کد مطلب: 3667 | تاریخ مطلب: 23/02/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

12. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (2)

12. ‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان (2):
اگر چیزی را با اعتقاد به درستی آن از قول خدا، یا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده است،
یا چیزی را که می داند دروغ است به آنان نسبت دهد، بعد بفهمد راست بوده، روزه باطل نمی شود.


 

3. نقل خبر دروغ با اعتقاد به درستی آن و بالعکس

م 1. اگر چیزی را با اعتقاد به درستی آن از قول خدا، یا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده است، روزه ‏اش باطل نمیشود. (رساله، م 1598)

م 2. اگر چیزی را که می داند دروغ است به آنان نسبت دهد، بعد بفهمد راست بوده، روزه اش صحیح است. (رساله، م 1599)

4. تکذیب خبر راست و تصدیق خبر دروغ

م 1. اگر حرف راستی را از قول ایشان نقل کند و در حال روزه بگوید دروغ گفتم، و یا نسبت دروغی را داده باشد و در حال روزه بگوید آنچه گفتم راست بوده، روزه اش باطل میشود. (رساله، م 1602)

م 2. اگر از روزه دار بپرسند آیا پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم چنین مطلبی فرموده اند؟

در جایی که باید بگوید «نه» عمداً بگوید: «بله» و در جایی که باید بگوید «بله» عمداً بگوید: «نه» روزه اش باطل می شود. (رساله، م 1601)

5. غلط خواندن قرآن

م 1. اشتباه تلاوت کردن قرآن از روی سهو ، دروغ بستن به خدا محسوب نمی شود.

م 2. اگر غلط خواندن، موجب تغییر معنی شود و آن معنی غلط را بخواهد نسبت به خدا و رسول دهد، حرام است و موجب بطلان روزه می شود. (استفتائات، ج 3، ص 391)

 

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، اعمال مکه در حج تمتع

اعمال مکه در حج تمتع:
بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حجاج می توانند اعمال مکه را بجا آورند و تا آخر ذی الحجه وقت دارند.
معمولاً حجاج گرامی از روز دوازدهم به بعد که از منا به مکه بر می گردند اعمال مکه را انجام می دهند. و در حج تمتع محرمات احرام در سه مرحله حلال می شود:

عید غدیر

«امروز که روز عید غدیر است و از بزرگترین اعیاد مذهبی است، این عید، عیدی است که مال مستضعفان است، عید محرومان است، عید مظلومان جهان است، عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم- برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، حضرت امیر - سلام الله علیه - را منصوب فرمودند.» (صحیفه امام؛ ج 19، ص 63)