کد مطلب: 3132 | تاریخ مطلب: 11/04/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

نفاق از دیدگاه امام-خمینی(س)

نفاق از دیدگاه امام-خمینی(س)

در مجال مختصر این کتاب، به بررسی اجمالی پدیده اخلاقی روانی نفاق پرداخته می شود.

در مجال مختصر این کتاب، به بررسی اجمالی این پدیده اخلاقی روانی بپردازیم و به ویژه از منظر امام خمینی(س) آن را واکاوی کنیم و پاسخهایی برای این پرسشها ی مقدر بیابیم: 1ـ نفاق چیست؟ منافق کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 2ـ بسترها، علل و انگیزه های فردی، اجتماعی و روانی بروز این ویژگی کدامند؟ 3ـ تأملی بر مراتب و اقسام تزویر و نفاق 4ـ راه های پیش گیری و درمان این آفت اخلاقی کدام است؟ توضیح این نکته در باب بررسی مسأله نفاق در آرای امام ضروری است؛ آرای امام در باب مسأله نفاق را می توان به دو فصل کلی تقسیم کرد؛ در پیش از انقلاب، آرای ایشان در این باب که غالباً به صورت مکتوب است ناظر به وجوه و سطوح اخلاقی مسأله نفاق و حواشی مربوط به آن است. اما پس از انقلاب، با ورود نفاق به عرصه سیاسی اجتماعی و تبدیل آن به یک «جریان» انعکاس مسأله نفاق در آرای امام نیز وارد مرحله تازه ای شد. کلید واژه نفاق در بیانات امام در این ایام، معطوف به تحرکات «جریان نفاق» در متن جامعه و شیوه تفرقه افکنانه و آشوب طلبانه آن است

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)