کد مطلب: 3847 | تاریخ مطلب: 31/04/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

واجبات نماز (نیت 2)

موارد جواز عدول از نیت
در چهار مورد تغییر نیت در نماز جایز است که از آن به «عدول از نیت» تعبیر می شود:
از نماز لاحق به نماز سابق؛ از نماز اداء به نماز قضا؛ از نماز واجب به نماز مستحب؛ از نماز جماعت به نماز فرادی ...


موارد جواز عدول از نیت

1 ـ یکی از شرایط نیت، استمرار در نیت بود.

2 ـ در چهار مورد تغییر نیت جایز است که از آن تعبیر به عدول از نیت می کنیم.

1)     عدول از نماز لاحق به نماز سابق؛ مثلاً در اثنای نماز عصر یادش بیاید

2)     عدول از نماز اداء به نماز قضا؛ مثلاً در اثنای ظهر یادش بیاید که نماز صبحش

3)     عدول از نماز واجب به نماز مستحب؛ که فقط در دو جا جایز است:

الف) کسی که مشغول نماز واجب است و در اثنای آن، نماز جماعت بر پا می شود که اگر نماز را به پایان برساند، به جماعت نمی رسد، میتواند نماز واجب را به مستحبی برگرداند و دو رکعتی سلام دهد و خود را به جماعت برساند.

ب) در نماز ظهر جمعه در رکعت اول بعد از خواندن سوره حمد، سوره ای غیر از سوره جمعه شروع کرده و از نصف گذشته است، که در این صورت بهتر است به نماز مستحبی عدول کند و بعد نماز را با سوره جمعه بخواند.

4)     عدول از نماز جماعت به نماز فرادی. کسی که در حال خواندن نماز جماعت است میتواند نیت فرادی نماید حتی بدون عذر.

و اگر از اول هم تصمیم داشته در اثنای نماز جماعت، نماز را به صورت فرادی تمام کند، طبق نظر حضرت امام اشکال ندارد.

3 ـ در موارد ذکر شده که عدول جایز بود، بر عکس آن جایز نیست:

پس عدول از نماز فرادی به جماعت، از نماز مستحب به نماز واجب، از نماز قضا به نماز اداء، و از سابق به لاحق جایز نیست.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، اعمال مکه در حج تمتع

اعمال مکه در حج تمتع:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حجاج می توانند اعمال مکه را بجا آورند و تا آخر ذی الحجه وقت دارند.
معمولاً حجاج گرامی از روز دوازدهم به بعد که از منا به مکه بر می گردند اعمال مکه را انجام می دهند. و در حج تمتع محرمات احرام در سه مرحله حلال می شود:

عید غدیر

«امروز که روز عید غدیر است و از بزرگترین اعیاد مذهبی است، این عید، عیدی است که مال مستضعفان است، عید محرومان است، عید مظلومان جهان است، عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم- برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، حضرت امیر - سلام الله علیه - را منصوب فرمودند.» (صحیفه امام؛ ج 19، ص 63)