کد مطلب: 3619 | تاریخ مطلب: 15/02/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

امروز با امام: پانزدهم اردیبهشت

امروز با امام: پانزدهم اردیبهشت

ـ پیام به ملت ایران؛ دعوت به قیام برای خدا (1323)

ـ نامه به خانم فریده مصطفوی؛ خانوادگی (1353)

ـ پیام به ملت ایران؛ تجلیل از مقام حضرت فاطمه (س) و جایگاه زن (1359)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1363)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1364)

ـ نامه به هیأت عفو زندانیان؛ تقدیر از تلاشها و زحمات هیأت (1368)

ـ حکم به دادستان انقلاب کرمان؛ واگذاری اختیارات «بنیاد عفت» به سازمان زندانها (1368)

امروز با امام: پانزدهم اردیبهشت

 

ـ پیام به ملت ایران؛ دعوت به قیام برای خدا (1323)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

قال اللَّه تعالی: قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏.[1]

خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‏هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‏های گوناگون عالم طبیعت رهانده‏

خلیل‏آسا درِ علم الیقین زن‏

ندای «لا أُحِبُّ الْآفِلِینَ‏[2]» زن‏

قیام للَّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق‏[3] و صَحْو[4] کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین- صلی اللَّه علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام‏ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی‏[5] رساند.

خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت‏پرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد[6] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می‏کند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمی‏آید آید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‏گوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامه‏ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‏ها را که از مغز خشک رضا خان بیشرف تراوش کرده، تعقیب می‏کنند و در میان توده پخش می‏کنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه می‏خواهد بگوید و کسی نفس نکشد

هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق‏پرست! ای حق‏پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.

انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها

[7]؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوت‏ران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بی‏سر و پا[8] را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب- روحی له الفداء- آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع‏آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا می‏گرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی می‏شد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام می‏کردند. خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه‏[9] زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره‏سران بی‏دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بی‏دینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زده‏ها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ‏[10] 11 شهر جمادی الاولی 1363 سید روح اللَّه خمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 21 ـ 23)

ـ نامه به خانم فریده مصطفوی؛ خانوادگی (1353)

«دخترم، عزیزم‏

نامه مبارک زیارت شد. سلامت و سعادت شما و سایرین را خواهانم. ماها مزاجاً سلامت هستیم لکن نگرانیها فراوان است، دعا کنید ختم به خیر شود. ما تا کنون پشت بام نرفته‏ایم، اگر چه مقتضی است لکن خانم نمی‏گذارد، یا از تنبلی یا از ترس سرما خوردن؛ ما هم باید بسوزیم و بسازیم. خدمت جناب آقای اعرابی‏[11] و خانم عزیزم فرشته‏[12] سلام برسانید. از همه امید دعای خیر دارم. و السلام علیک. پدرت» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 30)

ـ پیام به ملت ایران؛ تجلیل از مقام حضرت فاطمه (س) و جایگاه زن (1359)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا- سلام اللَّه علیهاست. زنی که افتخار خاندان وحی [است‏] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‏درخشد. زنی که فضایل او همطراز فضایل بی‏نهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هر کسی با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او بر نیامده- که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده- و دریا را در کوزه‏ای نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفته‏اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او.

پس اولی‏ آنکه از این وادی شگفت در گذریم و به فضایل زن رو آوریم که قلمهای مسموم خطا کار و گفتار گویندگان بی‏فرهنگ در این نیم قرن سیاه اسارتبار عصر ننگین پهلوی، زن را به منزله کالایی خواستند درآورند و آنان را که آسیب‏پذیر بودند به مراکزی کشیدند که قلم را یارای ذکر آن نیست. هر کس بخواهد شمه‏ای از آن جنایات مطلع شود، به روزنامه‏ها و مجله‏ها و شعرهای اوباش و اراذل زمان رضا خان از روزگار تباه کشف حجاب الزامی به بعد مراجعه کند و از مجالس و محافل و مراکز فساد آن زمان سراغ بگیرد. رویشان سیاه و شکسته باد قلمهای روشنفکرانه آنان. و گمان نشود که آن جنایات با اسم «آزاد زنان و آزاد مردان» بدون نقشه جهانخواران و جنایتکاران بین المللی بود. یکی از نقشه‏های آنان، کشیدن جوانان به مراکز فحشا بود که موفق شدند و کشور ما را از جوانانی که عضو فعال جامعه‏اند، تهی کردند و مغزهای آنان را از قوه تفکر، خلع سلاح نمودند که هر چه از این کشور آفت‏زده و غربزده بچاپند و به یغما ببرند، همگان بی‏تفاوت باشند. امروز به برکت نهضت اسلامی، زن عضو مؤثر جامعه تا حدودی مقام خود را یافته است. از یک عده معدود در رده بالا که میراث زمان سیاه رژیم منحط سابق است و مقام زن را به خودآرایی و حضور در مجالس عیش و عشرت می‏دانند، و خود را به صورت کالایی درآورده‏اند و پیرو و عمال همان رژیم هستند و پیاده کنندگان همان نقشه اجانب می‏باشند و کمک کاران سیا و ساواک هستند که بگذریم، دیگر زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته؛ چنانکه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته‏اند. و شما شهر و روستایی را نمی‏یابید جز آنکه در آنها جمعیتهایی فرهنگی و علمی از زنهای متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده است. و نهضت اسلامی به برکت اسلام چنان تحولی در نفوس زن و مرد جامعه به وجود آورده که ره صد ساله را یکشبه طی نموده است. و شما ملت شریف دیدید که زنهای محترم متعهد ایران، پیشاپیش مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را در هم شکستند و ما و همه مرهون قیام و اقدام آنان هستیم؛ و پس از شکست ابرقدرتها و ریشه‏های فاسد آنان می‏توانیم بحق، روزی را روز زن قرار دهیم و به جهان و جوامع بشری با افتخار و سرفرازی از زن و پیشرفت آن در جمهوری اسلامی گفتگو کنیم. امروز زنان در جمهوری اسلامی، همدوش مردان در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و این است معنای آزاد زنان و آزاد مردان. نه آنچه در زمان شاه مخلوع گفته می‏شد، که آزادی آنان در حبس و اختناق و آزار و شکنجه بود.

این جانب به زنان توصیه می‏کنم که رفتار زمان طاغوت را فراموش کنند و ایران عزیز را که از خودشان و فرزندانشان است، به طور شایسته بسازند که با همت همه قشرها از وابستگیها به تمام ابعادش نجات یابیم. من به زنان متعهد، روز بیستم جمادی الثانی را که روز مبارک زن است تبریک عرض می‏کنم، و از خداوند متعال سلامت و سعادت آنان و عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 274 ـ 275)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1363)

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی- رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران‏

احتراماً، پیوست آمار 150 نفر از محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی شش شهر در اجرای مفاد بخشنامه 15595/ 1- 29/ 3/ 62 شورای عالی قضایی و 29 نفر از محکومین دادگاههای انقلاب و عمومی که از طریق اداره عفو و بخشودگی واصل و استحقاق عفو و تخفیف مجازات دارند، تقدیم می‏گردد. رئیس دیوان عالی کشور، عبد الکریم موسوی اردبیلی‏].

بسمه تعالی‏

موافقت می‏شود.[13]- 15/ 2/ 63 روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 419)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1364)

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی- رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران‏

احتراماً به پیوست آمار 981 نفر از محکومین جرایم عمومی (غیر گروهکها) دادگاههای انقلاب اسلامی یازده شهر در اجرای مفاد بخشنامه شماره 15595/ 1- 29/ 3/ 62 شورای عالی قضایی که استحقاق عفو و تخفیف مجازات دارند تقدیم می‏گردد.

عبد الکریم موسوی اردبیلی- رئیس دیوان عالی کشور].

بسمه تعالی‏

موافقت می‏شود. 15/ 2/ 64 روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏19، ص: 245)

ـ نامه به هیأت عفو زندانیان؛ تقدیر از تلاشها و زحمات هیأت (1368)

«بسمه تعالی‏

با تشکر از زحمات ارزشمند حضرات حجج اسلام آقایان: محمد محمدی گیلانی، محمد موسوی بجنوردی، سید محمد ابطحی و مهدی قاضی به اطلاع می‏رسانم که هیأت عفو کما فی السابق دارای همان اختیارات می‏باشد. تنها فرق این است که از این پس [درخواستها] از طریق ریاست محترم دیوان عالی کشور به این جانب می‏رسد.

خداوند ان شاء اللَّه توفیق بیشتر عنایت فرماید تا خدمات بیشتری بنمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

15/ 2/ 68 روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 378)

ـ حکم به دادستان انقلاب کرمان؛ واگذاری اختیارات «بنیاد عفت» به سازمان زندانها (1368)

[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، قائد عظیم الشأن حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی‏

سلام علیکم به استحضار عالی می‏رساند، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مدیریت کلیه زندانها و بازداشتگاهها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به سازمان زندانها واگذار شده است که این سازمان پس از تشکیل، کلیه زندانها و بازداشتگاهها را در پی رهنمودهای حضرت عالی اداره می‏نماید.

در ماده پنج همین قانون نیز کلیه اموال منقول و غیر منقول مربوط به زندانها را به سازمان منتقل کرده است. در ماهان کرمان با اعتبارات و امکانات دولتی و کمکهای مردمی مؤسسه‏ای تحت عنوان «بنیاد عفت» ... تأسیس شده است که هم اکنون زنهای زندانی در آن نگهداری می‏شوند. نظر به اینکه قانوناً مدیریت کلیه زندانها با سازمان است و از طرفی در اساسنامه این بنیاد که به پیوست است انحلال و هر گونه تصمیم را به نظر ولی فقیه قرار داده است، استدعا دارد اجازه فرمایید این مؤسسه نیز به مانند سایر اماکن نگهداری زندانیان به سازمان زندانها واگذار گردد. لازم به توضیح است هم اکنون این مؤسسه در دست سازمان است.

دادستان انقلاب اسلامی کرمان و عضو هیأت امنای مؤسسه مذکور- فلاح 10/ 10/ 67].

بسمه تعالی‏

بنیاد عفت که از امکانات و کمکهای مردمی تأسیس شده است به سازمان زندانهای کشور واگذار گردد. 15/ 2/ 68 روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 379)



[1] - سوره سبأ، آیه 46:« ای رسول، بگو به امت، که من به یک سخن شما را پند می‏دهم؛ و آن سخن این است که شما خالص برای خدا، دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها، قیام کنید».

[2] - اشاره به آیه 76، سوره انعام.

[3] - بیهوشی و در اصطلاح عرفان به معنی فنای عبد سالک.

[4] - هوشیاری و در اینجا بقای باللَّه پس از فنای فی اللَّه. و بازگشت به عالم ناسوت برای امتثال امر رب جلیل.

[5] - اشاره به آیه 9، سوره نجم.

[6] - رضا خان پهلوی.

[7] - بحار الأنوار ج 68، ص 221، کنز العمال ج 7، ص 769.

[8] - احمد کسروی؛ نویسنده و مؤلف کتابهای ضد مذهبی.

[9] - تلفظ قدیمِ« ده».

[10] - سوره نساء، آیه 100:« و هرگاه کسی از خانه خویش برای هجرت بسوی خدا و رسول بیرون آید، و در سفر مرگ او فرا رسد، اجر و ثواب چنین کسی بر خداست».

[11] - آقای محمد حسن اعرابی، داماد امام.

[12] - نوه دختری امام خمینی.

[13] - به استناد وظایف و اختیارات رهبری، مندرج در اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.