کد مطلب: 3628 | تاریخ مطلب: 16/02/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

7. روزه و ضرر

7. روزه و ضرر
کسی که روزه برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است و ملاک در ضرر، تشخیص خود فرد است ...

الف) یقین یا گمان به ضرر
1ـ کسی که می‏داند روزه برای او ضرر ندارد، باید روزه بگیرد، اگر چه پزشک بگوید ضرر  دارد.
2ـ کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برای او ضرر دارد، باید روزه نگیرد؛ اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست، مگر آن که به قصد قربت بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است. (رساله، م 1743)
ب) احتمال ضرر
اگر انسان احتمال بدهد که روزه برای او ضرر دارد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست، مگر آن که به قصد قربت بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است. (رساله، م 1744)
ج) انکشاف ضرر بعد از غروب
کسی که عقیده‏ اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد که روزه برای او ضرر داشته، باید قضای آن‏را بجا آورد. (رساله، م 1745)

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)