زمزم احکام، اعمال مکه در حج تمتع

زمزم احکام، اعمال مکه در حج تمتع

بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حجاج می توانند اعمال مکه را بجا آورند و تا آخر ذی الحجه وقت دارند.
معمولاً حجاج گرامی از روز دوازدهم به بعد که از منا به مکه بر می گردند اعمال مکه را انجام می دهند. و در حج تمتع محرمات احرام در سه مرحله حلال می شود:

زمزم احکام، مقومات طواف و نماز طواف

زمزم احکام، مقومات طواف و نماز طواف

منظور از مقومات طواف، شرایطی است که داخل در حقیقت طواف می باشد
بعد از انجام طواف با شرایط و مقومات آن، باید بدون فوت موالات نماز طواف را بجا آورد.
محل نماز طواف واجب پشت مقام ابراهیم علیه السلام و نزدیک آن است.

زمزم احکام، طواف و شرایط صحت آن

زمزم احکام، طواف و شرایط صحت آن

طواف و شرایط صحت آن:
طواف یا واجب است یا مستحب
طواف واجب، یا طواف عمره (مفرده و تمتع) است یا طواف نساء و طواف زیارت حج تمتع

برکات ادعیه وارده از ائمه

برکات ادعیه وارده از ائمه

امام خمینی: ادعیه ای که از ائمۀ اطهار‏‎ ‎‏وارد شده است این هم یک سفره ای است، پهن شده است برای اینکه همه از آن استفاده‏‎ ‎‏کنند، هر کس به مقدار فهمش. و اکثراً چیزهایی است که عامۀ مردم از آن استفاده می کنند‏‎ ‎‏و فقراتی در ادعیه هست که فلاسفه از آن استفاده می کنند. فقراتی هست که عرفا از آن‏‎ ‎‏استفاده می کنند. فقراتی هست که خاصۀ اولیا باید از آن استفاده کنند. همین در دعای‏‎ ‎‏عرفه ای که حضرت سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ در روز عید خوانده، در روز عرفه‏‎ ‎‏خوانده اند، این دعا اکثراً چیزهایی است که اکثر بینندگان از آن استفاده می کنند، لکن در‏‎ ‎‏بین آن یک چیزهای دیگری هست که استفاده از او مشکل است، حتی برای عرفای‏‎ ‎‏بزرگ(صحیفه امام، ج18، ص120)

برکات حج

برکات حج

امام خمینی: خدای تبارک و تعالی مردم را،‏‎ ‎‏مؤثرها را برایشان فرض کرده است که مجتمع بشوند در آن مجالسی که در مکّه هست و‏‎ ‎‏همه با هم آنجا جمع بشوند.‏
نکتۀ سیاسی این اجتماع این است که اولاً، خودشان مطلع بشوند از حالات هم، تفاهم‏‎ ‎‏کنند با هم، برادر باشند با هم، برادری کنند با هم و مسائل بلاد خودشان، ممالک‏‎ ‎‏خودشان را طرح کنند در آنجا و چاره جویی کنند برای مسائل خودشان. ما اگر، همین‏‎ ‎‏حج را به آن معنایی که روح حج اقتضا می کند، عمل می کردیم، این گرفتاریهای زیادی‏‎ ‎‏که برای مسلمانها پیش آمده است، پیش نمی آمد.‏

زمزم احکام، بیتوته در منا و رمی جمرات سه گانه

زمزم احکام، بیتوته در منا و رمی جمرات سه گانه

بیتوته در منا و رمی جمرات سه گانه:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید، واجب است شب یازدهم و شب دوازدهم ذی الحجه را در منی‏ بیتوته کند؛ یعنی از غروب آفتاب تا نصف شب در آنجا بماند. و روز یازدهم و دوازدهم بعد از طلوع آفتاب باید سه جمره اولی و وسطی و عقبه رمی شود، یعنی به هر جمره هفت سنگ زده شود.

زمزم احکام، اعمال منا در روز عید قربان

زمزم احکام، اعمال منا در روز عید قربان

اعمال منا در روز عید قربان:
روز عید بعد از طلوع آفتاب باید به جمره عقبه 7 سنگ با قصد قریت و امتثال امر الهی زده شود. بعد از رمی جمره عقبه اعلام می شود تا برای کسانی که رمی را انجام داده اند قربانی کنند.و بعد از قربانی باید حلق یا تقصیر کنند.

زمزم احکام، وقوف در عرفات و مشعرالحرام

زمزم احکام، وقوف در عرفات و مشعرالحرام

وقوف در عرفات و مشعرالحرام:
بعد از احرام حج تمتع در مکه، حجاج جهت وقوف به طرف سرزمین عرفات می روند.
جز توقف و حضور کاری دیگری در عرفات واجب نیست اگرچه بهترین زمان و بهترین مکان است جهت مناجات با پروردگار عالم خصوصاً دعای عرفه امام حسین علیه السلام.
بعد از اذان مغرب روز نهم حجاج محترم به طرف مزدلفه حرکت می کنند جهت وقوف به مشعر الحرام.

زمزم احکام، احرام حج تمتع

زمزم احکام، احرام حج تمتع

احرام حج تمتع:
واجبات احرام حج مانند احرام عمره سه چیز است؛محل احرام حج تمتع شهر مکه است حتی قسمتهای توسعه یافته آن اگر چه بهتر است در مسجد الحرام در حجر اسماعیل محرم شوند.
با گفتن تلبیه محرمات احرام بر شخص محرم حرام می شود: 18 مورد مشترک بین زن و مرد و 2 مورد اختصاصی بانوان و 4 مورد اختصاصی مردها)

صفحه 5 از 24 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)