کد مطلب: 3197 | تاریخ مطلب: 04/06/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

عنایت و هدایت الهی

عنایت و هدایت الهی

رسالت اصلی این پژوهش، تبیین دیدگاه صدرالمتألهین با نگرش فلسفی و امام خمینی با مشرب عرفانی است تا ثابت شود، براساس «عنایت و هدایت الهی» رسالت انبیای الهی و صحف آسمانی، هدایت و سعادت حقیقی انسانهاست.

رسالت اصلی این پژوهش، تبیین دیدگاه صدرالمتألهین با نگرش فلسفی و امام خمینی با مشرب عرفانی است تا ثابت شود، براساس «عنایت و هدایت الهی» رسالت انبیای الهی و  صحف آسمانی، هدایت و سعادت حقیقی انسانهاست، خداوند به  سرنوشت مخلوقات نهایت اهتمام را دارد،  و مراقب آنهاست. در پرتو آن، هدایت الهی نیز در نظام هستی تبیین می شود که هیچ پدیده ای را بدون غرض و هدف خاصی نیافریده و برای رسیدن به هدف برای او برنامه ویژه قرار داده است. پس  گرچه هیچ شیئی فارغ از تأثیر عنایت خدا نیست و تنها عنایت اوست که زمام همه چیز را به عهده گرفته است، و همه در معرض عنایتند؛ و نمی توانند از خدای سبحان روی پنهان کنند، لکن عنایت خدا نوع انسانی را به اختصاص برگزید.

براین اساس، مجموعه مطالب و مباحث این تحقیق در چهار بخش تنظیم می شود:

بخش اول: کلیات و پیشینه بحث

بخش دوم: بیان مبانی عنایت و هدایت از دیدگاه صدرالمتألهین که عهده دار دو فصل میباشد.(فصل اول: مبانی تصوری و تصدیقی عنایت و هدایت و فصل دوم: آثار و نتایج عنایت و هدایت شامل ظهور عنایت الهی در نظام هستی، ظهور هدایت انسان و حجت الهی، ظهور عنایت الهی در تکمیل انسان).

بخش سوم: بیان مبانی عنایت و هدایت از منظر امام خمینی، که این بخش نیز دارای دو فصل است.(فصل اول: مبانی عنایت و هدایت و فصل دوم: آثار و نتایج هدایت).

بخش چهارم: جمع بندی دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینی و بیان تفاوت ها و تشابه ها

 

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)