کد مطلب: 3632 | تاریخ مطلب: 17/02/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

امروز با امام: هفدهم اردیبهشت

امروز با امام: هفدهم اردیبهشت

ـ پیام به علما و روحانیون کرمان؛ سوء نیت رژیم نسبت به احکام اسلام (1342)

ـ نامه به آقای میلانی پیرامون تحریکات دولت و ساواک و لزوم هوشیاری روحانیون (1343)

ـ نامه‏ای در پاسخ به چند پرسش شرعی (1354)

ـ نامه به هیأت امنای مسجد جمکران؛ جمکران، مسجد صاحب الزمان «عج» (1358)

ـ بیانات خطاب به سفیر سومالی؛ شهادت- عدل- اختلافات در جهان اسلام (1358)

ـ سخنرانی در جمع عشایر؛ پایداری ملت در برابر توطئه گران (1358)

ـ اجازه نامه به آقای ابوالحسن بنی صدر؛ تفویض برخی اختیارات به ایشان (1359)

ـ پیام به ملت ایران؛ شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی (1359)

ـ نامه به آقای سید محمدعلی قریشی؛ رسیدگی به اختلاف دو تن از اهالی خمین (1364)

ـ پیام به شورای مدیریت حوزه علمیه قم؛ حفظ ارکان فقه و اصول در حوزه‏ ها (1368)

ـ نامه به آقای احمد جنتی؛ تأمین نیازهای سازمان تبلیغات از محل وجوهات شرعی (1368)

امروز با امام: هفدهم اردیبهشت

 

ـ پیام به علما و روحانیون کرمان؛ سوء نیت رژیم نسبت به احکام اسلام (1342)

«خدمت ذی شرافت حضرات علمای اعلام و حجج اسلام کرمان- دامت برکاتهم و علت کلمتهم‏

محترما به عرض می‏رساند، لازم است از اقدامات حضرات آقایان در اعلای کلمه حق و ابطال باطل تشکر کنم و توفیق و تأیید علمای اعلام را در دفاع از حریم مقدس قرآن و اسلام از خداوند تعالی مسألت نمایم‏

لازم است تذکر دهم که دستگاه جبار نسبت به احکام مقدسه اسلام سوء نیت دارد. رجوع به اعمال ناشایسته و نطقهای آنها در هر فرصت این حقیقت اسفناک را واضح می‏کند. کراراً در بیانات خود گفته‏اند و اعلام نموده‏اند، تساوی حقوق زن و مرد را که در اثر آن چندین حکم ضروری محو خواهد شد. اخیراً وزیر دادگستری‏[1] در طرح خود قید رجولیت و اسلام را از شرایط قضات الغا نمود. دستگاه جبار وسایل اجتماع فرقه ضالّه‏[2] عمال اسرائیل را در لندن فراهم نمود. و به طوری که در بعض روزنامه‏ها منتشر شد به هر یک از دو هزار نفر مسافر یا بیشتر پانصد دلار ارز داد و در قیمت بلیط هواپیما هر نفری را قریب هزار و دویست تومان تخفیف دادند تا جلسه ضد اسلامی را تشکیل دهند و آنها را به عنوان فرقه مذهبی معرفی کردند.

لازم است علمای اعلام متذکر شوند که با جزئی غفلت و اهمال، اسلام و مملکت اسلامی از دست خواهد رفت؛ و با وحدت کلمه مسلمین خصوصا علمای اعلام، خطر مرتفع خواهد شد. باید آقایان جدیت کنند در تحصیل وحدت کلمه، و در تذکر به طبقات مسلمین. و از خطرهای بزرگی که متوجه اسلام است آنها را آگاه کنند. این جانب مصمم هستم که با تمام قوا از اعمال خلاف اسلامی دستگاه جبار جلوگیری کنم، و به خواست خدای متعال پیروزی نهایی با ماست؛ وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیا.[3]

اینک دستگاه فاسد جبار با هر وسیله به هتک و تهدید و ارعاب ما دست زده است و از هیچ جنایتی خودداری نمی‏کند. برای به هم زدن حوزه علمیه به نفع اسرائیل فعالیت می‏کند. با اسرائیل در مقابل دول اسلامی پیمان بسته یا می‏خواهد ببندد. امروز روزی نیست که مسلمین در مصالح اسلام و خودشان نظر نداشته باشند، و نسبت به خطرهای محتمله بی‏تفاوت باشند. تکلیف بر علمای اعلام- کثّر اللَّه أمثالهم- بیشتر متوجه است. آنها کفیل ایتام آل محمد- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- می‏باشند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 223 ـ 224)

ـ نامه به آقای میلانی پیرامون تحریکات دولت و ساواک و لزوم هوشیاری روحانیون (1343)

«حضرت مستطاب آیت‏اللَّه آقای میلانی- دامت برکاته‏

به عرض محترم عالی می‏رساند، مرقوم مبارک که حاوی مطالب عالیه و نصایح سودمند بود، موجب تشکر گردید.

امید است ان‏شاءاللَّه با دوام وجود مبارک مسلمین به عظمت و روحانیت سرفراز باشد.

مطالبی به جناب مستطاب ثقةالاسلام آقای آقامیرزا علی آقای طهرانی تذکر دادم که به عرض برسانند بحمداللَّه فتوری در منطق روحانیت که منطق اسلام و بر مبنای برهان متین است نخواهد راه یافت و در هر موقع مقتضی حقایق اسلام و روش مسلمین را بیان خواهد نمود.

اکنون اخلاص‏مند با مشکلاتی مواجه هستم داخلی که عمده است و خارجی و تاکنون نتوانستم بر آنها فائق آیم امید است از ادعیه خالصه حضرتعالی در تحت قبه مطهره ثامن‏الحجج- علیهم الصلوة و السلام- توفیق حاصل شود.

قضایای اخیر ایران در کمال ابهام است و نمی‏دانم چه شده است که دولت یا سازمان امنیت در این موقع خطیر دست به کارهای تحریک‏آمیز که مخالف مصلحت مملکت است می‏زند. گمان می‏کنم که صلاح در این است که حضرات روحانیون و خطبای محترم با احتیاط رفتار کنند که مبادا خدای نخواسته آلت دست خارجی یا داخلی واقع شوند. اگر به حضرتعالی در این ایام پیشنهاد شد که راجع مقصر امور بود که در جراید منعکس شده است اظهار نظری فرمایید خودداری فرمایید ممکن است به صورت خیرخواهی مطالبی گفته شود برای به دست آوردن فتوی یا کلامی از حضرتعالی که به نظر می‏رسد صلاح نباشد. در هر صورت احتیاط در این موقع تا کشف مطالب لازم است.

مستدعی است در مظان استجابت دعوات منظور نظر مبارک باشم. والسلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته.

روح‏اللَّه الموسوی الخمینی‏

نامه سابق همان‏طور که امر فرموده بودید محو کردم و این نامه را ارسال داشتم.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 521 ـ 522)

ـ نامه‏ای در پاسخ به چند پرسش شرعی (1354)

مخاطب: اسلامی، عبداللَّه‏

بسمه تعالی‏

25 ع 2 95

پس از اهدای سلام مرقوم شریف واصل، توفیق و سعادت جنابعالی را خواستار است. اینک جواب مرقومات:

1- استفتایی که نوشته‏اید در کرمانشاه شده است، ظاهراً اشتباهی واقع شده. کسانی که شغلشان سفر نیست و مثل دوره‏گردها نیستند، در سفر اگر چه هزار مرتبه سفر کنند نمازشان قصر است و باید روزه را بخورند. به آقا[4] هم نوشتم.

2- جنابعالی هر نحو مخارج متعارف بکنید مجازید؛ و از سؤال شما بوی وسواس می‏آید.

3- قضیه بانک اگر از آنها چیزی به عنوان ربا گرفته است، تقاص جایز است که از آنها به همان مقدار یا کمتر بگیرند و محتاج به اجازه نیست.

4- 505 تومان واصل شد برای نماز.

5- هر چه از شما کاغذ رسیده، جواب داده شده است.

6- شما در تمام آن مواردی که سؤال کرده‏اید، مجازید؛ همه را اجازه دادم.

7- مجازند بابت سهم سادات برای آنها چیزی بخرند و بدهند.

8- از جنابعالی امید دعای خیر دارم.

9- شما خوب است در تهران یا قم یک محلی معین کنید که بتوانم بعضی اوقات مکاتبه کنم.

10- بعضی از قبوض آقا را در پاکت شما گذاشته‏ام. و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 88)

ـ نامه به هیأت امنای مسجد جمکران؛ جمکران، مسجد صاحب الزمان «عج» (1358)

[بسمه تعالی. در تاریخ 17/ 2/ 58 پس از مذاکرات و تشکیل جلسات که اعضای هیأت امنا و مدیره مسجد مقدس صاحب الزمان در جمکران با جناب حجت الاسلام آقای شیخ محمد یزدی و سایر مقامات روحانی مسئول حوزه علمیه قم داشته و تبادل افکار نمودند، برای مسائل ذیل تصمیمات مرقوم پیشنهاد شد و تصویب گردید که اقدام به اجرای آن شود:

1- با توجه به اقبال روزافزون مردم به مسجد مقدس صاحب الزمان در جمکران، باید امور حفاظت و رفاه زائران بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و طرحهای جالب و اصلاحی بسیار کامل، که مورد نظر هیأت امنا و مدیره نیز بوده، به فوری با رعایت الأهمّ فالأهمّ به مرحله اجرا درآید.

2- کمکهای مردم که به عنوان کمک به ساختمان و عملیات عمرانی و به عنوان نذورات و هدایا می‏باشد باید فقط در یک شماره حساب به نام مسجد باشد، و فقط یک دفتر هم در مسجد جهت دریافت این وجوه باشد، و شماره حسابی که جدیداً ظرف شش- هفت‏ماهه اخیر به نام خدمه سابق مسجد افتتاح شده بسته شود؛ و همچنین دفتری که جهت اخذ هدایا در مسجد- غیر از دفتر مسجد- باز نموده‏اند نیز تعطیل گردد.

3- با توجه به اینکه مسجد مقدس جمکران یادگاری عظیم از حضرت ولی عصر- ارواحنا فداه- بوده و آن سرور امر به ساختن آن مسجد و توجه شیعیان به آن نموده‏اند (طبق روایت مرحوم شیخ صدوق- رضوان اللَّه علیه) بنا بر این وقف عام محسوب شده و امر تولیت آن با حاکم شرع بوده و اداره آن زیر نظر حاکم شرع با هیأتی از عدول مؤمنین و ثقات مطلع امین و علاقه‏مند به آن جناب (ع) باید باشد؛ و کلیه اموال و عواید حاصله باید با حفظ مصالح مسجد دقیقاً صرف عمران و توسعه و رفع نیازمندیهای آن مکان توسط هیأت مذکور شود؛ و اعضای این هیأت صرف نظر از عشق به خدمت در راه اسلام، سزاوار است که این خدمت را افتخاری انجام دهند و همان طور که در گذشته افتخاری بوده در این زمان هم که نهال مقدس جمهوری اسلامی شروع به رشد نموده، با اقتدار بیشتر به این خدمت افتخاری خود ادامه دهند و در برابر حاکم شرع جوابگوی جزئی و کلی حسابها و عملیات انجام شده باشند. ضمناً روابط اداری با اوقاف جمهوری اسلامی توسط این هیأت انجام می‏گیرد و در مقابل مسائل اداری، چه اوقاف و چه سایر ادارات کشور، نیز این هیأت جوابگو خواهد بود.

4- طرح سابق هیأت امنا در رده توسعه و عمران مسجد که قسمتی از آن انجام شده و ما بقی طبق پیش‏بینی عبارتند از الف: ایجاد یک بیمارستان به نام امام عصر (عج) جهت درمان مستضعفین. ب: احداث سیصد اتاق زائرسرا در اطراف میادین، جهت رفاه بیشتر زائرین. ج: توسعه کامل مسجد از مقطع شمالی و شرقی، که به مقام قدیمی مسجد لطمه‏ای وارد نیاورد، طبق نقشه موجود. د: تکمیل ساختمانهای موجود و توسعه وضوخانه‏ها، به همان نقشه، بسرعت اجرا شود و برای تأمین بودجه به همان نَهجْ سابق با جلب نظر نیکوکاران اقدام نمایند.

5- دو نفر از اعضای هیأت امنای قبل به نام آقایان حاج محمد علی زندیه و حاج مهدی اقبالیان استعفا داده‏اند و اعضای هیأت عامل و امین جدید- پس از استعفا- به این شرح است:

آقایان: حاج سید علی اکبر موسوی یزدی- حاج سید عبد الحسین میر حجازی- حاج قدرت اللَّه لطیفی- حاج مهدی جعفریان- حاج غلام رضا تجلی.

6- کارمندان و کارکنان مسجد، چون در رفتار و سوابق آنان عمل خلافی مشاهده نشده، به حال خود برقرار و به خدمت مشغول باشند و فقط حسابدار به نام آقای سید نصر اللَّه برقعی عوض شود؛ و کارکنان به میزان نیازمندی طبق تصویب هیأت افزایش یابد.

شورای رسیدگی به امور مسجد مقدس جمکران قم: حاج سید علی اکبر موسوی- حاج سید عبد الحسین میر حجازی- حاج قدرت اللَّه لطیفی- حاج مهدی جعفریان- حاج غلام رضا تجلی- محمد محمدی گیلانی- حسین راستی کاشانی- الاقل علی مشکینی- محمد یزدی- و یک امضای ناخوانا].

بسمه تعالی‏

آنچه را حضرات آقایان مدرسین تصویب کرده‏اند، مورد تأیید این جانب می‏باشد. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 195 ـ 196)

ـ بیانات خطاب به سفیر سومالی؛ شهادت- عدل- اختلافات در جهان اسلام (1358)

«از اینکه راجع به این مصیبت بزرگ که به ما و به ملت ما- بلکه به ملت اسلام- وارد شد، شما حامل تسلیت از طرف رئیس و دولت و شَعْب‏[5] هستید، تشکر می‏کنم. لکن ما در راه اسلام باید از این شهدا بدهیم. اسلام از روز اول که ظهور پیدا کرد، با شهادت، این دین حنیف را ترویج کرد. اسلام شهدای بزرگ داشته است و مفتخر است به اینکه در راه خدا و در راه هدف، شهدای بزرگ داده است. ما هم مفتخریم به اینکه در راه اسلام و در راه هدفمان شهید بدهیم؛ و این آخرْ شهید ما نیست. ما باز شهدایی ممکن است بدهیم؛ و برای ما زندگی این دنیا مطرح نیست. مطرح هدف است و در راه هدف کوشش می‏کنیم؛ و هر چه پیش بیاید چون برای هدف است از او استقبال می‏کنیم.

[مترجم: در مرحله دوم، ایشان تأییدات دولت و ملت خودشان را از شما اعلان کردند.].

و اما راجع به تأیید از این نهضت. البته همه مسلمین در این نهضت شرکت داشتند و این نهضتی بود که برای هدف اسلامی بود، نه فقط برای ایران؛ منتها نقطه ابتدا از ایران است و همه مسلمین در این هدف شریک هستند. و نهضت برای اقامه عدل است که باید بگویم همه بشر در آن شرکت دارند؛ و چون برای اقامه اسلام است همه مسلمین در آن شرکت دارند. بنا بر این لازم است که همه مسلمین با هم یکصدا در این نهضت عظیم اسلامی شرکت بکنند و آن معنایی که در ایران تحقق پیدا کرد- که آن حقیقتْ فداکاری در راه اسلام و وحدت همه اقشار ملت برای پیشرفت مقاصد اسلام است- این در همه ملتها ان شاء اللَّه حاصل بشود. و اگر همچو وحدت کلمه‏ای با یک همچو مقصد بزرگی که اقامه عدل است در این کشورها، در کشورهای پهناور اسلام پیدا بشود قدرت عظیمی است که هیچ قدرت و ابرقدرتی در مقابل آن ایستادگی نمی‏تواند بکند.

[مترجم: راجع به اینکه شما از دولت فلسطین تأیید کرده‏اید و خواهان حق آنها هستید.].

و اما راجع به تأیید ما از فلسطین و انزجار ما از اسرائیل؛ این تازگی ندارد. ما از قریب بیست سال پیش از این تا حال، راجع به این مسائل بحث و گفتگو کردیم و دولتهای عربی را و سایر مسلمین را در این راه نصیحت کردیم که راجع به این مسائل با هم تشریک مساعی بکنند؛ اگر ... دُوَل عربی- که جمعیتهای زیاد و گروههای زیادی دارند- اینها با هم اتفاق داشتند این مصیبتها برای فلسطین و برای قدس پیش نمی‏آمد. لکن مع الأسف دولتهای عربی به نصایح ما گوش نکردند و با اختلافاتی که بین خودشان دستهای اجانب ایجاد کردند توجه نکردند؛ و این اختلاف الآن هم موجود است و روزافزون می‏شود. مِن جمله این اختلافی که به واسطه قراردادی که بین مصر و اسرائیل پیدا شد به دست اجانب،[6] این اختلافات بین مسلمین و بین دوَل اسلام دامن‏زد، از باب اینکه رشد سیاسی بین اینها نیست، نتوانستند حل مسائل را بکنند و تن در دادند به یک همچو امر بزرگی. یک همچو خیانتی که دنبال آن اختلاف بین مسلمین و اختلاف بین دوَل اسلامی بیشتر شد، و موجب تأسف شدید ماست.

و اما راجع به آقای صدر؛[7] ما از آن وقت که نجف بودیم و این قضیه واقع شد تا وقتی که پاریس رفتیم و بعد هم به ایران آمدیم، دنبال این قضیه بودیم. آقای صدر در ایران متولد شده است و ایرانی است، با من سوابق زیاد دارد و بعد از اینکه ایرانی است، رفته است به لبنان؛ و ما علاقه داریم، هم به اینکه ایرانی است و هم به اینکه در لبنان رئیس مجلس شیعی بوده است. علاقه داشتیم به اینکه این معما را حل بکنیم و مکرراً با لیبی اتصال پیدا کردیم. بلکه آقای قطب زاده‏[8] را یک دفعه فرستادیم به‏[9] لیبی دنبال این مطلب. و بعد هم که اینجا آمدیم، هم سفیر لیبی که آمد پیش من، راجع به این مسأله صحبت کردم و هم نخست وزیر[10] که آمد حل این معما را از ایشان خواستم. و مع الأسف تا کنون برای ما این معما حل نشده است. امیدوارم که با کوشش دولت ایران و سایر اقشار علاقه‏مند به اسلام، این معما حل بشود.

و اما راجع به روابط ما با دولتهای اسلامی- بلکه با همه دوَل- یک روابطی است؛ اما با همه دوَل یک روابط سیاسی است که البته دولت ما با آنها روابط را یا ایجاد می‏کنند یا تحکیم می‏کنند؛ و روابط ما با دولتهای اسلامی همیشه باید قوی باشد. دولتهای اسلامی باید به منزله یک دولت باشند؛ کَانَّه یک جامعه هستند، یک پرچم دارند، یک کتاب دارند، یک پیغمبر دارند. اینها همیشه باید با هم متحد باشند، با هم علاقه‏های همه جانبه داشته باشند؛ و اگر ... این آمال حاصل بشود که بین دولتهای اسلامی از همه جهات وحدت پیدا بشود، امید است که بر مشکلات خودشان غلبه کنند، و یک قدرتی بزرگتر از قدرتهای دیگر در مقابل سایر قدرتها باشند.

و من اخیراً تشکر می‏کنم از رئیس و دولت و ملت شما؛ و امیدوارم که همه مسلمین به سعادت و سلامت برسند و از شرّ اجانب خلاص شوند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 197 ـ 199)

ـ سخنرانی در جمع عشایر؛ پایداری ملت در برابر توطئه گران (1358)

«خداوند، شما عشایر را از شرّ شیطان حفظ کند. خداوند به شماها سلامت و توفیق بدهد، که برای اسلام و برای نهضت اسلامی کوشش کنید. ما همه با هم برادر هستیم؛ و با هم باید در این راه، که راه اسلام است، راه قرآن است، همه باید مهیا برای جانفشانی باشیم.

بدخواهان گمان می‏کنند که با این توطئه‏های ناجوانمردانه، می‏توانند ملت ایران را به عقب برگردانند؛ بدخواهان گمان می‏کنند با کشتن یکی- دو نفر، یا چند نفر از بزرگان ما، ما به عقب برمی‏گردیم؛ این اشتباه است.

ما مصمم هستیم. ملت ما مصمم است که، تا تمام ریشه‏های استعمار و استبداد فاسد را از جای نکَند از پای ننشیند. این ریشه‏های گندیده- که در اطراف مملکت ما مشغول فساد هستند- بدانند که ما اگر اراده بکنیم، و ملت ما اراده بکند، و من اجازه بدهم به ملت، در نصف روز شما را قلع و قمع خواهند کرد.

توطئه‏های خیانتکارانه را کنار بگذارید؛ جنایات را کنار بگذارید؛ ملت را رها کنید. شما قدرت این ندارید که ملت ما را به عقب برگردانید. ما مصمم هستیم که تا آخر قطره خون، خودمان و ملتمان را فدای اسلام کنیم. ما آزادی بیان، برای گفتن، برای نوشتن، می‏دهیم؛ لکن برای توطئه اجازه نخواهیم داد. و توطئه‏های شما را، و شما را اگر توطئه کنید، دفن خواهیم کرد. عشایر ما در هر جا که هستند موظفند، سایر اقشار ملت در هر جا که هستند موظفند که نگذارند این توطئه گران به حیات خود ادامه بدهند و به توطئه خود ...

شما عشایر، در هر جا که هستید، پشتوانه ایران هستید. خداوند شما همه را حفظ کند وموفق کند، و ما- همه- را برای شهادت موفق کند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 200 ـ 201)

ـ اجازه نامه به آقای ابوالحسن بنی صدر؛ تفویض برخی اختیارات به ایشان (1359)

[بسمه تعالی. حضور مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران- دام ظله العالی‏

نظر به اوضاع کشور و مقابله قاطع با توطئه‏ها و حوادث، ضروری دید بر اساس گفتگوهای مفصلی که حاج احمد آقا به عرض می‏رسانند خواهان سه امر زیر بشوم:

1- انتخاب نخست وزیر با تصویب امام.

2- قوای انتظامی در اختیار و به دستور عمل کنند.

3- دستگاههای تبلیغاتی باید بر خلاف مصالح کشور و مخالف سیاست جمهوری اسلامی نباشد و آزادی آنان در حدود قوانین اسلامی باید مراعات شود. اطمینان می‏دهد که با وجود همه مشکلات در صورتی که وسائل کار در دسترس و به اختیار باشند، هیچ گونه خطری متوجه انقلاب اسلامی و کشور عزیز نخواهد شد. ابو الحسن بنی صدر].

بسمه تعالی‏

موافقت شد. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 276)

ـ پیام به ملت ایران؛ شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی (1359)

«روز جمعه نوزده اردیبهشت، روزی است که ملت شریف مسلمان که به جمهوری اسلامی رأی مثبت داده‏اند، برای تعیین کاندیداهای معتقد به اسلام و احکام خداوند متعال و معتقد به جمهوری اسلامی به پای صندوقهای رأی می‏روند. روز جمعه روزی است که اسلام و ملت مسلمان یا به آمال الهی خود می‏رسند و یا با اخلالگران و معتقدان به مکتبهای ضد اسلامی در مجلس اسلامی مواجه می‏شوند و اسلام و قرآن را در معرض خطر قرار می‏دهند. باید ملت شریف ایران بدانند که اسلام، عزیزتر از آن است که برای هواهای نفسانی و جلب توجه گروهها یا اشخاصی پشت به آن نموده و مقاصد فانی خود را بر مقاصد عالی و باقی حق تعالی مقدّم دارند. در این دوره که اولین مجلس اسلامی است و سرنوشت مجالس دوره‏های بعد هم امروز باید تعیین شود، هر خشت کجی که در این مجلس به دست کسانی که اسلام را نمی‏خواهند پیاده شود و یا از روی جهالت با مسائل برخورد می‏کنند گذاشته شود، سنتی می‏شود برای همیشه؛ و کسی که سنت کجی را بنا گذارد، تمام گناهانی که به واسطه آن ارتکاب شود به عهده اوست. ملت عزیز در این روز امتحان الهی باید توجه به اموری داشته باشد:

1- کسانی را انتخاب کنند که صد در صد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتبهای انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشند.

2- شناخت این اشخاص یا با آشنایی به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تا کنون است و یا به معرفی روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دسته‏ای نداشته باشند.

3- باید به اشخاصی که احتمال انحراف در آنان می‏رود رأی ندهند- چه احتمال انحراف عقیدتی، اعمالی و یا اخلاقی- که به چنین اشخاص اعتماد نمی‏شود کرد و رأی به آنان موجب مسئولیت خواهد بود.

4- تحت تأثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامی، اشخاص صحیح را انتخاب کنند.

5- ممکن است بعضی شیاطین، مطالبی را بین مردم ناآگاه پخش کنند و آنان را در رأی دادن یا رأی به اشخاص صحیح دادن منحرف کنند. یک آنکه گفته شود کسانی که در مرحله اول رأی دادند نباید در این مرحله رأی دهند، در صورتی که این مرحله با مرحله اول فرقی ندارد و مقتضی است همه ملت در رأی دادن شرکت کنند. دوم آنکه گفته شود خوب است به همه گروهها چه چپی و چه انحرافی رأی دهید که مجلس شورا جامع همه گروهها باشد. این یک مطلب غلطی است که منحرفین درست کرده‏اند تا در مجلس با خدعه شرکت کنند، و ملت به این مطالب انحرافی گوش فرا ندهد و به اشخاص با شرایط فوق رأی دهد.

6- امید است ملت مسلمان ایران در این امر حیاتی که سرنوشت جامعه به آن مرتبط است شرکت کنند و روز جمعه همه قشرها زن و مرد بپاخیزند و به سوی صندوقها بروند و رأی خود را بدهند.

7- در این روز افرادی فرصت طلب در حوالی صندوقها جمع می‏شوند و به مردم پیشنهاد افرادی خاص را می‏کنند؛ به حرفهای آنان گوش ندهید و آرای خود را به اشخاص صحیح بدهید.

8- اشخاص بیسواد قبلًا با مشورت اشخاص مطمئن متدین، کاندیداهای خود را که در تهران دوازده نفر و در شهرستانها به تعدادی که لازم است می‏باشد، به وسیله شخص متدینی بنویسند و باز به شخص دیگری که مطمئن است بدهند بخواند و خودشان با دست خودشان رأی خود را به صندوق بیندازند و اختیار نوشتن رأی یا به صندوق انداختن را به هیچ کس ندهند.

من از خدای تعالی توفیق و تأیید همگان را خواهانم و سعادت و عظمت اسلام و مسلمین را امیدوارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 277 ـ 279)

ـ نامه به آقای سید محمدعلی قریشی؛ رسیدگی به اختلاف دو تن از اهالی خمین (1364)

«جناب ثقة الاسلام آقای قریشی‏

مقتضی است که در شکایت مخدره حاجیه خانم، شما با طرف مذاکره کنید، و به این طور که ایشان می‏خواهند اصلاح کنید، و در صورتی که محتاج به دادگاه است اختیار با خود حاجیه خانم است. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏19، ص: 258)

ـ پیام به شورای مدیریت حوزه علمیه قم؛ حفظ ارکان فقه و اصول در حوزه‏ ها (1368)

«شورای مدیریت حوزه علمیه قم- دامت افاضاته‏

با سلام و دعا برای شما عزیزان، زحمات شما عزیزان چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. ان شاء اللَّه با کمک همه دست‏اندرکاران امور حوزه موفق شوید پاسخگوی سؤالات جهان اسلام شوید.

این مسأله نباید فراموش شود که به هیچ وجه از ارکان محکم فقه و اصول رایج در حوزه‏ها نباید تخطی شود. البته در عین اینکه از اجتهاد «جواهری» به صورتی محکم و استوار ترویج می‏شود، از محاسن روشهای جدید و علوم مورد احتیاج حوزه‏های اسلامی استفاده گردد.

بار دیگر به فرزندان خوب و انقلابی‏ام سفارش می‏کنم که شورای مدیریت حوزه علمیه قم مورد تأیید این جانب می‏باشند. سعی کنند تندروی نکنند که تندروی باعث شکست خودشان می‏گردد.

باید طلاب جوان اساتید محترم حوزه را که در خدمت انقلاب و اسلام و علوم اسلامی می‏باشند یاری کنند تا آنان بتوانند به هدفهای مهم تعلیم و تربیت برسند. شورای مدیریت و اساتید عزیز هم توجه داشته باشند که بدون طلاب انقلابی به هیچ یک از خواسته‏های مشروع خود نخواهند رسید. طلاب انقلابی و مبارز، پیشتازان انقلاب اصیل اسلامی‏مان می‏باشند. چهره گلگون و روشن فیضیه‏های ایران در جهان اسلام مرهون زندانها و شکنجه‏های این عزیزان است.

این مسأله باید در نظر گرفته شود که شورای مدیریت حوزه علمیه قم از خدا می‏خواهند کاری کنند که طلاب عزیز در فراگیری علم و دانش با مشکلات روبه نشوند. اگر در بعضی جهات بدین نتیجه نمی‏رسند، لا بد در حد توانشان نیست. شعار همیشه از آن کسانی است که وارد گود اجرا نیستند.

از خداوند متعال توفیق سرداران و سربازان علوم اسلامی را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 380 ـ 381)

ـ نامه به آقای احمد جنتی؛ تأمین نیازهای سازمان تبلیغات از محل وجوهات شرعی (1368)

[بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی‏

با عرض سلام و تحیات وافره و تشکر از عنایتی که اخیراً به امر تبلیغات که اهمّ امور است و به سازمان تبلیغات اسلامی که سالها است با مشکلات زیاد به تلاش خود ادامه داده فرمودید و قطعاً بخشی از مشکلات ما را حل کرد ولی بخش دیگری که مسائل مالی است همچنان به قوّت خود باقی است و نیاز به لطف حضرت عالی دارد و همان طور که در نامه جناب آقای مهدوی به عرض مبارک رسید چنانچه اجازه فرمایید از وجوه شرعیه و اوقاف مطلقه یا اوقافی که با امر تبلیغات منطبق است مصرف شود البته اگر اوقاف نتواند تعهد کند از اموال مصادراتی هم قابل حل است این مشکل هم حل خواهد شد امید است به هر نحو صلاح بدانید در این مورد هم گره‏گشایی فرمایید. و الامر إلیکم ادام اللَّه بقائکم و متّع اللَّه الاسلام و المسلمین بوجودکم الشریف.

23/ 1/ 68- احمد جنتی‏].

بسمه تعالی‏

جناب حجت الاسلام آقای جنتی- دامت افاضاته‏

آن دسته از افرادی که از این جانب اجازه دارند، به میزان اجازه‏ای که دارند می‏توانند به جنابعالی برای صرف در تبلیغات اسلامی کمک نمایند؛ و نیز جنابعالی مجازید وجوهاتی که به دست می‏آورید در راه تبلیغات اسلامی صرف نمایید. آقایان کروبی و صانعی در حد توان از تبصره 35 به شما کمک خواهند کرد.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 382 ـ 383)



[1] - آقای محمد باهری، از اعضای سابق حزب توده.

[2] - بهاییت.

[3] - سوره توبه، آیه 40:« و کلمه خداست که رفیعتر است».

[4] - آقای سید مرتضی پسندیده.

[5] - ملت، خلق.

[6] - اشاره به قرارداد کمپ دیوید.

[7] - آقای موسی صدر( رهبر شیعیان لبنان) در سفر به لیبی به طور مرموزی ناپدید شد.

[8] - صادق قطب زاده.

[9] - اصل: برای.

[10] - عبد السلام جلود، نخست وزیر لیبی. ر. ک: سخنرانی 4/ 2/ 58.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، اعمال مکه در حج تمتع

اعمال مکه در حج تمتع:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حجاج می توانند اعمال مکه را بجا آورند و تا آخر ذی الحجه وقت دارند.
معمولاً حجاج گرامی از روز دوازدهم به بعد که از منا به مکه بر می گردند اعمال مکه را انجام می دهند. و در حج تمتع محرمات احرام در سه مرحله حلال می شود:

عید غدیر

«امروز که روز عید غدیر است و از بزرگترین اعیاد مذهبی است، این عید، عیدی است که مال مستضعفان است، عید محرومان است، عید مظلومان جهان است، عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم- برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، حضرت امیر - سلام الله علیه - را منصوب فرمودند.» (صحیفه امام؛ ج 19، ص 63)