کد مطلب: 3473 | تاریخ مطلب: 25/10/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

ذبح شرعی با دستگاه

ذبح شرعی با دستگاه
امام خمینی دی ماه سال 1347 ش، یعنی بیش از 50 سال پیش در پاسخ به پرسش هایی پیرامون ذبح شرعی با دستگاه های جدید مطالب ارزنده ای فرموده اند که امروزه نیز جالب است...

ذبح شرعی با دستگاه (1347ش)

امام خمینی دی ماه سال 1347 ش، یعنی بیش از 50 سال پیش در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون ذبح شرعی با دستگاه‌های جدید مطالب ارزنده‌ای فرموده‌اند که امروزه نیز جالب است...

پرسش:

راجع به «ذبیحه» به نحوی که مرقوم شده است هیچ اشکالی در حرمت نیست.[1] از وجوهی:

یکی آنکه معتبر است در «ذابح» اسلام، و این امر مسلّم است و دلالت بر آن دارد صحیحه محمد بن مسلم در باب پانزده کتاب ذبایح، حدیث دوم. و معلوم است ذابحْ مباشرِ ذبح است، و آن در این مورد تیغه خودکار است به قوه برق، هر چند قتل تسبیباً به او منتسب است. نظیر انداختن شخصی را در مسبعه که قاتل ملقی است لکن آکل سبُع است.

دیگر آنکه ذابح مسلم باید در حال ذبح تسمیه بگوید و تسمیه در این مورد که از نوار است نه تسمیه مسلم است و نه ذکر اللَّه است، بلکه انعکاس ذکری است که شخص نموده است، و اگر ذکر آن شخص باشد باید در نماز کافی باشد، و به این شرط دلالت دارد جمله‏ای از روایات مثل صحیحه حلبی ششم باب سابق و روایت پنجم بلکه ظاهر آیه شریفه؛ علی‏ تأمل.

دیگر آنکه ذبح از قفا موجب حرمت است و دلالت بر آن دارد: صحیحه محمد بن مسلم باب چهار و دیگر روایات، و ظاهر روایات آن است که مبدأ شروع به ذبح باید حلق باشد یا سایر اوداج که مذبح هستند، و پشت گردن مذبح نیست.

در هر صورت حرمت آن بی‏اشکال است. در ایران نیز از قرار مذکور عمل شده است. منتها اول بعضی آقایان را گول زدند و اظهار کردند که ذبح به طور شرعی می‏شود و سایر کارها را مکینه می‏کند. لکن از قراری که یک نفر معمم اظهار می‏کرد همان نحو که در سؤال ذکر شده است عمل می‏شود و از «تسمیه» حتی در نوار هم خبری نیست- و العهدة علیه. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏

(صحیفه امام، ج‏2، ص: 217)



[1] - پاسخ امام خمینی در جواب استفتاء از حلیت یا حرمتِ ذبح حیوانات به وسیله دستگاههای خودکار برقی در حالی که ذکر« بسم اللَّه» از نوار ضبط صوتی که قبلًا پر شده است و برای هر کشتار پخش می‏شود، مرقوم گردیده است و چنانکه در پاسخ امام خمینی تصریح شده است فتوای ایشان در این مورد« حرمت» است زیرا در فرض مذکور اولًا، ذبح‏کننده و مباشرِ ذبح دستگاه است نه انسانِ مسلمان. ثانیاً، تسمیه یعنی بردن نام خدا هنگام ذبح نیز به صورت شرعی تحقق نیافته است و پخش بسم اللَّه از نوار، انعکاس ذکر قبلی است، نه ذکر نام خدا توسط ذابح و به هنگام ذبح. ثالثاً، در روش ذبح به وسیله دستگاههای برقی، سر حیوانات از قفا( پشت گردن) بریده می‏شود در حالی که یکی از شرایط ذبح شرعی، بریدن رگهای چهارگانه است که در قسمت حلق قرار دارند، و شروع ذبح از این قسمت می‏باشد.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)