کد مطلب: 4986 | تاریخ مطلب: 16/11/1402
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

برگزاری دومین جلسه از سلسله نشستهای «بازخوانی خاطرات امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی» در بیت امام خمینی(س) در قم با حضور آیت الله سید حسین موسوی تبریزی

برگزاری دومین جلسه از سلسله نشستهای «بازخوانی خاطرات امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی» در بیت امام خمینی(س) در قم با حضور آیت الله سید حسین موسوی تبریزی

همزمان با گرامیداشت چهل و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر، در روزهای 15، 16 و 17 بهمن 1402 سلسله نشست¬های «بازخوانی خاطرات امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی» در بیت امام خمینی(س) در شهر قم برگزار شد. آیت الله سید حسین موسوی تبریزی میهمان دومین روز این نشست بود که خاطراتش از دوران پیش و پس از انقلاب را بازگو کرد.

در دومین جلسه سلسله نشستهای «بازخوانی خاطرات امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی»، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قم میزبان آیت الله سید حسین موسوی تبریزی و حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم اباذری در بیت امام خمینی(س) بود.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رئیس کل دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و سپس دادستان کل انقلاب اسلامی در سالهای 1360 تا 1362 بود و خاطرات ناشنیده و دقیقی از آن سالهای بحرانی کشور دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم اباذری نویسنده کتاب خاطرات آیت الله سید حسین موسوی ـ که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قم منتشر شده است ـ نیز درباره بازنویسی خاطرات و انتشار این کتاب توضیحاتی را بیان کرد.

دادستان کل انقلاب اسلامی در سالهای 1360 تا 1362 گفت: پدرش تنها کسی بود که در دهه 40 در مغازه­اش در راسته بازار قدیم تبریز عکس امام را به دیوار مغازه اش نصب کرده بود و با تهدیدهای زیاد ساواک، همچنان بر وجود آن عکس بر دیوار اصرار داشت.

وی ادامه داد: در قم گروهی را تشکیل داده بودیم که اساتیدی را که جرئت می کردند مطالب امام را در بحث و درسهایشان بیان کند ترویج می کردیم. چون نتیجه می گرفتیم که اولا او باسواد است، دوما او ترسو نیست و سوما حق را فراموش نمی کند. چون امام قبل از اینکه تبعید شود سالها تدریس می کرد و درس بسیار پربار و شلوغی داشت. برخی علما پیش از انقلاب با مبارزه علنی با شاه مخالف بودند، برخی می گفتند که برای روحانیان درست نیست که در سیاست دخالت کنند، البته در قم کمتر بود ولی در شهرهای دیگر زیاد بودند. می گفتند سیاست نجس است و اگر کسی داخل آن شود مشکل پیدا می کند. برخی هم از ترسشان نسبت به دولت و شاه در مبارزه علنی دخالت نمی کردند.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی که در اوایل انقلاب یک روحانی 32 ساله بود، درباره سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اتفاقاتی که حزب خلق مسلمان در تبریز رقم زد، تحلیل دقیقی از جزئیات آن اتفاقات و آثار و نتایج آن بیان کرد.

وی درباره حضور همزمان آیت الله مدنی و آیت الله قاضی طباطبایی به عنوان دو امام جمعه منصوب امام خمینی در شهر تبریز و نیز درباره ارتباط فامیلی آیت الله قاضی طباطبایی، علامه طباطبایی و فرح پهلوی مطالبی را بیان کرد و گفت: زمانی که آیت الله قاضی توسط حکومت پهلوی دستگیر شده بود، علامه طباطبایی نامه تندی به فرح پهلوی نوشت و نسبت به این دستگیری اعتراض کرده بود. فرح نیز براساس آن اقدام کرد و باعث شد آیت الله قاضی آزاد شود.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین اباذری درباره کتاب خاطرات آیت الله موسوی تبریزی گفت: من از ابتدای نویسندگی و نوشتن خاطرات افراد، دنبال افراد اصیل و ریشه دار بودم. از انقلابیون قبل از فتح و زمانی که امام تنها بود، آنها را انتخاب می کردم. وقتی خاطرات آیت الله موسوی تبریزی را مطالعه می کردم برای نوشتن کتاب، آنها را مطالبی مستحکم، معتدل، صادقانه و بی غل و غش دیدم و خودم علاقمند شدم که این کار را انجام دهم.

وی گفت: آیت الله موسوی تبریزی مدیریتی که در غائله خلق مسلمان انجام داد، می توانست الگویی برای مدیریت بسیاری از بحرانهای دیگر هم باشد ولی متأسفانه اینگونه نشد. آن زمان ایشان مسئله حزب خلق مسلمان را با مسئله مرجعیت جدا کرد و آن را نیز اعلام کرد که در حل آن بحران بسیار کارساز هم بود.

در انتها حجت الاسلام و المسلمین حقانی، از شاگردان آیت الله موسوی تبریزی نیز خاطرات و مطالبی را بیان کرد.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)