متقابل!

«ما می‏خواهیم با همه دولتها- چه اسلامی و چه غیر اسلامی- با حفظ احترام متقابل روابط دوستانه داشته باشیم.»
(صحیفه امام، ج‏9، ص: 250)