کد مطلب: 3384 | تاریخ مطلب: 09/09/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

امروز با امام: نهم آذر

امروز با امام: نهم آذر

ـ پاسخ استفتای اصناف و بازاریان تهران و تأکید بر اعلام رسمی لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی (1341)

ـ برگزاری مراسم چهلم شهادت آیت¬الله حاج آقا مصطفی خمینی (1356)

ـ سخنرانی برای جمعی از اهالی تهران؛ تأکید بر لغو لایحه انجمن‏های ایالتی (1341)

ـ مصاحبه با روزنامه «الهدف» لبنان و رادیو اتریش درباره روابط سیاسی آینده ایران (1357)

ـ پاسخ استفتای اصناف و بازاریان تهران و تأکید بر اعلام رسمی لغو لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی (1341)

با این‌که هشتم آذر هیئت دولت لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را لغو کرده و نخست­وزیر با تلگراف به آیات عظام، نجفی، گلپایگانی لغو آن را اعلام کرد؛ مصاحبه مطبوعاتی یک ماه پیش (21/8/1341) نخست‌وزیر نیز به نظر برخی مراجع نشانه عذرخواهی دولت به حساب می‌آمد، اما امام خمینی با آگاهی از دسیسه­های رژیم شاه و دولت، تنها مخابره تلگراف را کافی ندانسته و در پاسخ استفتای اصناف و بازرگانان خواستار اعلان رسمی در روزنامه‌ها شدند.» (صحیفه  امام، ج1، ص101)

ـ برگزاری مراسم چهلم شهادت آیت­الله حاج آقا مصطفی خمینی (1356)

شهادت فرزند ارشد حضرت امام، حاج‌آقا مصطفی در اول آبان 56 در نجف، موجی از تأثر توأم با خشم را در بین اقشار گوناگون مردم ایران به‌وجود آورد. بیشتر مردم رژیم شاه را متهم به توطئه کردند. این شهادت نهضت اسلامی را جان تازه­ای بخشید. به‌گونه­ای که حرکت انقلاب یک‌باره فراگیر شد و رژیم پهلوی را سرنگون کرد. برگزاری مراسم­های مختلف برای شهادت حاج آقا مصطفی و چهلم شهادتش، همچنین مراسم­های شهدای بعدی نهضت، به نوبه خود در شکست سد استبداد و اختناق و بسیج مردم نقش بسیار مهمی داشت و مبارزات را شدت بخشید.

ـ سخنرانی برای جمعی از اهالی تهران؛ تأکید بر لغو لایحه انجمن‏های ایالتی (1341)

امام خمینی در بخشی از این سخنرانی فرمود:

«اطمینان پیدا کردم که قضیه خاتمه یافته، لکن باز ترسیدم که دولت در مقام خدعه باشد و فقط خواسته است علما را قانع نماید که آن مجلس مهم دینی که بنا بود در مسجد سید عزیز اللَّه تشکیل شود تعطیل نمایند و این سوء ظن الآن هم موجود است؛ زیرا دولت به قول و قراری که با علما گذاشته بود که تصویبنامه را در رادیو و جراید اعلان [کند] عمل نکرد...

ما تا به حال به دولت نصیحت کرده و بنای مسالمت داشتیم، ولی دولت با ما حیله می‏کند... برادران ایمانی! اینها با تمام مقدسات ملی و مذهبی بازی می‏کنند. جراید را مجبور می‏کنند که بر علیه دین و منافع عمومی مردم مقاله بنویسند. شما ملاحظه فرمایید.» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 103)

ـ مصاحبه با روزنامه «الهدف» لبنان و رادیو اتریش درباره روابط سیاسی آینده ایران (1357)

سؤال: [حضرت آیت‌اللَّه، وضعیت واقعی ایران را چگونه بررسی و ارزیابی می‏فرمایید؟

جواب: الآن ایران در حال انقلاب است. اعتصابات تمام قشرها را فرا گرفته است. حکومت نظامی شاه مشغول قتل و غارت است. از اطراف، اشرار را تحریک می‏کنند که به شهرها بریزند و مردم را بکشند. دانشگاههای ما همه تعطیل است. مدارس دینی، همه تعطیل است. وضع آشفته است. و تمام اینها برای این است که [ملت‏] ایران این رژیم را نمی‏خواهد. رژیمی که پنجاه سال بر مردم حکومت جائرانه کرده است. پنجاه سال اختناق ایجاد کرده است و مردم را کشته است. مردم نمی‏خواهند و ان شاء اللَّه پیروز می‏شوند.

[حضرت آیت‌اللَّه، موضع شما نسبت به سایر مخالفین شاه در ایران چیست؟]

- ما با هر کسی که با خواست‌های ملت ایران که سقوط شاه و شاهنشاهی است موافق باشد موافقیم و با ما برادر است. و اگر چنانچه با آن خواست‌ها موافق نباشد قهراً خائن به ملت است و ما با او نیستیم.

[حکومت آینده‏ای که بتواند مورد تأیید و قبول حضرت عالی باشد چه ترکیبی باید داشته باشد؟]

- حکومت جمهوری، متکی به آرای عمومی و اسلامی، متکی به قانون اسلام. این را جمهوری اسلامی می‏گوییم و این مورد نظر ماست.

[موقف حضرت آیت‌اللَّه نسبت به دو ابرقدرت روسیه شوروی و امریکا چیست؟ و آیا تصور می‏فرمایید که خطر یک دخالت نظامی از طرف اینها به ایران در آینده وجود داشته باشد؟

- خیر، چنین احتمالی را که مورد نظر شماست نمی‏دهیم، چون الآن هم چیزی در حد دخالت مستقیم نظامی امریکا در ایران است. نظر ملت ایران این است که استقلال و آزادی پیدا کند. پس چگونه با دخالت این دو ابرقدرت قضایای ایران حل می‏شود؟ البته ما با هر کشوری اگر در امور ما دخالت نکند و با ما به عدالت رفتار کند ما هم با آنها به طور عدالت رفتار خواهیم کرد. (صحیفه امام، ج‏5، ص: 144)

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.