کد مطلب: 4351 | تاریخ مطلب: 04/02/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

زمزم احکام، جلسه هفتم، بیمار نبودن(رمضان المبارک 1400ش)

زمزم احکام، جلسه هفتم، بیمار نبودن(رمضان المبارک 1400ش)

ترس از پیدایش بیماری و ضرر به واسطه آن، اگر منشأ عقلایی دارد و مورد اعتنای عقلا باشد، ملحق به موردی است که روزه برای بیماری ضرر دارد؛ بنابر این با وجود چنین ترسی روزه صحیح نخواهد بود و روزه نگرفتن جایز بلکه واجب است.

 شرایط صحت روزه- بیمار نبودن

رضا هوشیاری

1. اگر بیماری یا چشم دردی دارد که روزه برایش ضرر داشته باشد به طوری که بیماریش شدید شود یا بهبودی طولانی گردد و یا دردش بیشتر شود، روزه بر او واجب نیست بلکه صیحیح هم نخواهد بود.

2. فرقی نمی کند که یقین به ضرر داشته باشد ویا احتمال ضرری را بدهد که باعث ترس ضرر گردد.

3. ترس از پیدایش بیماری و ضرر به واسطه آن، اگر منشأ عقلایی دارد و مورد اعتنای عقلا باشد، ملحق به موردی است که روزه برای بیماری موجود ضرر دارد؛ بنابر این با وجود چنین ترسی روزه صحیح نخواهد بود و روزه نگرفتن جایز بلکه واجب است.

4. اگر به خیال اینکه روزه برایش ضرر ندارد، روزه بگیرد و بعد از پایان روز معلوم شود ضرر داشته، روزه اش باطل است

5. ضعف داشتن هر چند زیاد باشد، ملحق به بیماری نیست و برای جواز افطار کفایت نمی کند. البته اگر به اندازه ای باشد که معمولاً قابل تحمل نباشد، می تواند افطار کند.

 والسلام علیکم و رحمه الله

ویدئو

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


«قرآن صاعد»‏، «مناجات شعبانیۀ»،«دعای عرفات»‏،«صحیفۀ سجادیه» و‏‎ ‎‏«صحیفۀ فاطمیه»‏

ما مفتخریم که ادعیۀ حیاتبخش که او را «قرآن صاعد»‏می خوانند از ائمۀ‏‎ ‎‎‏معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیۀ»‏امامان و «دعای عرفات»‏حسین بن علی ـ علیهما السلام ـ و «صحیفۀ سجادیه» این زبور آل محمد و‏‎ ‎‏«صحیفۀ فاطمیه»‏که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه‏‎ ‎‏است از ما است.‏