کد مطلب: 4932 | تاریخ مطلب: 30/03/1402
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

حج آهنگ میهمانی خداست

حج آهنگ میهمانی خداست

امام خمینی: خودخواهی و خودبینی موجب نقص معنویت حج می شود

حج آهنگ میهمانی خداست

حسن پویا

 حج، به معنای قصد و آهنگ کاری مهم را داشتن است. در شرع انور، قصد طواف خانه خدا به عنوان عبادت با شرایطی خاص و در ایّام خاص «حج» نام گرفته است. حج ابراهیمی نیز، حجی جامع و کامل است که با اهداف خاصی، مطابق با اهداف حضرت ابراهیم(ع) به انجام می‌رسد و ماه ذی الحجه یاد آور مراسم با شکوه هر ساله اجتماع بزرگ حجاج در مکه مکرمه و مدینه منوره است.

پیشینه طواف خانه خدا به عبادت و طواف فرشتگان برگرد «بیت المعمور» بر می‌گردد. در روایات آمده است که حضرت آدم پس از هبوط به زمین، به فرمان الهی، مأمور ساختن کعبه و برگزاری مراسم حج شد. (وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص ۲۰۸ و۲۱۰). این سنت الهی در طول تاریخ بشریت با فراز و نشیب هایی روبرو شد تا اینکه با بعثت پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، حج یکی از واجبات الهی شد و برای آن احکام و دستوراتی بیان گردید و بر مسلمانان واجب شد که حداقل هر کس استطاعت دارد در عمر خود، یک سفر به حج برود و آن را به عنوان واجب الهی در ماه ذی الحجه به تمام و کمال به انجام برساند: ولله علی الناس حجّ البیت من استطاع الیه سبیلا. (آل عمران، ۹۷) و برای خدا، بر مردمان واجب است که آهنگ خانه خدا کنند، هر آنکس که توانایی رفتن را دارد.

در آثار فقهی قدیم و جدید، به صورت مفصل بحث حج و احکام آن مطرح شده است، چنانکه در کتب روایی نیز، روایات بسیاری به این امر اختصاص یافته و در فصول مختلف، احکام، آثار، عظمت و جایگاه حج بیان شده است.

امام خمینی در کتاب فقه فتوایی تحریر الوسیله به این مهم پرداخته و در جلد اول آن با عنوان کتاب الحج، حدود ۱۰۰ صفحه احکام و شرایط آن را بیان داشته و آن را از ارکان دین دانسته و ترک آن را از گناهان کبیره، شمرده است.

ایشان در یبان ابعاد اجتماعی ـ سیاسی حج، اصطلاح حج ابراهیمی ـ محمدی را ابداع کرد. (صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۸۹) و آن را مثابه کنگرۀ بزرگ و سراسری مسلمانان جهان، به دعوت حضرت ابراهیم(ع) و حضرت محمد بن عبدالله(ص) دانست و معتقد بود باید حاجیان در مناسک و اعمال حج، ضمن اظهار اطاعت و بندگی، روحیه مقاومت در برابر طاغوت‌های جهان خوار را در خود ایجاد کنند و از آنان برائت بجویند:

این کنگرۀ سراپا سیاست که به دعوت ابراهیم و محمد ـ صلی الله علیها و آلهما ـ برپا می‌شود و از هر گوشۀ دنیا و از هر فج عمیق در آن اجتماع می‌کنند، برای منافع «ناس» است و قیام به قسط است و در ادامۀ بت شکنیهای ابراهیم و محمد است و طاغوت شکنیها و فرعون زدودنهای موسی است. (همان)

ایشان می‌افزاید:

در فریضۀ حج که لبیک به حق است و هجرت به سوی حق تعالی به برکت ابراهیم و محمد است، مقام «نه» برهمه بتها و طاغوتهاست و شیطانها و شیطان زاده هاست. (همان)

از نگاه ژرف اندیش امام خمینی، حج دارای ابعاد مختلفی است که متأسفانه مسلمانان از برخی از آنها غافل هستند و به فریضه حج، تنها به عنوان یک عمل عبادی و مناسکی نگاه می‌کنند و به ظواهر اعمال حج، بیشتر از باطن و حقیقت حج توجه دارند.

 

بعد معنوی و سیاسی اجتماعی حج

عالمان و اندیشمندان بسیاری دربارۀ بعد معنوی ـ عرفانی و سیاسی _ اجتماعی حج قلم زده‌اند و در این زمینه آثار ارزشمندی را عرضه داشته‌اند و آن را دارای ابعاد معنوی و اجتماعی فراوانی دانسته و در اسرار حج به تصویر کشیده‌اند. پوشیدن لباس احرام، لبیک به ندای حق، طواف بر گرد خانه خدا، سعی صفا و مروه، حضور در سرزمین عرفات و مشعر و منی، انجام قربانی و رمی جمرات و... دارای اسرار فراوان عرفانی ـ معنوی و اجتماعی است.

امام خمینی در زمینه مسائل معنوی حج می‌فرماید:

وجهات معنوی حج بسیار است. و مهم آن است که حاجی بداند که کجا می‌رود و دعوت کی را اجابت می‌کند و میهمان کیست، و آداب این میهمانی چیست؛ و بداند هر خودخواهی و خودبینی با خدا خواهی مخالف است و با هجرت الی الله مباین و موجب نقص معنویت حج است. (همان، ج ۱۹، ص ۳۳۷)

ایشان در پیام دیگری به حجاج بیت الله الحرام می‌فرماید:

اکنون که در آستانه فریضۀ مبارکۀ حج هستیم، لازم است توجهی به ابعاد عرفانی و روحانی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آن داشته باشیم... از آنجا که در این مناسک عجیب، از اول «احرام» و «تلبیه» تا آخر مناسک، اشاراتی عرفانی و روحانی است که تفصیل آنها در این مقال میسّر نیست، اکتفا به بعض اشارت تلبیه می‌کنم.

لبیک‌های مکرر از کسانی حقیقت دارد که ندای حق را به گوش جان شنیده و به دعوت الله تعالی به اسم جامع جواب می‌دهند. مسئله، مسئله حضور در محضر است و مشاهده جمال محجوب. (همان، ج ۱۹، ص ۲۲)

 

در جای دیگر می‌فرماید:

لبیک‌های شما جواب دعوت حق تعالی باشد و خود را محرم برای وصول به آستانۀ محضر حق تعالی نمایید، و لبیک گویان برای حق نفی شریک به همۀ مراتب کنید و از «خود»، که منشأ بزرگ شرک است، به سوی او ـ جل و علا ـ هجرت نمایید. (همان، ج۱۹، ص ۲۵ ـ ۲۶)

ایشان معتقد بود، ابعاد درونی حج مهجور مانده و به فراموشی سپرده شده و تنها به اعمال ظاهری اکتفا شده است. درد آور آن است که برخی افراد آنچنان در ظواهر فرو رفته اند و جلوه‌های ظاهری چشم و دل آنان را پر کرده که هرگز از این سفر عظیم توشۀ معنوی و اخلاقی بر نمی گیرند و ثمرۀ این سفر با عنوان حاجی بدون خلاصه شده است. از این رو تأکیدهای مکرر و هر ساله در پیام‌های امام خمینی به حجاج دربارۀ ابعاد مختلف حج و تذکر به آنها جهت توجه به همه ابعاد حج ابراهیمی و محمدی موج می‌زند.

ایشان می‌فرماید:

اکنون که حجاج بیت الله الحرام از خانۀ تن و دنیا مهاجرت الی الله و رسوله، که خانۀ دل است، می‌کنند و همه چیز جز محبوب حقیقی در ورای آنان است بلکه چیزی جز او نیست که درون و برون داشته باشد، باید بدانند که «حج ابراهیمی محمدی» ـ صلی الله علیها و آلهما ـ سالهاست غریب و مهجور است، هم از جهات معنوی و عرفانی و هم از جهات سیاسی ـ اجتماعی. (همان، ج ۲۰، ص ۸۸ ـ ۸۹)

 

آثار حج ابراهیمی ـ محمدی

حج به عنوان یک عمل واجب و عبادی، نشان از تعبّد حج گزار دارد و بدینسان تغییرات روحی و معنوی در حاجی ایجاد می‌کند. حج گزار با انجام این واجب الهی خود را در پیشگاه الهی سرافراز می‌بیند که توانسته است، عمل بسیار مهم و واجبی را به انجام برساند و بندگی خویش را اثبات کند. با رفتن به این سفر الهی، خود را بیش از پیش مشتاق می‌بیند و آرزو می‌کند که این فریضه الهی را تکرار کند.

حج بانگاهی اجتماعی و سیاسی نیز می‌تواند آثار فراوانی را برای جوامع اسلامی داشته باشد. چنانکه امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرماید: الحجّ تقویة للدین؛ حج برای تقویت دین و همبستگی مسلمانان است. (نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲)

یکی دیگر از آثاری که برای حج می‌توان ترسیم کرد شناسایی و شناساندن وضعیت مسلمان در سراسر عالم است. با خبر بودن مسلمانان از حال یکدیگر، برای رفع نیازهای آنان و توجه به مشکلات آنان، می‌تواند بسیار سودمند و راه گشا باشد. امام خمینی معتقد است:

چه فرصتی بالاتر و والاتر از کنگرۀ عظیم حج که خداوند متعال برای مسلمانان فراهم آورده است و مع الأسف ابعاد مختلف این فریضۀ عظیم سرنوشت ساز به واسطۀ انحرافهای حکومت‌های جور در کشورهای اسلامی و آخوند‌های فرومایه درباری و کج فهمیهای بعضی از معممین و مقدس نماها در تمام کشورهای اسلامی در پردۀ ابهام باقی مانده است. (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۲۰ ـ ۲۱)

امام خمینی در پیام خود به حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بر این نکته تأکید می‌کند که مسلمانان از فرصت حج برای ارتباط و استحکام و همدلی بهره ‌ببرند و می‌فرماید:

زائران محترم... در کنار خانه خدا و مرقد پیامبر اکرم(ص) بیعتها و پیوندهای دوستی و ارتباط آینده را با مسلمانان محکم کنند و حدیث انقلاب و لطف خدا را به آنان بازگو نمایند. (همان، ج ۲۰، ص ۳۴۵)

یکی دیگر از آثار بارز و روشن مراسم عبادی ـ سیاسی حج، کمک به بیداری مسلمانان و گسترش آن به سراسر جهان اسلام است، زیرا مسلمانان می‌توانند در کنار اعمال حج با گفتگوهای سازنده و با تبادل اطلاعات، موجب بیداری اذهان خفته و گرفتاران در بند قدرت‌های طاغوتی، بشوند.

امام خمینی در سخنرانی عید قربان در سال ۱۳۵۹ در حضور سفیران کشورهای اسلامی، ضمن سخنان مفصّلی دربارۀ عبادی ـ سیاسی بودن اسلام، قدرت مسلمانان، قدرت اسلام و منابع کشورهای اسلامی می‌فرماید:

معنی صدور انقلاب، این است که همه ملتها بیدار بشوند و همه دولتها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و از این سلطه بودنی که هستند و از اینکه همه مخازن آنها دارد به باد می‌رود و خودشان به نحو فقر زندگی می‌کنند، نجات بدهد. (همان، ج ۱۳، ص ۲۸۱)

ایشان اشاره می‌کنند که:

ما همه کشورهای مسلمین را از خودمان می‌دانیم... ما می‌خواهیم این چیزی که در این ایران واقع شد و این بیدرای که در ایران واقع شد و خودشان از ابر قدرتها فاصله گرفتند و دادند و دست آنها را از مخازن خودشان کوتاه کردند، این در همه ملتها و در همه دولتها بشود، آرزوی ما این است. (همان)

افسوس که این آرزوهای بلند چنان که باید و شاید تحقق پیدا نکرد و دستهای پیدا و پنهانی باعث شدند این ایده‌های آرمانی در جهان اسلام و ایران محقق نشود و همگان را به دنیا و ذخارف آن مشغول کردند و دعوای قدرت و قدرت طلبی چنان بلند شد که بسیاری از آنان که امید می‌رفت، ناجی ملت‌های مسلمان باشند، خود در منجلاب زر و زور و تزویر گرفتار شدند.

امید است مسلمانان در سرتاسر جهان، بویژه در ایّام حج از خواب غفلت بیدار شوند و با همبستگی، کشورهای خویش را از تحت سلطۀ اجانب نجات دهند.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات

احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات

«کسانی که احتیاط یا وسوسه ای در امر انتخابات می کنند بهتر است کمال احتیاط را برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام نمایند».‏‏
(صحیفه امام، ج21، ص36)