بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والصلوه والسّلام علی رسول الله و آله الطاهرین
آشنایی با مدرسۀ تخصصی فقه امام خمینی(س)
جایگاه مدرسه و اهداف آن:
گسترش و پیچیدگی روز افزون حوزه فقاهت و به ویژه مسائل مستحدثه و درگیری فراگیر فقه و حکومت و چشم داشت عمومی جامعه و به ویژه اهل سیاست و مدیران جامعه از فقه در حل مسائل و ارائه راهکارهای شرعی در تمام حوزههای زندگی از یک طرف و عمق و دقت مبانی فقهی- اصولی امام خمینی و لزوم پرداختن ویژه بدین مبانی(مدرسه فکری) از طرف دیگر، ضرورت تدوین این دوره و تأسیس مدرسه فقه امام خمینی(س) را توجیه مینماید. همگی اینها، در کنار رسالت اصلی و عمده ما در احیاء فقه امامیه و پرورش فقیهان مکتب شناس در عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج)، ضرورت این برنامه را دو چندان میسازد.
مکان مدرسه:
اشاره به مکان مدرسه خالی از لطف نیست. مکان این مدرسه مبارک، همان خانهای است که انقلاب در نقطۀ آغازین آن بعد از پیروزی، به مدت یازده ماه از آنجا هدایت میشد، منزلی که اقامتگاه حضرت امام(ره) بعد از انقلاب در قم بوده است. همان منزلی که مشتاقان آن بزرگوار، آنجا به دیدنشان میآمدند و مهمترین دستورات سرنوشتساز از آنجا صادر میشد و البته آن شور آغازین، این شعور و علم فرجامین را میطلبید و ختامه مسک.
ساختار مدرسه:
الف) مؤسس
بانیان مدرسه مرحوم آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی و نیز یادگار حضرت امام، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن آقا خمینی، با احساس این خلأ، مدرسۀ تخصصی فقه امام خمینی را با انگیزه شناسایی و ترویج و تشیید مبانی امام (ره) که بالمآل به پویایی و حرکت رو به رشد نظام آموزش و پژوهش فقاهت در حوزه میانجامد، در سال 1389 ه.ش تأسیس کردند.
ب) هیأت مدیره:
اهداف راهبردی و سیاستهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مدرسه، توسط گروهی از عالمان فاضل و اساتید محترم حوزه تعیین میشود که به عنوان هیأت مدیرۀ مدرسه میباشند.
ج) اهداف:
1. مشارکت جدی در حرکت پویا و رو به رشد آموزش فقه اهل بیت در حوزه علمیه و پرورش طلاب مستعد در راه رسیدن به مقام منیع اجتهاد.
2. پرورش طلاب مستعد در راه رسیدن به مقام منیع اجتهاد شیعی.
3. تبیین و حتی الامکان تشیید مبانی امام خمینی (ره) در فقه و اصول و مطرح سازی آراء ایشان در فضای فکری و درسی حوزههای علمیه.
4. تربیت استاد و مدرس در مقاطع عالی تحصیلی حوزه فقاهت و به ویژه مدرسه فکری امام خمینی(ره).
5. پرورش محقق و پژوهشگر در حوزه فقاهت شیعی و به ویژه با رویکرد فقهی-اصولی امام خمینی(ره).
د) مدیریت مدرسه:
مدیر محترم مدرسه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید مجتبی طاهری خرم آبادی است که خود از اعضاء محترم هیأت مدیره مدرسه نیز میباشد.
مدرسه شامل معاونت آموزش و پژوهش و اجرایی و خدماتی است که عناوینی تعریفشده هستند و مسئولیت و اجرای برنامهها را به عهده دارند.
آموزش:
الف) دوره آموزشی:
این دوره که ماهیت آموزشی- و البته با نگاه به پژوهش-دارد، مجموعهای هماهنگ و کلاسیک از فعالیتهای آموزشی و بعضا پژوهشی در حوزه فقاهت شیعه و با رویکرد تبیین و شناسایی مبانی و دیدگاههای فقهی، اصولی و رجالی حضرت امام خمینی(ره) میباشد.
ب) رتبه دوره:
این دوره به عنوان خارج فقه و اصول، بعد از اتمام مرحله سطح حوزوی برگزار میگردد.
ج) سیاستهای آموزشی:
1. این دوره، آموزشی است گرچه پژوهش نیز از جایگاهی درخور دوره برخوردار است.
2. آموزش متن محور است و محور اصلی، کتب استدلالی حضرت امام(ره) در حوزه فقه و اصول و با نگاه به مباحث اعلام دیگر میباشد.
د) طول دوره:
دروه تحصیلی مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)، شش تا هفت سال است.
ه) دروس حوزه:
1. دروس اصلی:
اصول و فقه
کتب اصولی خودنگاشته حضرت امام که یک دوره کامل اصول است به شرح ذیل میباشد.
انوار الهدایه ج 1 و 2، الاستصحاب، التعادل والترجیح، مناهج الوصول ج 1 و 2، رساله فی الطلب و الاراده.
و نیز کتابهای استدلالی حضرت امام در فقه که خوشبختانه در مهمترین و چالشیترین ابحاث فقه نگاشته شده، مانند فقه الطهاره، فقه البیع، الخلل فی الصلوه، الاجتهاد والتقلید، و برخی قواعد فقهی.
این دروس در قالب 15 واحد آموزشی و در هر نیمسال تحصیلی معادل 270 ساعت که در کل دروه ششساله(دوازده نیمسال تحصیلی) 3240 ساعت درسی میباشد برگزار میشود.
واحدهای فوق برای درس و مشاوره دروس اصلی در نظر گرفته شده، یعنی 5 واحد برای القاء هر درس توسط استاد و 5/2 واحد برای مشاوره و راهنمایی همان درس.
2. دروس جنبی:
در راستای اهداف تعریفشده مذکور، برخی دروس جنبی نیز تدارک دیده شده که جایگاه تعریف شدهای در نظام آموزشی حوزه ندارند.
الف) روش تحقیق
ب) تاریخ فقه و اصول
ج) مباحث رجالی در دوبخش بنیادی و کاربردی
د) فلسفه فقه و اصول
و البته حسن و بلکه ضرورت پرداختن به برخی مباحث همچون تفسیر آیات مشکله قرآن، و فقه الحدیث احادیث مشکله و نیز مباحث اعتقادی و زدودن شبهات کلامی را انکار نمیکنیم.
پژوهش:
الف) جایگاه پژوهش:
امروز سخن از شایستگی پژوهش و تحقیق، در کنار آموزش، به بایستگی و ضرورت آن تبدیل شده و وضوح آن، ما را از توضیح بیشتر بی نیاز میکند.
ب) تحقیقات و رسالهها:
در همین راستا مدرسه از ابتدا، نگارش تحقیق در طول سال را بر دانش پژوهان لازم دانسته و آنان ملزماند هر ساله سه رساله تحقیقی ارائه دهند (در هر نیم سال تحصیلی یک رساله و یک رساله هم در تابستان که از ظرفیت تعطیلات تابستانی در نگارش آن استفاده میکنند).
ج) نشستهای علمی
با توجه به گستردگی مباحث و عدم امکان پوشش آموزشی نسبت به همگی آنها، برخی نیازها در قالب نشستهای فقهی، اصولی و یا مباحث فلسفة فقه و اصول، ارائه میشود که ضرورت و فایدة بخشی آن بر اهل فن پوشیده نیست.
در این راستا دو گونه نشست برگزار میشود:
1. نشستهای تحقیقی در موضوعات مهم فقهی یا اصولی و یا فلسفة فقهی یا اصولی از دیدگاه حضرت امام خمینی که توسط اساتید و اهل تحقیق ارائه میگردد و علاوه بر طلاب مدرسه از بسیاری از فرهیختگان حوزوی نیز دعوت به عمل میآید.
2. نشستهای آموزشی که به دو گونه ارائه بحث فقهی یا اصولی توسط استاد ، ویا ارزیابی رسالههای تحقیقی که در طول سال و به طور میانگین در هر دو هفته یک جلسه میباشد برگزار میشود، که رسالههای نگاشته شده در جلسات مستمر و با حضور همه دانش پژوهان توسط یکی از اساتید مورد ارزیابی قرار میگیرد.
د) تحقیق در آثار امام خمینی:
وظیفه دیگری که مدرسه تبرّعا و جدا از دستور، عهدهدار آن است، تحقیق و استخراج آراء فقهی ـ اصولی و رجالی حضرت امام است.
این وظیفه تا کنون به جهت مضیقۀ مالی متأسفانه انجام نشده است. در حالی که در زمینۀ معرّفی آراء حضرت امام(ره) امری بسیار ارزشمند و ضروری است.
آدرس مدرسه: قم، بلوار شهید محمد منتظری، کوچۀ 12، پلاک 338
تلفن: 6 و 37743645 ـ 025