کد مطلب: 4982 | تاریخ مطلب: 20/08/1402
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

همایش باشکوه «نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)»

همایش باشکوه «نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)»

پنجشنبه 18 آبان 1402 «همایش بزرگداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)» با استقبال گسترده وکلای شرعی، فرزندان و منسوبان وکلای شرعی، علما، فضلا و عموم علاقمندان به امام خمینی(س) به کوشش موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم، در سالن همایش¬های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در شهر قم برگزار شد.

حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) بیان کردند: احیاء آثار امام به صورت گسترده، احیاء فکر و اندیشه راه و رسم اوست. خوشبختانه در این موضوع کارهای خوبی انجام گرفته است فقط یک موضوع باقی مانده و آن آثار ادبی ایشان است.

متن کامل پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وکالت در امم پیشین و أعصار ائمه(علیهم السلام)و مراجع عظام

وکالت یک پدیده اجتماعی است چه بسا إنسان قادر به انجام کاری نیست، ناچار است وکیل بگیرد که از جانب او کار را انجام دهد ولذا فقهاء آن را چنین تعریف می کنند: الوکالة «استنابة فی التصرف».

روی این اساس آیات قرانی حاکی از آن است که وکالت در امم پیشین نیز وجود داشته است. مثلاً اصحاب کهف آنگاه که بیدار شدند احساس گرسنگی کردند، یکی از انها خطاب به دیگران کرد و گفت: (فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هَذِهِ إِلَی الْمَدِینَةِ). همچنین حضرت یوسف به برادران خود گفت: (اِذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَی وَجْهِ أَبِی).

پدیده وکالت در زندگی امامان بالاخص از دوران امام کاظم (علیه السلام) تا حضرت مهدی (علیه السلام)کاملاً چشم گیر است و ما نام برخی از وکلای آنان را یادآور می شویم:

1. وکلای امام کاظم (علیه السلام): عبداللّه بن جُندب، یونس بن یعقوب.

2. وکلای حضرت رضا (علیه السلام): صفوان بن یحیی، و یونس بن عبداللّه.

3. وکلای امام جواد(علیه السلام): ذکریا بن آدم قمی و علی بن مهزیار.

4. وکلای امام هادی (علیه السلام): أیوب بن نوح وأبو علی بن راشد.

5. وکلای امام حسن عسکری (علیه السلام): أحمد بن إسحاق اشعری قمی، إبراهیم بن مهزیار.

وکلای ناحیه مقدسه: چهار نفر که همگی معروفند و برخی از آنها وکیل حضرت عسکری نیز بودند.

این پدیده اجتماعی در میان مراجع نیز حاکم بود، مراجع پیشین انجام کارهایی را به افراد مورد وثوق می سپردند تا امور دینی به صورت کامل انجام گیرد.

وکلای حضرت امام خمینی (قدس سره) بر دو نوعند: گروهی وکیل اند و گروهی مجاز. ایشان در مورد اعطاء وکالت یا اجازه اخذ وجوه کمال احتیاط را داشت تا دو نفر کسی را توثیق نکنند اقدام نمی کرد. اکنون گروهی از این افراد در گذشته اند و گروهی در قید حیات هستند. این نشست برای احیاء این بخش از زندگی استاد محترم است که بسیار مغتنم می باشد.

احیاء آثار امام به صورت گسترده، احیاء فکر و اندیشه راه و رسم اوست. خوشبختانه در این موضوع کارهای خوبی انجام گرفته است فقط یک موضوع باقی مانده و آن آثار ادبی ایشان است که بخشی از آنها در موالید ائمه سروده شده و قسمتی دارای روح عرفانی و الهی است، این دیوان ایشان در دست نیست، گویا، در حال حیات ایشان در قم مورد دستبرد قرار گرفته است.

ما این نشست را بر پدید آورندگان و شرکت کنندگان محترم تبریک گفته و موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی: عدّه‌ای می‌خواهند کار امام(ره) را تضعیف نمایند/ هشدار می‌دهم که حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانه‌های مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند

حضرت آیت الله نوری همدانی در پیامی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) اشاره کردند: عدّه‌ای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد می‌خواهند کار امام را تضعیف نمایند و عده‌ای هم در پی انتقام هستند اما بنده امروز هشدار می‌دهم که آن عده بدانند حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانه‌های مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزه‌های علمیه نیز رسالت بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.

به گزارش شفقنا، متن کامل پیام بدین شرح است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که بعنوان جلسه تکریم از وکلای شرعی امام راحل و عظیم الشأن (رحمت الله علیه) در حال برگزاری است.

موضوع وکالت از اصولی است که مرسوم بوده است و در امت‌های قبل نیز رایج بوده و کُتب مختلفی در این باب به رشته تحریر درآمده است. و در دوران ائمه معصومین(علیهم السلام) خصوصاً بعد از امام صادق(علیه السلام) شخصیت‌هایی همانند: عبدالله بن جندب، یونس بن یعقوب، صفوان بن یحیی، ذکریا بن آدم، علی بن مهزیار، و تا احمد بن اسحاق اشعری قمی، و در عصر غیبت نواب چهارگانه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با این عنوان بوده‌اند و این موضوع در میان مراجع تقلید نیز برقرار بوده و هست و امام عزیز نیز با حساسیت و دقت بالا این امر مهم را نسبت به افرادی که شناخت داشت و یا به واسطه معرفی حداقل ۲ نفر مورد وثوق انجام می‌دادند.

لازم دانستم که ضمن تکریم از همه کسانی که در خدمت امام بوده‌اند و تا آخر عمر نیز بر همان اعتقاد باقی مانده و انحرافی در افکارشان نسبت به خط و اندیشه امام صورت نگرفته مطالبی را از این فقیه بزرگ عرض نمایم. عالمی که جامع صفات و خصوصیات ممتاز بوده‌است؛ در قلم وبیان، در علم و عمل، عرفان و اخلاق، سیاست و دیانت سرآمد عصر بود. بر این اساس با در نظر گرفتن آنچه را که خود در طی این سالیان طولانی چه در درس و بحث که توفیق حضور داشته‌ام و چه در جریان مبارزات علیه حکومت مستبد پهلوی و چه بعد از انقلاب، خود درک کرده‌ام و در آن شخصیت بزرگ یافته‌ام مصداق بیان حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) عرض کنم.

«عِبادَ اللّهِ، اِنَّ مِنْ اَحَبِّ عِبادِ اللّهِ اِلَیْهِ عَبْداً أعانَهُ اللّهُ عَلی نَفْسِهِ»؛ محبوبترین بنده خدا کسی است که خداوند او را در تسلط بر نفسش یاری نمیاد.

«فَهُوَ مِنَ الْیَقینِ عَلی مِثْلِ ضَوْءِ الشَّمْسِ»؛ و یقینی به روشنی آفتاب دارد که روشنائی بخش قلوب مؤمنین شد.

و امام هم یقینی به همین معنا داشت.

«و قَدْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلّهِ سُبْحانَهُ فی اَرْفَعِ الاُمُورِ»؛ و در وجود خود خدا را بالاترین حد قرار داده است.

«مِصْباحُ ظُلُمات»؛ او چراغی روشنائی بخش در تاریکی‌ها بود.

و امام با چنین عنوانی چراغ راه آزادگان عالم گردید.

«کَشّافُ عَشَوات»؛ و در امور مشتبهه کاشف بوده است.

و باز امام بود که توانست شبهات را پاسخ دهد

«مِفْتاحُ مُبْهَمات»؛ کلید تمام مبهمات

«دَفّاعُ مُعْضِلات»؛ و دفع کننده همه مشکلات

«دَلیلُ فَلَوات»؛ و راهنمایی بزرگ در بیابان گمراهی‌ها.

امام توانست بسیاری از گمراهان را به راه سعادت راهنمایی کند.

«یَقُولُ فَیُفْهِمُ»؛ کسی که می‌گوید و می‌فهماند.

امام توانست حق را در تمام عالم فریاد بزند.

«وَ یَسْکُتُ فَیَسْلَمُ»؛ و در مواقع خاص ساکت می‌شود و سالم می‌ماند.

«قَدْ اَخْلَصَ لِلّهِ فَاسْتَخْلَصَهُ، فَهُوَ مِنْ مَعادِنِ دینِهِ»؛ علمش را برای خدا خالص کرد و خدا هم او را برای خود انتخاب نمود.

لذا امام با همین نظر که برگزیده خدا شده بود توانست اثرگذار باشد و دنیا و غرب و شرق را متوجه خود کند. و تحول قرن اخیر را ایجاد و ابرقدرت‌ها را بعنوان مستکبر به عالم معرفی نموده و توانست در دل مستضعفان عالم امید ایجاد کند و انقلاب شکوهمند اسلامی را به نتیجه برساند.

امروز همه ما در مقابل امام (رحمت الله علیه) و انقلاب او مسئولیت داریم تکیه‌گاه امام مردم بوده‌است و توانست با آماده‌کردن مردم این نهضت را به ثمر برساند. براین اساس باید فکر و اندیشه امام در جامعه زنده بماند و بدانیم این انقلاب و کار امام کهنه نخواهدشد بلکه هر روز جدیدتر خواهد بود.

و باید توجه کرد راه امام باید ادامه پیدا کند و از این انقلاب که میراث گرانبهای امام است محافظت کرد و باید اندیشه‌های بلند امام را به دنیا معرفی نمود امروز بعد از گذشت سالیانی از انقلاب همچنان آثار و افکار امام به معنای حقیقی خود معرفی نشده است وظیفه اول رسانه‌ها از جمله صدا و سیما است که افکار امام که هنوز افکار نو و کاربردی است معرفی کند و به این رسالت خود عمل نماید.

عدّه‌ای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد می‌خواهند کار امام را تضعیف نمایند و عده‌ای هم در پی انتقام هستند اما بنده امروز هشدار می‌دهم که آن عده بدانند حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانه‌های مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزه‌های علمیه نیز رسالت بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.

موضوع ولایت فقیه که توسط این فقیه بزرگ به عرصه عمل رسید مورد توجه باشد و عبارت امام در صحیفه نور که به اعتقاد بنده باید کتاب بالینی باشد توجه نمود و این انقلاب عظیم که توسط امام راحل بنیان گذاری شد و به ثمر رسید و امید همه مستضعفان شد و مایه نگرانی همه مستکبران بوده حفظ نمود و این مسیر تا به امروز نیز توسط رهبر معظم انقلاب با همان عظمت در حال پیشروی می‌باشد را تقویت کرد.

لازم می‌دانم در پایان از همه عزیزان برگزارکننده‌ی این همایش تقدیر و تشکر نمایم و بار دیگر به روح بلند استاد بزرگوارم که دلی به وسعت دریا و اراده‌ای به استواری کوه داشت عرض ادب نمایم. توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.

استاد سیدحسن خمینی: آنچه بسیار خطرناک است، «ظلم» نیست بلکه پذیرش درونی ظلم است/ تاریخ ما غرق کسانی است که توجیه گر بدترین شرارت ها بودند

استاد سیدحسن خمینی بیان کرد: انسان ها کم و زیاد گرفتار ظلم می شوند، برخی ظلم را می پذیرند و در خود توجیه گر این ظلم می شوند، اما طیفی هستند که ظلم را نمی پذیرند و تن به انظلام نمی دهند. آنچه بسیار خطرناک است، ظلم نیست بلکه پذیرش درونی ظلم است.

به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) اظهار داشت: از همه بزرگان حوزه علمیه که در ایامی که به مناسبت رحلت برادر بزرگ امام، مرحوم آیت الله پسندیده، جلسه وکلای حضرت امام(ره) را در قم برگزار می کنند، تشکر می کنم.

«از خوگذشتگی» وکلای امام

وی به ویژگی ها و صفات وکلای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: یاران امام(ره) در حوزه وکالت بسیار هستند، اما یکسری صفات و ویژگی هایی در میان آنها وجود دارد به خصوص کسانی که در روزهای نخستین و سخت مبارزه، به امام(ره) ملحق شدند. اولین این صفات که شاید مهم ترین آنها بوده، «از خودگذشتگی» است. حال چه از خودگذشتگی در برابر مطامع دنیوی و چه از خودگذشتگی بعضاً در حوزه عناوین و اعتبارات.

وی به ذکر نمونه ای «از خوگذشتگی» وکلای امام اشاره و اضافه کرد: امام(ره) در قم شهریه می دادند و ساواک شهریه امام را قطع کردند به این معنا که اجازه شهریه دادند برای امام وجود نداشت، مرحوم ابوی ما آنجا می گویند که شهریه ارتباط مرجع با بدنه حوزه است و فقط به این مبلغی که داده می شود اکتفا نکنید لذا در بیت امام تصمیم گرفته می شود که به اسم شخص دیگری این شهریه پرداخت شود و باید به سراغ کسی بروند که شأنیت شهریه دادن دارد و بپذیرد که به اسم، امام شهریه دهد.

وی ادامه داد: آیت الله شیخ حسن صانعی می گفت که ما خدمت میرزا احمد آقا آشتیانی رفتیم و گفتیم که شهریه امام را می خواهیم به اسم شما پرداخت کنیم. ایشان گفت که اجازه دهید، استخاره کنم و فردا برای دریافت پاسخ بیایید. فردا که رفتیم ایشان گفت که من موافقم ولی یک شرط دارم، امام باید به من وکالت دهم که من اجازه داشته باشم از طرف ایشان تصرف در مال کنم. در نهایت مرحوم میرزا احمد آقا آشتیانی قبول کرد که به اسم امام شهریه دهد و در قم سالها شهریه ای که پرداخت می شد، ظاهراً به اسم مرحوم میزرااحمد بود، اما همه می دانستند که شهریه های امام است.

وی اشاره کرد: مرحوم میرزا احمد آقا آشتیانی به دلیل پرداخت شهریه های امام بسیار تحت فشار بودند، اما ایشان این اقدام را قبول کردند و تا پایان پای عهد خود ماندند چرا که وکلای امام هدفی بزرگتر را می دیدند و از خود گذشتگی داشتند و این رمز پیروزی انقلاب است.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: اگر خواستید روزی در کتاب ها بنویسید یا جایی بیان کنید که چرا این انقلاب پیروز شد، به خاطر این بود که کسانی در کنار رهبر این انقلاب بودند، خودشان را ندیدند و در دایره منیت گرفتار نشدند.

وکلا و شاگردان امام «شجاعت» بسیار داشتند

وی به دومین صفت وکلای امام اشاره و بیان کرد: دومین صفت وکلای امام «شجاعت» بود. وقتی امام به نجف رفتند، در روزهای آخر فوتشان ابوی ما به ما گفتند که اگر من فوت شدم، افرادی که در نجف و در آن روزهای غربت محض، دور امام را گرفتند و ایشان را تنها نگذاشتند را رها نکن. در این زمینه با بزرگی و عظمت یاد کنیم از مرحوم آقای خاتمی، کریمی، راستی، دعایی، محتشمی پور و بسیاری از دوستان دیگر.

وی گفت: این افراد آن روز «شجاع» بودند چون می دانستند که راه برگشتشان به ایران بسته است و باید از هر آنچه دارند، بگذرند. آن زمان معلوم نبود این مبارزه به کجا می رسد، اما یاران امام با شجاعت در کنار ایشان ماندند. این شجاعت ها و نترسیدن ها ویژگی بزرگی است برای کسانی که به نیت سُفرهای افتاده نیامدند  بلکه در روزهای سخت مبارزه آمدند.

وی به دیگر ویژگی وکلای امام اشاره و اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی ها، ایمان شاگردان به «علمیّت» امام است. امام در حوزه های علمیه جایگاه علمی خودشان را به عنوان یک اصل مسلم تثبیت کرده بود. مرحوم آیت الله منتظری در کتاب «محاضرات فی الأصول» که آخرین کتابی است که از ایشان چاپ شده، مقدمه ای دارد و می گوید که من، مرحوم شهید بهشتی و مرحوم شهید مطهری درس اصول امام می رفتیم، مرحوم آقای مطهری می گفت که سخنان این انسان، فراتر از روزگار ماست و اعصار باید بگذرد تا علمیت و نکات و عمق نظر ایشان معلوم شود.

وی گفت: مرحوم آقای شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم و همراهانی که با ایشان آمدند و مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی که یکی از مفاخر روزگار خودشان و اعصار بعد هستند و خواهند بود، این بزرگان آمدند و حوزه ای را براساس علم ساختند، حوزه علمیه قم امروز اگر کانون علوم اسلامی است، بی تردید پایه های آن در روزگار گذشته گذاشته شد.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: این علمیت امام بود که شاگردان امام را به امام مومن کرده بود. وقتی درس امام می رفتند، یک نفر از شاگردان به ذهنشان نمی رسید که جلسه ای است که استفاده نمی شود. انصافاً هم امروز مردانه اگر کسی بخواهد در اصول و فقه وارد عرصه شود، بر این موضوع شهادت می دهد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی ها شاگردان وکلای امام، ایمان به «تقوای امام» بود. آنها، امام را بازیگر نمی دانستند و هر کدام از یک زاویه به این نتیجه رسیده بودند. مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی همیشه می گفتند که من مرید امام شدم چون امام در اندورنشان همان فرشی بود که در بیرونی بود و در حقیقت «ریاکاری» نمی کردند.

وی ادامه داد: ایمان به اینکه این مرد اگر حرفی می زند، فقط برای خدا می زند، امر بسیار در همراهی یاران موثر با امام بود. اگر شما احساس کنید سر بی صاحبی را نمی تراشید و اگر گام برمی دارید برای دنیای شخص دیگری این گام ها را بر نمی دارید، سبب دوری افراد از شما و ناکامی در مسیرتان می شود.

وی گفت: اولین فردی هم در این زمینه هزینه داد، حضرت امام بود که به تمام زندگی خود در قم پشت پا زد و به ترکیه تبعید شد و سختی های بسیاری را متحمل شدند.

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه امام تمام اعتبار خود را در میان میدان گذاشته بودند، گفت: آقای صانعی می گفت که روزی خدمت امام رسیدم و امام گفت که وقتی مرا از قم تبعید کردند، یک حسرت بیشتر نداشتم و آن اینکه شاگردانی تربیت کرده بودم و نزدیک آخر خط بود که این شاگردان به اوج برسند، اما ارتباط من با آنها قطع شد.

وی تأکید کرد: کسانی به امام ایمان آوردند که واقعا خودباور، خداباور، نترس، شجاع بودند.

پذیرش درونی ظلم خطرناک است

وی گفت: ویژگی دیگر وکلا و شاگردان امام «عزت» بود. انسان ها کم و زیاد گرفتار ظلم می شوند، برخی ظلم را می پذیرند و در خود توجیه گر این ظلم می شوند، اما طیفی هستند که ظلم را نمی پذیرند و تن به انظلام نمی دهند. آنچه بسیار خطرناک است، ظلم نیست بلکه پذیرش درونی ظلم است.

تاریخ ما غرق کسانی است که توجیه گر بدترین شرارت ها بودند

وی اضافه کرد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر اولین مرتبه این است که کار بد را بد بدانید، اما تاریخ ما غرق کسانی است که توجیه گر بدترین شرارت ها بودند به عنوان مثال آنهایی که برای مغول افسانه سرایی کردند، حرف هایی زدند که به عقل خود مغول ها هم نمی رسید!

وی اظهار داشت: یاران امام در مقابل رژیم شاه تن به ظلم ندادند و دست از مبارزه نکشیدند و مستحکم بر جای خود ایستادند.

وی به تحولات غزه نیز اشاره ای کرد و گفت: روزی که حکومت عثمانی فروپاشید، تعداد محدودی صهیونیست توانستند این سرزمین را اشغال کنند چون مسلمانان ذلیل بودند. مردمی که زیر فشار دولت عثمانی باشند و استبداد عثمانی را بپذیرند، طبیعتاً استعمار صهیونیستی را هم می پذیرند.

ملتی در مقابل ظلم می ایستد که هم در مقابل استبداد و هم در مقابل استعمار بایستد

وی تأکید کرد: ملتی در مقابل ظلم می ایستد که هم در مقابل استبداد و هم در مقابل استعمار بایستد. آنچه امام و انقلاب 1357در میان مسلمانان زنده کرد، عزت بود. و آنچه باعث می شود امروز فلسطین زیر بار ظلم نرود و انشاءالله پیروز می شود، نفی انظلام است.

وی ادامه داد: آنچه امروز در فلسطین زیر آوارها می رود، دروغ سردمداران اروپا و آمریکاست. دروغ های آشکاری که از ارزش های انسانی برای خودشان سپر می سازند. آنچه در فلسطین در زیر آوارها به شهادت می رسد، مظلومیت است، اما در فلسطین یک ملتی عزیز شد در حالی که ذلیل بود.

اگر عزت در یک ملت حتی نسبت به حاکمان داخلی مُرد، فردا در مقابل حاکم خارجی هم مُرده است

سیدحسن خمینی گفت: آنچه باید در یک ملت زنده شود، عزت است. اگر عزت در یک ملت حتی نسبت به حاکمان داخلی مُرد، فردا در مقابل حاکم خارجی هم مُرده است. زنده بودن، تشکیکی نیست. یا زنده ایم و همه حق خود را مطالبه می کنیم یا اینکه مُرده ایم. امام برای امت اسلامی «عزت و زندگی» را ایجاد و «ما می توانیم» و «باید بشود» را زنده کرد.

آیت الله نورمفیدی: ائمه(ع) برای مقابله با حکومت جور به دنبال تشکیل «دولت» بودند

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی از شاگردان و نماینده امام‌ خمینی(ره) بیان کرد: ائمه(ع) «دولت» تشکیل دادند به این دلیل که براساس داده ها و مسلمات قرآن نمی توانستند با حکومت های جور کنار بیایند بر این اساس تشکیل دولت از جمله ضروریاتی بود که ائمه دنبال کردند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، آیت الله نورمفیدی در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) بیان کرد: شخصیت امام خمینی(ره) باید از ابعاد مختلف برای امت اسلامی روشن شود، اقدامی که هنوز به انجام نرسانده ایم.

نورمفیدی گفت: شخصیت حضرت امام(ره) یک شخصیت جامع الاطرافی است و به همین دلیل نمی توان تنها از یک بُعد به امام نگاه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مبحث وکالت موضوع  بسیار مهمی است، اظهار داشت: وکالت اهل بیت(ع) و وکالت هایی که اهل بیت(ع) دادند، به عنوان یک امر طبیعی و معمولی نبود.

وی عنوان کرد: در زمانی مردم از بهره مندی از خاندان پیغمبر محروم شدند و این تلخ ترین و غمبارترین حادثه تاریخ اسلام است. در آن دوره ها شرایط به گونه ای بود که یاران اهل بیت(ع) به کمترین میزان رسید و هر چه زمان جلوتر رفت، شرایط بدتر شد. در دوره ای، بنی عباس با شعار «اَلرّضا مِنْ آلِ مُحمّد» روی کار آمدند، ولی ظلم های بسیاری کردند. اما ائمه(ع) در چنین شرایط سختی دست روی دست نگذاشتند و انزوایی که خلفای جور برای خاندان پیغمبر(ص) می خواستند را نپذیرفتند.

وی اظهار داشت: مراجعه به سیره، روش و روایات اهل بیت(ع) نشان می دهد در عین اینکه دشمن برای خاندان پیغمبر انزوا می خواست، اما ائمه (ع) از هر جهت که می شد، وارد میدان شدند.

نورمفیدی با بیان اینکه مهم ترین کاری که ائمه اطهار(ع) بر آن تأکید کردند، نشر معارف اسلامی بود، گفت: اگر فعالیت های ائمه نبود، امروز مشخص نبود که ما کجا و  در چه حالی بودیم.

وی عنوان کرد: ائمه(ع) «دولت» تشکیل دادند به این دلیل که براساس داده ها و مسلمات قرآن نمی توانستند با حکومت های جور کنار بیایند بر این اساس تشکیل دولت از جمله ضروریاتی بود که ائمه دنبال کردند.

وی با تأکید بر اینکه کفر طاغوت جزو اولیه های ایمان به خداست، خاطرنشان ساخت: بت ها در حقیقت طاغوت ها و سلاطین ستمگر هستند و هر کسی هم اطراف اینهاست، بت پرست است.

نورمفیدی گفت: بعد از دوران امام صادق(ع) برای اداره شیعیان، نیاز به وکلا احساس شد و تلاش بر این بود که وکلا، پیروان این مکتب را هدایت و راهنمایی کنند.

وی عنوان کرد: وکلا مسئولیت های بسیاری از جمله نشر معارف، جمع آوری اموال، رسیدگی به مردم و غیره را برعهده داشتند. در زمان غیبت کبری بزرگان، مراجع و فقها، همان رویه ای را که ائمه اطهار(ع) داشتند، ادامه دادند منتها فراز و نشیب هایی داشتند. شاید برای برخی از بزرگان و فقها فرصت زیادی فراهم نشد و در محدوده های کمتری بود و بالعکس؛ به عنوان مثال مرحوم آیت الله خویی از فرصت بهترین استفاده را کردند و توانستند برخی از نمایندگان را به اروپا و بعضی از کشورهای اسلامی بفرستند و همان نماینده و وکیلی که ایشان در مصر داشتند، باعث شد که شیخ محمود شلتوت آن فتوای عجیب را صادر کند.

وی گفت: ائمه(ع) قطعاً به دنبال این بودند که یک حکومت اسلامی و حکومت راستین نبوی تشکیل شود و قطعاً این حکومت پس از ظهور حضرت مهدی(عج) تشکیل خواهد شد.

نورمفیدی به تلاش های امام در مسیر ائمه اطهار(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: مهم ترین کار را حضرت امام(ره) انجام دادند یعنی آنچه را که در دل، روح و فکر ائمه اطهار(ع) بود و شرایط اجازه بروز آن را نداد، در زمان حضرت امام خمینی(ره) به منصه ظهور رسید و وکلای ایشان توانستند در این مسیر چشم انداز روشنی را ایجاد کنند.

آیت الله دری نجف آبادی: امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، زوایه خود را با اسرائیل مشخص می‌کند

در ادامه این همایش آیت الله غلامعلی دری نجف آبادی گفت: رابطه انسان ها از بدو خلقت، یک مساله فطری و غریزی بوده است. این ارتباطات در شکل های مختلفی بروز و ظهور داشته و تعاملات انسان ها با یکدیگر از کانون خانواده گرفته تا کانون های سیاسی و اجتماعی و روابط گوناگون تجاری و اقتصادی در میان جوامع بشری بوده است. انبیاء نیز از بدو بعثت یکی از اقدامات مهم شان همین برقراری ارتباط با انسان ها بوده است لذا ناچار می شوند نمایندگانی را انتخاب کنند که بار سنگین رسالت انبیاء را در نقاط مختلف دنیا احیا و ابلاغ کنند.

وی اضافه کرد: وجود وکلای شرعی برای انتقال و نشر ارزش‌های دینی در نقاط مختلف دنیا یک ضرورت به خصوص در دورانی بود که خبری از تکنولوژی‌ها و ارتباطات برخط کنونی وجود نداشت.

وی ادامه داد: برای شبکه وکالت در طول تاریخ جهان تشیع شواهد و مستندات زیادی وجود دارد و وجود این وکلا یک رویه مشخصی در مذهب جعفری داشته است.

وی اضافه کرد: وکلای شرعی در طول تاریخ دهها مسوولیت اقتصادی، فرهنگی، حمایتی، علمی و غیره را بر اساس اجازات مفوض در اختیار داشتند.

دری نجف آبادی بیان داشت: امام راحل همان سال ۴۲ و سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، زوایه خود را با اسرائیل مشخص می‌کند و با بیان گویا به صراحت مطرح می کنند که من حاضرم به دست اسرائیل کشته شوم، اما زیربار ننگ پذیرش این رژیم جعلی نروم.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری: وکالت شرعی نسبت به گذشته ضعیف‌ تر شده‌ است

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه نیز دراین همایش بیان داشت: مهم‌ترین نوع وکالت شرعی در تاریخ تشیع به اجازه نقل حدیث باز می‌گردد که درطول دوران حضور ائمه معصومین(ع) همواره جاری بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری اضافه کرد: این قبیل از اجازات شرعی همچنان در دوره غیبت کبری حضرت ولی عصر(عج) ادامه یافته و در تاریخ اسناد بسیاری در این خصوص برجای مانده‌است.

وی تصریح کرد: در گذشته حلقه وصل مردم و مراجع وکلای شرعی مراجع در روستاها و شهرها بودند و مردم بخاطر مشکلات تردد و کمبود وسایل امکان حضور مستمر و مستقیم با مراجع را نداشتند.

وی اضافه کرد: اعتبار و اعتماد مردم به وکلای شرعی همیشه در بین مردم مسلمان در ایران و سایر سرزمین‌های اسلامی زبانزد بوده‌است.

مختاری اظهار داشت: بعد از دوران انقلاب اسلامی بخاطر عدم ماندگاری مبلغان و روحانیون در شهرها و روستاها، مساله وکالت شرعی نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده‌است.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری: امام خمینی(ره) هیچ تعریف و تمجید بی‌جایی از کسی ندارند

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز در ادامه همایش با اشاره به اینکه تا امروز یکهزار و ۲۲۷ نفر از وکلای امام را شناسایی کرده‌ایم، بیان کرد: برگزاری این همایش با تاخیر موجب شد تا بتوانیم افراد بیش‌تری را شناسایی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری با بیان اینکه امام راحل نخستین اجازه را ۱۰ روز پس از رحلت آیت الله بروجردی صادر کردند، اظهار داشت: برخی از اجازه‌نامه‌ها به صورت کتبی بوده است و برخی دیگر در دفتر مخصوص امام خمینی(ره) ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه نخستی که امام، اجازه‌نامه‌ها را به خودشان می‌دادند را هنوز به طور کامل شناسایی نکردیم، مطرح کرد: تقاضا داریم افرادی که اصل اجازه نامه‌های خود را دارند، مراجعه کنند و ما نیز متعهد می‌شویم که اصل اجازه‌نامه را به آن‌ها پس دهیم.

وی با بیان اینکه امام به هیچ فردی اجازه اجتهادی ندادند و از کسی نیز این اجازه را دریافت نکردند، عنوان کرد: امام خمینی(ره) از مرحوم شیخ عباس قمی، مرحوم دهکردی و … اجازه روایی داشتند و به چندین نفر نیز این اجازه را داده‌اند.

کمساری با اشاره به اینکه در اجازات امام چند نکته قابل توجه است، خاطرنشان کرد: القابی که امام خمینی(ره) در این اجازه‌نامه‌ها می‌دادند، بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در هیچ کدام از این اجازه‌نامه‌ها لقب بی‌جا نمی‌بینیم، تصریح کرد: امام خمینی(ره) هیچ تعریف و تمجید بی‌جایی از کسی ندارند و در این اجازه‌نامه‌ها قابل رویت است.

وی با اشاره به اینکه دوره صدور اجازات امام خمینی(ره) حدود ۳۰ سال است، یادآور شد: در تمام این ۳۰ سال امام درخواست دعا داشتند ولی در ۱۰ سال دوم ایشان درخواست نصیحت نیز می‌کردند.

کمساری با بیان اینکه بیش‌تر عناوین استفاده شده ثقة الاسلام است، بیان کرد: امام خمینی(ره) تنها برای دو نفر از حجت الاسلام والمسلمین و دامت برکاته استفاده کرده‌اند.

وی گفت: در کنار این همایش ۱۰ مقاله علمی تهیه شده‌ که به موضوع وکالت و سیره علما پرداخته شده‌است.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه از بیش از ۲۰ نفر از وکلای امام تاکنون مصاحبه گرفته شده مطرح کرد: از مجموع یک‌هزار و ۲۲۷ نفر تنها ۷۹ نفر از وکلای امام زنده هستند و تعداد ۲۱ نفر نیز به شهادت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۴ نفر از این وکلا نیز از غیر روحانیون هستند، عنوان کرد: اقدامات پژوهشی بسیاری برای برگزاری این همایش صورت گرفته‌است که امیدواریم اثرات آن را در جامعه شاهد باشیم.

کمساری اضافه کرد: آخرین وکالت امام خمینی(ره) نیز ۲۰ روز پیش از وفاتشان و با عنوان «شخص موسوی» به یکی از علمای عربستان بوده‌است.

وی با اشاره به اینکه وکلای عزل شده نیز وجود داشته‌اند، خاطرنشان کرد: وکلای امام به ملیت و منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شدند ولی هرجایی که گروهی از شیعیان جمع بودند، امام نیز وکیل انتخاب می‌کردند.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) افزود: صدور اجازه با صدور وکالت بسیار متفاوت است چراکه شخص وکیل دارای اختیارات بیش‌تری است.

کمساری در پایان تأکید کرد: به مناسبت برگزاری همایش وکلا، تاکنون اسناد بسیار تازه‌ای به دست ما رسیده است که بخشی از آن‌ها در نمایشگاه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.