برنامه ها و فعالیتها
منشورات دفتر قم
--------------------------------
سیره امام خمینی
یاران امام و انقلاب
همایشها و نشستهای علمی
------------------------------
-------------------------------
پاسخ به پرسشهای شرعی
دانشنامه امام خمینی (س)
مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)
گر سالک او منازلی سیر کند ** خود مسلک نیستی بود منزل ما/ صد قافله دلْ بار بمقصد بستند ** بر جای بماند این دل غافِل ما/ گر نوح ز غرق سوی ساحل ره یافت ** این غرق شدن همی بوَد ساحِل ما
خوردن وآشامیدن اگر از روی عمد باشد روزه را باطل می کند. فرقی نمی کند که خوردن چیزی باشد که معمول است؛ مثل نان و آب، یا غیر معمول است؛ مثل خاک وشیره درخت
کسی که می خواهد روزه مستحبی بگیرد، باید روزه قضا یا روزه واجب دیگری بر عهده او نباشد. و کسی که برای بجا آوردن روزه میتی اجیر شده، می تواند روزه مستحبی بگیرد.
از شرایط صحیح بودن روزه این است که روزه برای خودش یا شخص دیگری ضرر نداشته باشد و دیگر اینکه توانایی گرفتن روزه را داشته باشد. پس در موارد زیر روزه گرفتن واجب نیست:
ترس از پیدایش بیماری و ضرر به واسطه آن، اگر منشأ عقلایی دارد و مورد اعتنای عقلا باشد، ملحق به موردی است که روزه برای بیماری ضرر دارد؛ بنابر این با وجود چنین ترسی روزه صحیح نخواهد بود و روزه نگرفتن جایز بلکه واجب است.
یکی از شرایط صحیح بودن روزه این است که روزه برای خودش یا شخص دیگری ضرر نداشته باشد و دیگر اینکه توانایی گرفتن روزه را داشته باشد. پس در موارد زیر روزه گرفتن واجب نیست:
مسافرت در ماه رمضان از روی اختیار ـ هر چند برای فرار از روزه باشد ـ جایز است. هرچند مسافرت در ماه رمضان تا روز بیست و سوم کراهت دارد مگر آنکه سفر حج یا عمره باشد و یا به خاطر مالی باشد که می ترسد تلف گردد
حکم نماز و روزه یکسان است مگر در مواردی که استثنا شده است؛ پس کسی که نمازش شکسته است روزه بر او واجب نیست و کسی که نمازش تمام است، باید روزه بگیرد.
یکی از شرایط صحت روزه آن است در سفری که موجب شکسته شدن نماز است نباشد، بنابر این روزه مسافر اگرچه مستحبی باشد، صحیح نیست.
یکی از شرایط وجوب، بلوغ است اگرچه از شرایط صحت روزه نیست. بلوغ شرط وجوب است نه شرط صحت، پس بچه ممیز که خوب و بد را تشخیص می دهد اگر روزه بگیردروزه اش صحیح است.
حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ، ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر نمایندگی قم
آدرس: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، کوچه24(ممتاز)، پلاک85
کد پستی: 15615 ـ 37156
تلفن: 9 ـ 37742247 ـ 025
نمابر: 37742250 ـ 025
پست الکترونیک: Qom@icpikw.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است.پیاده سازی و اجرای سایت: نوفا