کد مطلب: 4734 | تاریخ مطلب: 11/04/1401
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)

نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)

نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)
وقتی که در «مسجد الحرام» یا «مسجد النبی» نماز جماعت منعقد شد، مؤمنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند. این حکم اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبی ندارد، بلکه در سایر مساجد مکه و مدینه نیز جاری است.

نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)

رضا هوشیاری

حضرت امام خمینی(س) در مناسک حج می فرماید:

در وقتی که در «مسجد الحرام» یا «مسجد النبی» نماز جماعت منعقد شد، مؤمنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند.

تذکر: ما شیعیان نباید کاری کنیم که باعث انگشت نما شدن شود و وهن مذهب تشیّع گردد.

این حکم اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبی ندارد، بلکه در سایر مساجد مکه و مدینه نیز جاری است.

حکم اقتدا به امام جماعت اهل سنت

حضرت امام و مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم می فرمایند: نماز جماعت با اهل سنت مثل شرکت در نماز جماعت خودمان است و نیاز به اعاده ندارد و لازم نیست به وظیفه منفرد عمل کند.

ولی آیت الله سیستانی می فرماید: مأموم باید به وظیفه منفرد عمل کند یعنی حمد و سوره را ولو آهسته و یا حتی در صورت اقتضای تقیه، به صورت حدیث نفس بخواند.

اقتدای نماز قضا به اهل سنت

مقام معظم رهبری می فرمایند قدر متیقن از جواز اقتدا در نماز ادا است و شامل نماز قضا نمی شود.

ولی آیت الله مکارم می فرمایند:خواندن نماز قضا با نماز جماعت اهل سنّت، مانعی ندارد.‌

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 ویدیو

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، اعمال مکه در حج تمتع

اعمال مکه در حج تمتع:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حجاج می توانند اعمال مکه را بجا آورند و تا آخر ذی الحجه وقت دارند.
معمولاً حجاج گرامی از روز دوازدهم به بعد که از منا به مکه بر می گردند اعمال مکه را انجام می دهند. و در حج تمتع محرمات احرام در سه مرحله حلال می شود:

عید غدیر

«امروز که روز عید غدیر است و از بزرگترین اعیاد مذهبی است، این عید، عیدی است که مال مستضعفان است، عید محرومان است، عید مظلومان جهان است، عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم- برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، حضرت امیر - سلام الله علیه - را منصوب فرمودند.» (صحیفه امام؛ ج 19، ص 63)