برنامه ها و فعالیتها
منشورات دفتر قم
--------------------------------
سیره امام خمینی
یاران امام و انقلاب
همایشها و نشستهای علمی
------------------------------
-------------------------------
پاسخ به پرسشهای شرعی
دانشنامه امام خمینی (س)
مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)
گر سالک او منازلی سیر کند ** خود مسلک نیستی بود منزل ما/ صد قافله دلْ بار بمقصد بستند ** بر جای بماند این دل غافِل ما/ گر نوح ز غرق سوی ساحل ره یافت ** این غرق شدن همی بوَد ساحِل ما
مسئلۀ غدیر، مسئله ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسئله ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئلۀ غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همۀ جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد مأمور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود. و اینکه در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر ازش تجلیل کرده اند، نه از باب اینکه حکومت یک مسئله ای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که «به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست» آنکه هست اقامۀ عدل است. آن چیزی که حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ و اولاد او می توانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامۀ عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد انجام بدهند، اینها هستند، لکن فرصت نیا
ان شاءالله در ماه مبارک رمضان، سلسله درس های حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی با موضوع «شرح دعای افتتاح» حضورتان تقدیم می گردد. موضوع جلسه پنجم: اللهم انی افتتح الثناء بحمدک 👈🏻👈🏻احتمال سوم
ان شاءالله در ماه مبارک رمضان، سلسله درس های حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی با موضوع «شرح دعای افتتاح» حضورتان تقدیم می گردد. موضوع جلسه سوم: اللهم انی افتتح الثناء بحمدک 👈🏻👈🏻احتمال اول
ان شاءالله در ماه مبارک رمضان، سلسله درس های حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی با موضوع «شرح دعای افتتاح» حضورتان تقدیم می گردد. حضرت امام خمینی(س) در خصوص نوه خودسیدعلی: « در جبهه او نور و نور علی نور می بینم»
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در این نشست با ریشه ای و اساسی دانستن نسبت بین اسلام و حکومت در دیدگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: اساسا این پرسش مطرح است که امام چه نگاهی به حکومت داشت؟ آیا این نگاه در میان فقهای گذشته بود یا نبود؟ در موضوع ولایت فقیه، مساله تاریخی ولایت فقیه مطرح می شود و فقها می گویند که فی الجمله مساله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده و مسبوق به سابقه است اما نگاه امام به حکومت در دین، مسبوق به سابقه نیست و به هیچ نحوی در کتب فقها از قدما و متاخرین پیدا نکردم.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی: امام خمینی فقه را در مستوای اداره کلان جامعه می بیند یعنی فقه و فقیه نه تنها عهده دار استنباط احکام فرعیه و تعیین حکم شرعی آحاد مردم است بلکه فقه را در بستر حکمرانی و اداره جامعه باید دید. این تلقی از فقه مهمترین دستاورد حضرت امام در فقه سیاسی شیعه است. طبق تلقی امام از فقه، اسلام وجه سیاسی دارد و این یک اتفاق یا حادثه تاریخی نیست بلکه ذاتی اسلام است.
هدف های آموزشی 1ـ تبیین ابعاد پیام تاریخی امام خمینی به روحانیت و حوزه های علمیه 2ـ آشنایی با اتفاقات مهم و سرنوشت ساز آخر عمر امام خمینی 3ـ اشاره به اینکه ویژگی برحسته و برجسته ترین ویژگی امام خمینی
هدف های آموزشی 1ـ تبیین هدایت های فکری یکی دو سال آخر عمر امام خمینی 2ـ توضیح چالش های بزرگ سال های پایانی عمر امام خمینی و مدیریت آنها از سوی ایشان 3ـ آشنایی با خطوط کلی بازسازی و سازندگی کشور از نگاه امام خمینی
حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ، ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر نمایندگی قم
آدرس: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، کوچه24(ممتاز)، پلاک85
کد پستی: 15615 ـ 37156
تلفن: 9 ـ 37742247 ـ 025
نمابر: 37742250 ـ 025
پست الکترونیک: Qom@icpikw.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است.پیاده سازی و اجرای سایت: نوفا