کد مطلب: 4729 | تاریخ مطلب: 09/04/1401
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

نماز مسافر در مکه و مشاعر

نماز مسافر در مکه و مشاعر

نماز مسافر در مکه و مشاعر
کسانی که از بدو ورود به مکه تا روز هشتم ذی الحجه ده روز و بیشتر در مکه هستند که در این صورت در مکه و همچنین در عرفات و مشعر و منا و نیز بعد از برگشت به مکه باید نماز را تمام بخوانند.

نماز مسافر در مکه و مشاعر

رضا هوشیاری

زائران محترم بیت الله الحرام که وارد مکه معظمه می شوند دو دسته هستند:

دسته اول: کسانی که از بدو ورود به مکه تا روز هشتم ذی الحجه ده روز و بیشتر در مکه هستند که در این صورت در مکه و همچنین در عرفات و مشعر و منا و نیز بعد از برگشت به مکه باید نماز را تمام بخوانند.

دسته دوم: کسانی که از بدو ورود به مکه تا روز هشتم ذی الحجه کمتر از ده روز در مکه هستند که نمازشان در مکه و مشاعر (عرفات و مشعر و منا) قصر است.

و بعد از بازگشت از مشاعر چنانچه بخواهند ده روز و بیشتر در مکه بمانند نمازشان تمام است و اگر کمتر می مانند نمازشان شکسته است.

این گروه که وظیفه ایشان شکسته خواندن نماز در مکه است، طبق فتوای امام (س) مخیرند نمازهای چهار رکعتی را در مسجد الحرام تمام بخوانند و تمام خواندن افضل است.

البته طبق نظر مقام معظم رهبری و آیات عظام سیستانی و مکارم در کل شهر مکه حتی قسمتهای توسعه یافته آن نسبت به قصر و تمام مخیر هستند.

تذکر: مسعی خارج از مسجد الحرام است، پس مقلدین حضرت امام (س) در آنجا باید نماز ظهر و عصر و عشاء را دو رکعتی بخوانند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ویدیو

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، اعمال مکه در حج تمتع

اعمال مکه در حج تمتع:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حجاج می توانند اعمال مکه را بجا آورند و تا آخر ذی الحجه وقت دارند.
معمولاً حجاج گرامی از روز دوازدهم به بعد که از منا به مکه بر می گردند اعمال مکه را انجام می دهند. و در حج تمتع محرمات احرام در سه مرحله حلال می شود:

عید غدیر

«امروز که روز عید غدیر است و از بزرگترین اعیاد مذهبی است، این عید، عیدی است که مال مستضعفان است، عید محرومان است، عید مظلومان جهان است، عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم- برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، حضرت امیر - سلام الله علیه - را منصوب فرمودند.» (صحیفه امام؛ ج 19، ص 63)