کد مطلب: 4105 | تاریخ مطلب: 18/08/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

هجدهم آبان

هجدهم آبان

ـ تقریظ امام خمینی بر تقریرات اصول آیت الله جعفر سبحانی (1334ش)

ـ نامه تسلیت به آقای حسین فومنی؛ درگذشت پدر ایشان (1344)

ـ پیام به علما و روحانیون و دعوت از آنان برای کمک به محرومین (1357)

ـ مصاحبه با خبرنگاران آمریکایی و... درباره توقیف امیر عباس هویدا و مسائل دیگر (1357)

ـ مصاحبه با مجله هفتگی «آمستردام نیوروو هلند» درباره حکومت اسلامی (1357)

ـ مصاحبه با رادیو- تلویزیون هلند درباره اوضاع ایران (1357)

ـ سخنرانی در جمع جوانان فرانسوی؛ اسلام جوابگوی نیازهای بشری (1357)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج؛ شاه، مجرم واقعی است (1357)

ـ حکم به دادستان کل انقلاب؛ عفو جمعی از محکومین دادگاههای انقلاب (1358)

ـ سخنرانی در جمع اعضای انجمن تبلیغات فرهنگ اسلامی خرّم‏آباد؛ قانون اساسی (1358)

امروز با امام: هجدهم آبان

 تدوین: محمد رجائی نژاد

ـ تقریظ امام خمینی بر تقریرات اصول آیت‌الله جعفر سبحانی (1334ش)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و صلی اللَّه علی‏ محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه علی اعدائهم اجمعین.

و بعد، فما منّ اللَّه تعالی علی هذا العبد اتفاق صحابة جمّ من افاضل و عدة من الاعلام- ایّدهم اللَّه تعالی- منهم العالم العلَم التقی صاحب الفکر الثاقب و النظر الصائب الآقا میرزا جعفر السبحانی التبریزی- وفّقه اللَّه تعالی لمرضاته و کثّر اللَّه أمثاله- و لقد جدّ و اجتهد فی تنقیح مباحث الالفاظ من مبحث هذا الفقیر بحسن سلیقته و توضیحها بجودة قریحته؛ فصار بحمد اللَّه و له المنّة صحیفة کاملة لمهمات المسائل. فأسأل اللَّه تعالی توفیقه لِاتمام سایر المباحث و تأییده لبذل الجهد فی طریق الحق و سبیل الهدی‏.

فی تاریخ 24 شهر ربیع المولود 1375

- حرّره: روح اللَّه الموسوی الخمینی- عفی عنه‏

[ترجمه متن:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

سپاس پروردگار جهانیان را و درود خدا بر محمد و خاندان پاکش و لعنت خدا بر تمامی دشمنان آنان‏

خداوند بر این بنده خود منت نهاد و توفیق همراهی و همنشینی گروهی از دانشمندان و فضلا را- که خداوند یاری‏شان فرماید- نصیب من نمود. یکی از آنان دانشمند برجسته و پرهیزکار، صاحب اندیشه تابناک و رأی راست، آقای میرزا جعفر سبحانی تبریزی می‏باشد- که خداوند در راه رضای خویش یاری‏اش فرماید و امثال ایشان را بسیار گرداند- ایشان در راه توضیح و جمع‏آوری مباحث الفاظ این فقیر، با حسن سلیقه و قریحه خویش تلاش فراوانی نموده‏اند، و بحمد اللَّه این تلاش به صورت کتابی در آمده است که حاوی مسائل با اهمیتی می‏باشد

از خداوند متعال توفیق ایشان را برای اتمام دیگر مباحث و تلاش در راه حق و هدایت خواهانم.

به تاریخ 24 ربیع المولود 1375 روح اللَّه الموسوی الخمینی‏]» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 39 ـ 40)

ـ نامه تسلیت به آقای حسین فومنی؛ درگذشت پدر ایشان (1344)

«خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقای آقا حسین فومنی- دامت توفیقاته‏

به عرض می‏رساند، پس از تشرف به اعتاب مقدسه از فوت مرحوم حجت الاسلام آقای والد- رحمه اللَّه تعالی- مطلع شدم. و چون اطلاع رسید که تلگرافات این جانب را به ایران نمی‏رسانند چنانچه نوعاً تلگرافات ایران را به حقیر نرسانده‏اند، بدین وسیله مصیبت وارده را تسلیت می‏گویم. از خدای تعالی ادامه توفیقات جنابعالی را خواستار و ملتمس دعا هستم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 12)

ـ پیام به علما و روحانیون و دعوت از آنان برای کمک به محرومین (1357)

«خدمت ذی شرافت عموم علمای اعلام و حجج اسلام ایران- دامت برکاتهم و علت کلمتهم‏

پس از اهدای سلام و تحیات وافره، به عرض محترمتان می‏رساند، در این موقع که دست جنایتکاران و دژخیمان شاه بیش از پیش به خون جوانان و اطفال ما آغشته شده است، و کشتگان و مجروحان بسیاری به جا گذاشته و عده کثیری را در سراسر کشور بی‏خانمان و بی‏سرپرست نموده است، و حضرات آقایان و این جانب را به عزا نشانده است؛ در این موقع که اعتصابات و تعطیلات عمومی برای اعتراض به دستگاه جبار و احقاق حق مردم بی‏پناه صورت گرفته است؛ بدیهی است این حوادث ضایعاتی را به دنبال دارد و قشرهایی از کسبه و کارمندان و کارگران محترم و محروم دچار مضیقه شده و می‏شوند؛ و این امر موجب نگرانی شدید این جانب است؛ لهذا از حضرات آقایان تقاضای محترمانه دارم که در تمام شهرستانها و توابع آنها، هیأتهایی را که مورد وثوق هستند انتخاب و مقرر فرمایید تا نیاز نیازمندان را، چه از حیث لزوم جراحی و چه از حیث فقدان سرپرست، و چه در اثر گرفتاریهای اقتصادی‏ای که در اثر اعتصابات و تعطیلات بحق خود با آن دست به گریبانند، بر طرف نموده و به قدر مقدور نیازهای آنان را رفع کنند تابا پشتگرمی با اعتصابات خود ضربه شدیدی بر پیکر دشمن وارد آورند. و بر ملت شجاع و آگاه است که خود نیز مستقیماً به خواهران و برادران خود کمک کنند و دیْن الهی خود را ادا نمایند.

حضرات آقایان مجازند از سهم مبارک امام- علیه السلام- در این امر مشروع و مقدس صرف نمایند؛ و وکلای این جانب در هر جا که هستند مجازند تا نصف سهم مبارک امام- علیه السلام- را صرف این نیازها نمایند. و نیز حضرات آقایان از بازرگانان و مردم خیرخواه دعوت نموده و آنان را تشویق کنند تا نگذارند برادران و خواهران آنان که در راه اسلام و احقاق حق خود صدمه دیده‏اند، و به ملت بزرگ خدمت کرده‏اند و در راه آن خون داده‏اند، به سختی بیفتند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و سربلندی ملت عظیم الشأن اسلام و ایران را خواستارم و قطع ایادی اجانب را امیدوار. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 408 ـ 409)

ـ مصاحبه با خبرنگاران آمریکایی و... درباره توقیف امیر عباس هویدا و مسائل دیگر (1357)

سؤال: [حضرت آیت اللَّه، پس از این ناراحتیها و ناآرامیهای اخیر دانشجویان‏[1] و سپس روی کار آمدن یک دولت نظامی، آیا شما فکر می‏کنید اوضاع کنونی برای سرنگونی شاه است؟ و آیا توقیف آقای هویدا نخست وزیر اسبق، تغییری در اوضاع ایجاد کرده است؟ و بالاخره آیا شما هواداران خودتان را به یک مبارزه مسلحانه علیه شاه، تشویق و توصیه خواهید نمود؟]

جواب: دولت نظامی تأثیری در مسائل ایران ندارد، بلکه در ازدیاد ناراحتیها و اعتصابات و تظاهرات، نقش اساسی دارد. لذا پس از تشکیل حکومت نظامی، مسائل بدین صورت که ملاحظه می‏کنید تشدید شده است. چنانچه توقیف هویدا هم اثری ندارد. این هم یک مانوری است که خیال می‏کنند برای اسکات مردم این گونه امور تأثیر دارد. چیزی که بلااشکال تأثیر فی الجمله دارد، این است که خود شاه و سلسله او بروند و آن وقت یک آرامش نسبی حاصل خواهد شد. و اما روش ما، در مبارزه، عجالتاً همین است که هست و من امید این را دارم که همه مسائل را حل کند. لکن اگر طول کشید و احتیاج افتاد تجدید نظر خواهیم کرد.

[حضرت آیت اللَّه، برای جانشینی رژیم کنونی، شما خواستار جمهوری اسلامی هستید. چنین دولتی، آیا آزادیهای دموکراتیک را برای همه مردم تضمین خواهد کرد؟ و در چنین دولتی نقش خود شما شخصاً چه خواهد بود؟ ضمناً در مورد آزادیهای دموکراتیک می‏خواهیم بدانیم آیا کمونیستها و مارکسیستها آزادی اظهار عقیده و بیان خودشان را دارند یا نه؟]

- دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنای واقعی است و برای همه اقلیتهای مذهبی آزادی به طور کامل هست و هر کس می‏تواند اظهار عقیده خودش را بکند. و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطقها را با منطق جواب خواهد داد. و اما من هیچ فعالیت در داخل خود دولت ندارم و به همین نحو که الان هستم، وقتی هم که دولت اسلامی تشکیل شود، نقش هدایت را دارم.

[سیاست خارجی جمهوری اسلامی، خصوصاً در رابطه با ابرقدرتها، چه خواهد بود؟]

- سیاست دولت اسلامی، حفظ استقلال، آزادی ملت و دولت و کشور و احترام متقابل بعد از استقلال تمام خواهد بود و فرقی بین ابرقدرتها و غیر آنها نیست.

[شما نفوذ غرب بخصوص امریکا را مذموم شمرده‏اید. این نفوذ چگونه می‏تواند محدود شود؟ ایران به این ترتیب کنونی به فنون و تکنولوژی غربی وابسته است و غرب هم احتیاج مبرمی به نفت خام شما دارد؟]

- حکومت اسلامی و خواست ملت ما، برای همین است که نفوذ غرب و همه کشورها را در ایران از بین ببرد. وقتی یک ملت با تمام اقشار آن برای یک هدف قیام کردند، هیچ نفوذی نمی‏تواند خلاف آن را تحمیل کند. و اما قضیه نفت، ما بعد از اینکه استقلال خود را به دست آوردیم و نفت در اختیار ما قرار گرفت، می‏خواهیم بر حسب اختیار خودمان نفتمان به فروش رود و ارز گرفته و صرف مصالح کشور کنیم. ما از حیث فروش مضایقه‏ای نداریم، لیکن نه مثل فروشی که الان انجام می‏گیرد.

[حضرت آیت اللَّه، تا چه مدت انتظار خواهید کشید که شاه روی کار باشد و بعد دستور جهاد مسلحانه بدهید؟]

- تا وقتی مأیوس شوم از اینکه به ترتیبی که در پیش است مقصود ما حاصل نشود.

[برای یکشنبه آینده در تهران دستور اعتصاب عمومی صادر شده است. آیا این آغاز یک مبارزه جدی با دولت نظامی کنونی در ایران است؟]

- مبارزه، به همین شکلی که هست همیشه جدی بوده، منتها نوسان داشته است. البته حکومت نظامی و دولت نظامی، موجب ناآرامی مردم و بیشتر شدن این اعتصابات و تظاهرات شده است.

- [نتیجه مذاکرات شما با آقای دکتر کریم سنجابی و جبهه ملی چه بوده است؟]

- مذاکرات به آن معنایی که گفته می‏شود توافق حاصل شده است نبوده. من مسائلی را که مورد نظرم بوده طرح کردم و آنها قبول کردند. من مسائلی را که همیشه خواست ملت است طرح می‏کنم، هر کس آن را پذیرفت به خواست ملت عمل کرده است. خواست ملت، رفتن شاه و استقرار حکومت اسلامی است. به تظاهرات بنگرید.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 410 ـ 412)

ـ مصاحبه با مجله هفتگی «آمستردام نیوروو هلند» درباره حکومت اسلامی (1357)

سؤال: [چه چیز را از شاه خُرده می‏گیرید، مشروعیتش، اختناقش و یا اعمال اقتصادی و اجتماعی‏اش؟]

جواب: اولًا در آغاز، سلطنت شاه و نیز پدرش بر خلاف میل ملت بوده، و ثانیاً از ناحیه اجانب و برای حفظ منافع آنان بر ما تحمیل شده است. به همین جهت کلیه برنامه‏های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی وی همگی بر خلاف مصالح مردم انجام شده که نتایج زیانبار آن در همه زمینه‏ها اکنون مشهود است.

[چرا تغییر جهت شاه، شما را قانع نمی‏کند؟ آیا مردم ایران از «پاکسازی» نظامیان راضی نخواهند شد؟ چگونه در مقابل ارتش مقاومت می‏کنید؟]

- شاه زیر فشار ملت تن به این تغییر جهت داده است و این برای رهایی از بن‏بستی است که گرفتار آن شده است تا آتش خشم مردم را خاموش کند و سپس با تجدید قوا مجدداً دست به خیانت بزند. و در برابر ملت، نه ارتش و نه هیچ قدرتی نمی‏تواند بایستد. مگر تا کنون شاه با اتکای به ارتش حکومت خود را تحمیل نکرده است؟ و می‏بینیم شکست خورده است.

[اگر شاهنشاهی از بین برود، چگونه می‏خواهید جمهوری اسلامی خود را از پایه بسازید به طوری که مطمئن باشید که از تغییرات، کسانی که از رژیم شاه استفاده کرده‏اند دوباره به نفع خود استفاده نکنند؟]

- ما با تکیه بر دستورات اسلامی و اجرای مقررات آن در همه زمینه‏ها تلاش خواهیم کرد، که از سویی دست عناصر فاسد کوتاه شود و از طرفی انگیزه‏های فاسدکننده نابود شود. و دیگر اینکه عموم مردم را موظف می‏دانیم که انحراف از مسیر اسلامی را در هر کجا که می‏بینند از پایین ترین و بالاترین مقامات بلافاصله جلوگیری کنند. و بدین ترتیب از رشد فساد جلوگیری می‏شود و مجال بر عناصر فاسد نیز بسته می‏ماند

- [بازگشت به قوانین قرآن برای زنان، مردم عامی، و در مورد تفریحات- الکل، فیلم و غیره- به چه معنی است؟]

- در نظام اسلامی، زن به عنوان یک انسان می‏تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت یک شی‏ء. نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند که به او چنین بیندیشند. و در مورد آنچه را که به نام تفریحات شناخته شده است، اسلام با هر چیزی که انسان را به پوچی و از خود بیگانه شدن می‏کشاند، مبارزه می‏کند. شرابخواری و میگساری در اسلام ممنوع است. فیلمهای منحرف‏کننده از اخلاق متعالی انسانی، ممنوع است.

[برنامه شما راجع به اصلاحات ارضی، برنامه صنعتی کردن، فروش مواد اولیه مثل نفت و موضع شما در مورد اوپک و جنگ اعراب چیست؟]

- ایران بسرعت می‏تواند مشکل کشاورزی خود را حل کند، به طوری که هم کشاورز به یک زندگی انسانی در حد دیگران برسد و هم مملکت از واردات مواد غذایی بی‏نیاز گردد. و ما برای صنعتی شدن کشور تلاش می‏کنیم، و لکن نه صنعت مونتاژ که هم کشور را هر چه بیشتر به اجانب وابسته کرده است و هم اکثریت فقیر و محروم را در خدمت مشتی ثروت‏اندوز متجاوز قرار داده است.

[آیا بعد از تمام شدن مدت ویزای توریستی شما تا دو ماه دیگر، مایل هستید فرانسه را به قصد یک کشور دیگر اروپای غربی ترک کنید؟ آیا به هلند خواهید رفت؟]

- اقامت من در پاریس موقتی است و در اولین فرصت که امکان فعالیت در یک کشور اسلامی داشته باشم به آنجا می‏روم.

[در مورد تحویل کشتی هلندی به نیروی دریایی ایران در حالی که کشور بشدت از طرف امریکا مسلح شده است چه فکری می‏کنید؟]

- اصلی که غیر قابل تغییر است این است که سیاست خارجی ما باید بر مبنای حفظ آزادی و استقلال کشور و نیز حفظ مصالح و منافع ملت ایران باشد. ولی در خصوص این گونه مسائل، مسئولین فنی دولت منتخب، در آینده آنها را بررسی می‏کنند و دولت تصمیم می‏گیرد.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 413 ـ 414)

ـ مصاحبه با رادیو- تلویزیون هلند درباره اوضاع ایران (1357)

سؤال: [نام شما بر سر زبان جوانان ایران است. چگونه می‏خواهید این محبوبیت عجیب را پاسخ بدهید؟]

جواب: آنها تشخیص دادند که ما همان مطالبی را تعقیب می‏کنیم که در نهاد آنها و آرزوی دیرینه آنهاست و ما را خدمتگزار خود می‏دانند. از این جهت به ما علاقه دارند، کما اینکه من به آنان علاقه دارم.

[موقعیت کمونیستها را در ایران چگونه ارزیابی می‏کنید؟ تا چه اندازه و علل ارزیابی؟ نظر شوروی درباره وضع فعلی چیست؟]

- کمونیستها در ایران قدرتی ندارند. تقریباً همه ایرانیان مسلمان هستند و در این نهضت ثابت کردند که چقدر به اسلام علاقه دارند و حکومت اسلامی می‏خواهند. اما شوروی، مانند سایر ابرقدرتها پشتیبانی از شاه می‏کند، و این ابرقدرتها با این پشتیبانی می‏خواهند شاه را حفظ کنند، لکن دیر شده است و نمی‏توانند او را حفظ کنند، ملت، شاه را نمی‏خواهند، او باید برود.

[در وضع فعلی فرانسه، بعضی از وکلای مجلس راجع به اقامت شما در فرانسه از دولت سؤالاتی کرده و اظهار نگرانی نموده‏اند. نظر حضرت عالی چیست؟]

- ما از دولت فرانسه که همیشه خود را از طرفداران حقوق بشر معرفی می‏کند، انتظار داریم همگام با ما، نهضتی را که علیه ظلم و ستم شاه در ایران برپا شده است و هیچ مطلبی غیر از مطالب مشروعه اولیه حقوق بشر را خواستار نیست، تأیید نماید و به پشتیبانی ما برخیزد. و اگر آزادیخواه است، آزادیخواهی خود را به اثبات برساند. و از ملت فرانسه انتظار داریم که از ملت ایران دفاع نماید، ملتی که زیر پای ابرقدرتها هر روز کشته و زخمی می‏دهد و باز برای احقاق حقوق خود دست از مبارزات آزادیخواهانه خود برنداشته است.

- [می‏توان گفت، بعد از به وجود آمدن دولت جدید و زندانی کردن عده‏ای،[2] مسأله و موقعیت جدیدی به وجود آمده است؟]

- ایران از مدتی پیش با حکومت نظامی اداره می‏شود و این کارهایی که شاه می‏کند، مانورهایی است که تأثیری در نهضت ما ندارد و طرحهایی است که به تحریک شاه و اجانب عمل می‏شود، ولی فایده‏ای برای شاه ندارد. شاه شدیداً مورد خشم ملت واقع شده است. دولت نظامی، وجود و عدمش یکسان است.

[آیا یک هماهنگی بین کلیه نیروهای مخالف در ایران امکانپذیر است؟]

- ما نیروی مختلفی نداریم. ملت ایران به تمام معنی بپاخاسته است که حق خودش را مطالبه کند. و آنهایی که وابسته به شاه هستند و از او جیره‏خواری می‏کنند، آنها می‏شود مختلف باشند، تا با یک سیاست هماهنگی پیدا کنند. ملت ایران یکپارچه است و هر شخصی که با خواست ملت ایران مخالفت کند، خائن است.

[آیا شما آماده فرمان دادن حرکت مسلحانه علیه شاه هستید که قاعدتاً جنگ داخلی را در بر خواهد داشت؟]

- ما امیدواریم، بدون جنگ مسلحانه به پیروزی برسیم و شاه کنار برود. و اگر چنانچه یک وقت اقتضا کرد، مبارزه مسلحانه را مورد بررسی قرار می‏دهیم‏.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 415 ـ 416)

ـ سخنرانی در جمع جوانان فرانسوی؛ اسلام جوابگوی نیازهای بشری (1357)

«... حکومت اسلام و شخص اول، که خلیفه است بر مسلمین و به منزله سلطان است نسبت به مسلمین، زندگی عادی‏اش از افراد طبقه سه پایین تر و با مردم، با همین طبقه فقرا، همدرجه در زندگی هستند؛ و عدالت اجتماعی و عدالتهایی که اجرا می‏کند اسلام به مصلحت تمام طبقات، سابقه در بشر ندارد. حکومت اسلام مثل حکومتهای دیگر از قبیل سلاطین، از قبیل رؤسای جمهوری نیست. حاکم اسلام حاکمی است که در بین مردم، در همان مسجد کوچک مدینه می‏آمد جلوس می‏کرد و آنهایی که مقدرات مملکت دستشان بود، مثل سایر طبقات مردم در مسجد اجتماع می‏کردند؛ و طوری بود اجتماعشان که کسی که از خارج می‏آمد نمی‏فهمید که کی رئیس مملکت است و کی صاحب منصب است و کی از فقراست. لباسْ همان لباس فقرا و عشرتْ همان عشرت فقرایی. و در اجرای عدالت طوری بود که اگر چنانچه یک نفر از پایین ترین افراد ملت بر شخص اول مملکت، بر سلطان، بر رعیت ادعایی داشت و پیش قاضی می‏رفت، قاضی شخص اول مملکت را احضار می‏کرد و او هم حاضر می‏شد؛ و اگر چنانچه حکم بر خلاف او می‏کرد تسلیم بود...

ما می‏خواهیم اسلام را- لا اقل حکومتش را- به یک نحوی که شباهت داشته باشد به اسلام اجرا بکنیم تا شما معنی دموکراسی را به آن طوری که هست بفهمید، و بشر بداند که دموکراسی که در اسلام هست با این دموکراسیِ معروف اصطلاحی که دولتها و رؤسای جمهوری و سلاطین ادعا می‏کنند بسیار فرق دارد. قوانین الهی طوری نیست که بشود با این مجالس درباره آن- و لو اجمالًا- توضیح داد لکن یک نمونه کوچکی را اینجا من اظهار می‏کنم. قوانین اسلام یک قوانینی است که برای اشخاص هست، فرد فرد بشر، روابطی که هر فرد بشر با خدا دارد، روابطی که هر فرد بشر با پیغمبر اسلام دارد، با حکومت دارد، روابطی را که هر فرد با فرد دیگر باید داشته باشد، روابطی که هر فرد با غیر ملت خودش باید داشته باشد- کلیه روابطی که امکان دارد بین یک بشر با افراد دیگر بشر یا جوامع بشری باشد- در اسلام مطرح است و حکم دارد. این احکامْ بسیاری راجع به روابط بشر با خداست...» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 417 ـ 419)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج؛ شاه، مجرم واقعی است (1357)

«... یک آدمی دوازده- سیزده سال مشغول خیانت و مشغول چپاولی بوده و شما اطلاع نداشتید، شما لیاقت اینکه در این پست باشید- اگر پستی باشد- شما همچو لیاقتی نداری! آدم نالایقی هستی!...

مردم بازی نمی‏خورند...

اسلام می‏خواهد که زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زنها را نجات داده است از آن چیزهایی که در جاهلیت بود. آن قدری که اسلام به زن خدمت کرده، خدا می‏داند به مرد خدمت نکرده؛ آن قدر که به زن خدمت کرده...» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 420 ـ 428)

ـ حکم به دادستان کل انقلاب؛ عفو جمعی از محکومین دادگاههای انقلاب (1358)

«جناب آقای دادستان کل انقلاب اسلامی ایران‏

به مناسبت حلول عید سعید غدیر- مبدأ نصب امامت امت- تمام کسانی که در دادگاههای انقلابی جرمهای آنان طوری بوده که کمتر از دو سال محکوم به حبس شده‏اند مورد عفو قرار گیرند. دستور دهید به پرونده‏های آنان به اسرع وقت رسیدگی و آنان را آزاد کنند. لازم است به شکرانه این نعمت از خطاهای خود در پیشگاه خداوند متعال توبه کنند.» (صحیفه امام، ج‏11، ص: 19)

ـ سخنرانی در جمع اعضای انجمن تبلیغات فرهنگ اسلامی خرّم‏آباد؛ قانون اساسی (1358)

«... اسلام، حکومتش حکومت قانون است؛ یعنی قانون الهی، قانون قرآن و سُنَّت است. و حکومت، حکومتِ تابع قانون است؛ یعنی خود پیغمبر هم تابع قانون، خود امیر المؤمنین هم تابع قانون، تخلّف از قانون یک قدم نمی‏کردند و نمی‏توانستند بکنند...

اسلام دیکتاتوری ندارد، اسلام همه‏اش روی قوانین است. و آن کسانی که پاسدار اسلام‏اند، اگر بخواهند دیکتاتوری کنند، از پاسداری ساقط می‏شوند به حسب حکم اسلام...» (صحیفه امام، ج‏11، ص: 20 ـ 26)



[1] - تظاهرات 13 آبان دانشجویان که منجر به شهادت عده‏ای از ایشان شد.

[2] - کابینه نظامی غلام رضا ازهاری و دستگیری عده‏ای از مهره‏های وابسته به رژیم، از جمله امیر عباس هویدا.

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


گاهی مسند و ریش و عمامه خطرناک است!

ـ گاهی مسند و ریش و عمامه خطرناک است!

«خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را»
(صحیفه امام، ج‏11، ص: 503)