عنایت و هدایت الهی

رسالت اصلی این پژوهش، تبیین دیدگاه صدرالمتألهین با نگرش فلسفی و امام خمینی با مشرب عرفانی است تا ثابت شود، براساس «عنایت و هدایت الهی» رسالت انبیای الهی و صحف آسمانی، هدایت و سعادت حقیقی انسانهاست.

کد : 3197 | تاریخ : 04 شهریور 1398

رسالت اصلی این پژوهش، تبیین دیدگاه صدرالمتألهین با نگرش فلسفی و امام خمینی با مشرب عرفانی است تا ثابت شود، براساس «عنایت و هدایت الهی» رسالت انبیای الهی و  صحف آسمانی، هدایت و سعادت حقیقی انسانهاست، خداوند به  سرنوشت مخلوقات نهایت اهتمام را دارد،  و مراقب آنهاست. در پرتو آن، هدایت الهی نیز در نظام هستی تبیین می شود که هیچ پدیده ای را بدون غرض و هدف خاصی نیافریده و برای رسیدن به هدف برای او برنامه ویژه قرار داده است. پس  گرچه هیچ شیئی فارغ از تأثیر عنایت خدا نیست و تنها عنایت اوست که زمام همه چیز را به عهده گرفته است، و همه در معرض عنایتند؛ و نمی توانند از خدای سبحان روی پنهان کنند، لکن عنایت خدا نوع انسانی را به اختصاص برگزید.

براین اساس، مجموعه مطالب و مباحث این تحقیق در چهار بخش تنظیم می شود:

بخش اول: کلیات و پیشینه بحث

بخش دوم: بیان مبانی عنایت و هدایت از دیدگاه صدرالمتألهین که عهده دار دو فصل میباشد.(فصل اول: مبانی تصوری و تصدیقی عنایت و هدایت و فصل دوم: آثار و نتایج عنایت و هدایت شامل ظهور عنایت الهی در نظام هستی، ظهور هدایت انسان و حجت الهی، ظهور عنایت الهی در تکمیل انسان).

بخش سوم: بیان مبانی عنایت و هدایت از منظر امام خمینی، که این بخش نیز دارای دو فصل است.(فصل اول: مبانی عنایت و هدایت و فصل دوم: آثار و نتایج هدایت).

بخش چهارم: جمع بندی دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینی و بیان تفاوت ها و تشابه ها

 

انتهای پیام /*