کد مطلب: 3152 | تاریخ مطلب: 23/02/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

باغچۀ اشراقی

باغچۀ اشراقی

باغچۀ محل استراحت امام درقم، پس‌از پیروزی انقلاب


 

باغچۀ محل استراحت امام درقم، پس‌از پیروزی انقلاب

 

حضرت امام در مدت 11 ماه حضور در قم، روزانه  چندین ملاقات عمومی و خصوصی و سخنرانی داشتند و این موجب خستگی امام می‌شد، با این‌حال تا آخر قبول نکردند که ملاقات‌ها را تعطیل یا کم نمایند، تنها با سفارش پزشک و اصرار اطرافیان گاهی در باغچه کوچک دامادشان آقای اشراقی به استراحت می‌کرد. این باغچه در آن زمان کمی بیرون از شهر حساب می‌شد ولی الآن جزو شهر بوده و در منطقه بلوار امین قم قرار دارد.

در این باره یکی از اطرافیان امام می‌گویند:

حضرت امام گاهی برای استراحت به باغچۀ آقای اشراقی که حدود 2000 متر بود می‌رفتند. آنجا چند درخت و مقداری سبزیجات کاشته بودند و دو اطاق هم در گوشه‌ای ساخته بودند. باغچه زیرزمینی داشت که امام نماز را در آنجا به جماعت اقامه می‌کردند. گاهی محافظان و رعیت‌های اطراف هم متوجه می‌شدند، می‌آمدند و در نماز امام شرکت می‌کردند.

یکی از محافظین حضرت امام نیز در این باره نقل می‌کند:

یک روز حضرت امام را برای استراحت به باغچه آقای اشراقی بردیم و در حال برگشت، نزدیک منزل آیت‌الله یزدی (محل اقامت امام) دیدم که جمعیت دسته‌دسته مثل هر روز برای دیدار امام می‌آیند و پاسدارها هم اعلام می‌کنند که امروز ملاقات نیست، برمی‌گردند. ولی دو خانم که همراه یکی از آنها یک بچه بود ایستاده‌اند و حاضر به ترک آنجا نیستند. خانمی که بچه همراه داشت، می‌گفت از شهرهای اطراف مشهد برای ملاقات امام آمده و خیلی هم اصرار می‌کرد.

در این موقع حاج احمدآقا آمدند بیرون و این خانم تا ایشان را دید، جلو رفتند و خواهش و تمنا که امام را ببینند. حاج احمدآقا گفتند که امام ملاقات ندارند، بروید بعداً بیایید. جاج احمدآقا رفتند داخل و بعد مدتی مجدداً برای کاری بیرون آمدند. آن خانم هنوز ایستاده بود و التماس می‌کرد. حاج احمدآقا مرا صدا زد و گفت: بلند شو برو ماشین را بیاور و این خانم و بچه‌اش را ببر باغچه، آقا را ببینند و دوباره برگردان. گفتم: چشم! ماشین را روشن کردم و برای احتیاط و رعایت جنبه حفاظتی دختر متأهل یکی از دوستان را همراه خودمان کردیم و رفتیم به طرف باغچه برای دیدن امام.

. انتهای پیام /*

کلید واژه

 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)