کد مطلب: 4124 | تاریخ مطلب: 26/08/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

بیست وششم آبان

بیست وششم آبان

ـ پاسخ استفتاء درباره اجازه صرف وجوه شرعیه برای خانواده زندانیان سیاسی (1350)

ـ مصاحبه با خبرگزاری لیبی درباره ادعاهای شاه (1357)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره نظام سلطنتی و مطرود بودن آن (1357)

امروز با امام: بیست‌وششم آبان

 تدوین: محمد رجائی نژاد

ـ پاسخ استفتاء درباره اجازه صرف وجوه شرعیه برای خانواده زندانیان سیاسی (1350)

[محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی خمینی- دام جهاده- بعد عرض التحیة و السلام؛ با توجه به فتاوی حضرت آیت اللَّه در رساله شریفه توضیح المسائل در ابواب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر، و با توجه به بیانات آن حضرت در موارد عدیده راجع به وظیفه شرعی و عرفی همگان، از محضر مبارک استفتاء می‏شود که آیا می‏توان از وجوه شرعیه برای کمک به مخارج خانواده زندانیان سیاسی استفاده کرد یا خیر؟ و در صورت اجازه، وجوه شرعیه مذکور در کدام صنف از اصناف قرار خواهند داشت، و حدود این اجازه تا چه میزان است؟ و السلام علیکم و علی عباد اللَّه الصالحین.]

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

اشخاصی که به حسب وظیفه شرعیه الهیه و برای حفظ اسلام و احکام مقدسه آن و صیانت کشورهای اسلامی از سلطه اجانب- خذلهم اللَّه تعالی- قیام به امر به معروف و نهی از منکر با شرایط مقرره آن نموده‏اند و برای آنها در این انجام وظیفه گرفتاری از قبیل حبس یا قتل پیش آمده است و خانواده آنها محتاج به کمک و سرپرستی هستند، مؤمنین از هر طبقه موظفند که با کمال حفظ احترام آنها به کمک و پشتیبانی آنها قیام کنند، و حاضر نشوند به خانواده برادران غیرتمند خود سخت بگذرد. و مجازند تا ثلث از سهم مبارک امام- علیه السلام- را در این مورد صرف کنند.

از خداوند تعالی قطع ایادی اجانب و عمال خائن آنها را خواستار است؛ و توفیق مؤمنین را در خدمت به اسلام و مسلمین مسألت می‏نماید. إنه ولی النعم.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 399)

ـ مصاحبه با خبرگزاری لیبی درباره ادعاهای شاه (1357)

زمان: 26 آبان 1357/ 16 ذی الحجه 1398

سؤال: [نظر شما در مورد ادعاهای شاه مبنی بر اینکه می‏خواهید کشور را به قطعات گوناگون تقسیم نمایید چیست؟]

جواب: نظر ما این است که شاه دروغ گفته است. ما اگر نظر نداشته باشیم که تمام اقطار اسلام یکی بشود، این چنین نظری نداریم که ایران از هم جدا بشود اینها تبلیغاتی است که شاه می‏کند و واقعیت ندارد.

[موضع شما در مورد کشورهایی که از شاه حمایت نموده و از کشتار فرزندان مردم مسلمان ایران چشم می‏پوشند چیست؟]

- ما آنان را محکوم می‏کنیم و در موقع خودش، اگر اصرار بر این امر داشته باشند، [در روابط خود با آنان‏] تجدید نظر خواهیم کرد.

[به هنگام اعلان شما برای شروع مبارزه مسلحانه بر ضد حکومت پهلوی، آیا از جانب کشورها و خَلقهای عربی و اسلامی مترقی، انتظار کمک دارید؟]

- چنانچه موقع آن رسید، البته مسلمین همه باید به هم کمک کنند.

[به ایرانی اسلامی و پیشرو، در میان خاورمیانه و مشکلات کنونی آن و اوضاع جهانی چگونه می‏نگرید؟]

- ملت ما مسلماً مشکلات را رفع می‏کند و ما نسبت به همه مشکلات مسلط خواهیم شد.

ان شاء اللَّه. و نسبت به سایر دوَل هم با احترام متقابل عمل می‏کنیم.

[موافقتنامه‏های «کمپ دیوید» و تنازل سادات در مورد «بیت المقدس» را چگونه ارزیابی می‏فرمایید؟]

- من جداً او را محکوم می‏کنم.

[آیا توقع آن را دارید که در جهان اسلام بر ضد رژیمهای ارتجاعی که برای محافظت منافع استعمار عمل می‏کنند، یک انقلاب اسلامی مترقی به وجود آید؟]

- ما امیدواریم این طور بشود و همه مسلمین بر ضد استعمار قیام کنند و دولتهایی هم که خیانت به ملت می‏کنند بر ضد آنها هم قیام کنند.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 1)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره نظام سلطنتی و مطرود بودن آن (1357)

«سلطنت و رژیم سلطنتی یک امر باطلی است و باید برچیده بشود... ملت یک جمعیتی هستند که بالفعل و در حال حاضر این جمعیت در این مملکت ساکن هستند و... آیا آنهایی که بعدها می‏آیند...

این قانون منطبق نیست که اگر گفتند ملت ایران اعطا می‏کند یک چیزی را، سلطنت را اعطا می‏کند، عبارت از آن ملتی که بعدها وجود پیدا می‏کنند نیست؛ هر ملت آن وقت ملت است که موجود است بالفعل. اینهایی که الآن موجودند بالفعل، اینها، اطبای ایران- طبیبهایشان اطبای ایران هستند، علمایشان علمای ایران هستند- عرض بکنم که- مهندسین‏شان مهندسین ایران هستند، طوایفشان، طایفه مثلًا کردشان، طایفه ایران است و اما آنهایی که در پانصد سال بعد وجود پیدا می‏کنند، الآن نه از علمای ایران هستند و نه از مهندسین ایران هستند و نه از اطبای ایران هستند و نه ملت ایران. آنهایی که پانصد سال پیش از این موجود بوده‏اند و حالا موجود نیستند، اینها علمای ایران یکوقتی بوده‏اند اما حالا دیگر نیستند؛ تمام شد. مهندسهایشان مهندسین ایران «بوده‏اند»، نه مهندس ایران «هستند». در قانون- آن طوری که حالا اینها به آن تشبث کردند- این است که سلطنت یک موهبتی است الهی که ملت ایران به شخص سلطان می‏دهند. خوب روی این میزان باید همین ملتی که الآن ملت است، این سلطنت را بدهند...

به حَسَب قانون اساسی ملت رأی به ایشان ندادند، برای اینکه ملت اجتماع بر این معنا- همه‏مان می‏دانیم که- نکردند که یک رأیی بدهند به ایشان. ما فرض می‏کنیم که آنها رأی داده باشند؛ یعنی آن طبقه جلویی که زمان رضا خان بودند، آن طبقه‏ای که زمان رضا خان بود، الآن از آنها نیست الّا چهار تا، پنج تا، ده تا، صدتا پیرمرد که اینها ملت ایران نیستند...

باز اشکال دیگر است و آن این است که در قانون دارد که- در همین قانون- که اعطا می‏کند، سلطنت یک موهبتی است الهی که ملت اعطا می‏کند به شخص سلطان؛ در پنجاه سال پیش از این شخص سلطانی که می‏خواست اعطا کند ملت به او عبارت از پدرِ- فرض کنید اگر صحت داشت، صحت که ندارد، حالا اگر صحت داشت- به پدر ایشان [که‏] یک شخصی آن وقت بوده. آنهایی که رأی دادند بعداً گفتند «و سلسله ایشان»! سلسله ایشان «شخص» نیست، یک عنوانی است. «شخص» عبارت از این است. عالِم شخص نیست، این آقا شخص است. قانون می‏گوید که سلطنت موهبتی است الهی که ملت می‏دهند به «شخص» سلطان...

از اول مشروطه که زمان مظفر الدین شاه بوده تا الآن که زمان شماها هست، این چند نفر از سلاطینی که آمدند- که بعد از مظفر الدین شاه یک چند وقتی هم محمد علی میرزا بود و یک مدتی هم احمد شاه بود و بعد هم رضا شاه، شاه شد و بعد این شد- از آن وقت تا حالا به این ماده قانون هیچ عمل نشده: اینکه موهبتی است الهی که ملت اعطا می‏کنند به شخص سلطان. ایشان بیایند یک شاهدی بیاورند که یک ملتی، یک دِهی [که‏] ایشان [را تأیید] بکنند، یک دِه را اگر ایشان درست کردند که- اما آزاد بگذارند مردم را...

خوب، روی این زمینه که سلطنت این آقا قانونی نیست، اولًا یاغی است؛ کسی که سلطنتش قانونی نیست و آمده به زور دارد سلطنت می‏کند- به حَسَب قانون اساسی- ایشان یاغی است...

مجلس هم تا آن اندازه‏ای که ما اطلاع داریم، به آرای مردم نبوده [که‏] مردم بیایند رأی بدهند یک چیزی را در زمان رضا شاه، در زمان محمد رضا شاه. اینها جزء واضحات است. هر کس یادش است. خوب، شما همه‏تان این مجلس را یادتان است...

تمام قراردادهایی که در زمان مشروطه شده است و این قراردادهایی که در زمان رضا خان شده، این قراردادهایی که در زمان محمد رضا خان شده است، تمام این قراردادها بر خلاف قانون اساسی است، به خلاف میل این ملت است...» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 3 ـ 14)

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


حکومتی که موافق میل و رأی مردم نباشد، نمی خواهیم!

حکومتی که موافق میل و رأی مردم نباشد، نمی خواهیم!
«ما می‏خواهیم یک حکومت الهی باشد موافق میل مردم، رأی مردم، و موافق حکم خدا. آن چیزی که موافق با اراده خداست موافق میل مردم هم هست.»
(صحیفه امام، ج‏ 4، ص 461)